» آرشیو اخبار » تشریح آخرین وضعیت تجارت ایران و کره جنوبی
تشریح آخرین وضعیت تجارت ایران-کره جنوبی

تشریح آخرین وضعیت تجارت ایران و کره جنوبی

11 مهر 1401 5

دبیر اتاق مشترک ایران و کره جنوبی خاطر نشان کرد: برای شکل‌گیری تهاتر نیازمند واسطه است که این سازوکار در شرایط فعلی وجود ندارد البته بخش خصوصی چندین بار این پیشنهاد را به کره‌ای‌ها ارائه داد اما آنها مایل بودند از مسیری تجارت کنند که قوانین تحریمی را زیر پا نگذارند.

به گزارش گذارنیوز، «پویا فیروزی» با بیان اینکه در ۵ ماه نخست سال جاری واردات از کره افزایشی و صادرات کاهش پیدا کرده، افزود: تجار توانستند در سال جاری نوع همکاری متقابل را به مسیرهایی جدید هدایت کنند؛ در ۵ ماه نخست سال جاری ۳۲.۵ میلیون دلار به کره جنوبی صادرات داشتیم، این در حالیست که ۲۷۷ میلیون دلار از این کشور واردات انجام دادیم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که وزارت صمت اعلام کرده است که زمینه‌ها را برای واردات خودرو از کره‌ جنوبی هموار کرده است؛ آیا این احتمال وجود دارد که ما موفق به واردات خودرو از این کشور با قیمت‌های مد نظر این وزارتخانه شویم؟ گفت: اگر شرایط مبادلات تجاری مبادله کالا و انتقال پول فراهم شود، به طور قطع احتمال آن وجود دارد. تا آنجا که من اطلاع دارم، صحبت‌هایی در این زمینه در وزارت صمت صورت گرفته است و باید منتظر باشیم چه خودروهایی وارد می‌کند.

فیروزی ادامه داد: قیمت مد نظر خودروهایی وارداتی از کره به توافق بین شرکت‌ها باز می‌گردد.

تبلیغات جام جهانی قطر

دبیر اتاق مشترک ایران و کره‌ جنوبی با اشاره به پایبندی این کشور به اعمال تحریم‌ها، خاطر نشان کرد: کره جنوبی زمانی شریک پنجم تجاری ایران محسوب می‌شد، اما بعد از اعمال تحریم‌ها مبادلات تجاری ما با این کشور افت کرد و در حوزه واردات رتبه ما سیزدهم و در حوزه صادرات رتبه تجاری ما سی و هشتم شد. این مسئله به سازوکار شرکت‌های کره‌ای در تبعیت از تحریم‌ها باز می‌گردد و محدودیت‌ها که در انتقال پول و کالا با آنها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه تجار دو کشور موفق به تهاتر کالایی نشدند، اذعان کرد: بخش عمده صادرات ما به کره جنوبی در حوزه میعانات گازی، محصولات مشتقات نفتی و مواد خام معدنی مانند کنسانتره مس بود. با توجه به این مسائل، امکان تهاتر وجود نداشت. برای شکل‌گیری تهاتر نیازمند واسطه است که این سازوکار در شرایط فعلی وجود ندارد البته بخش خصوصی چندین بار این پیشنهاد را به کره‌ای‌ها ارائه داد، اما آنها مایل بودند از مسیری تجارت کنند که قوانین تحریمی را زیر پا نگذارند.

فیروزی در پاسخ به این پرسش که یکی از اقلام مهم وارداتی ما از کره جنوبی لوازم خانگی است، این در حالیست که وزارت صمت چند سالی است با هدف حمایت از تولید داخلی واردات این اقلام را محدود و یا ممنوع کرده است؛ آیا این مسئله تاثیری در حجم مبادلات تجاری ما با این کشور گذاشته است؟ گفت: حجم عمده واردات کالایی ما از این کشور در دو بخش خلاصه می‌شد؛ نخست، خودرو و دوم، لوازم خانگی. با توجه به تغییر سیاست‌های اتخاذ شده در سال‌های آخر دولت پیشین واردات این کالاها متوقف شد.

دبیر اتاق مشترک ایران و کره جنوبی ادامه داد: واردات از کره جنوبی، چه در حوزه خودرو و چه لوازم خانگی، محدود به قطعات شده است. هر چند به دلیل جایگزینی که در بازار ایجاد شد، واردات قطعات به تدریج نیز کمرنگ شد، چراکه در تامین و مسیر واردات از کره با دشواری مواجه شدیم؛ در نتیجه بخش عمده‌ای از بازار را کره‌ای‌ها از دست دادند و کشورهای دیگر جایگزین آن شدند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه سازوکار مبادلات تجاری بین دو کشور پیش از تحریم‌ها در بخش غذا و دارو از مسیر واحد پولی کره انجام می‌شد افزود: واحدهای پولی این دو کشور نتوانست جایگزین مبادلات تجاری شود و بیشتر بر اساس همان دلار و یورو انجام می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: ایران یکی از بزرگترین تامین‌کننده‌های میعانات گازی کره محسوب می‌شد. برای بازگشت این بازار نیاز به بازارسازی داریم و انتظار می‌رود اگر در دوره جدید تجارت (اگر مسائل تحریم‌ها حل شود) برای بازار کالایی هم اقدام شود، اگرچه یکسری از محصولات ایرانی قابلیت صادراتی خوبی دارند و طرف کره‌ هم تمایل زیادی دارد که آنها را وارد کند. باید تلاش شود در بحث حجم مبادلات کالایی به اندازه حجم مبادلات میعانات گازی شود.

منبع: ایلنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×