» آرشیو اخبار » ترندهای گردشگری جدید با ظهور کرونا در سال 2022

ترندهای گردشگری جدید با ظهور کرونا در سال 2022

10 آذر 1401 5

گذارنیوز– سال 2022 شروع جدیدی برای همه بود. همه‌گیری کووید 19 تعطیلی بسیاری از صنایع به‌ویژه صنعت توریسم را به‌ همراه داشت و امسال با کاهش و رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی کسب‌وکارهایی که ضربه بیشتری از کرونا خورده بودند، جان تازه‌ای گرفتند.

سفر در دوران پاندمی به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل شده بود و حالا بار دیگر مردم می‌توانند رویاهایشان را زندگی کنند، به سفر بروند و برای اوقات فراغتشان برنامه‌ریزی کنند. طبق گزارش‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) وضعیت بهبود و احیای صنعت گردشگری در سال 2022 مطلوب‌تر از سال 2021 بوده است؛ البته این عدد هنوز به عدد سال 2019 برنگشته و فاصله قابل توجهی تا رسیدن به وضعیت پررونق گردشگری در دوران قبل از پاندمی ویروس کرونا دارد.

ترندهای گردشگری جدید با ظهور کرونا در سال 2022

تبلیغات جام جهانی قطر

250 میلیون گردشگر در 5 ماه اول سال 2022 جابه‌جا شده‌اند که عدد بسیار قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود؛ هر چند این موضوع نشان می‌دهد که بازار گردشگری تازه به 46 درصد از ورودی بازار جهانی گردشگری در سال 2019 یعنی قبل از آغاز کرونا رسیده است، اما رشد چشم­گیر سفرها و از بین‌رفتن موانع و محدودیت‌ها به‌ خوبی نشان می‌دهد که وضعیت توریسم در سطح جهان با سرعت بالایی رو به بهبودی است.

از ماه ژانویه تا جولای 2022 اروپا و خاورمیانه بیشترین سرعت رشد در صنعت گردشگری را داشته‌اند و به ترتیب به 74 و 76 درصد از آمار خود در سال 2019 رسیده‌اند. قاره آمریکا نیز همپای اروپا در حال جذب گردشگر خارجی است و با رشد 112 درصدی، حدود دو برابر از تعداد ورود گردشگران را در سال 2022 تجربه کرده است

تغییر سبک سفرها بعد از کرونا

کرونا فقط به تعطیلی مسافرت‌ها بسنده نکرد و سبک سفر رفتن‌ها را هم تغییر داد. بسیاری از ما سفرهای کوتاه و تک‌نفره را به مسافرت‌های پرجمعیت و طولانی‌مدت ترجیح دادیم، از اقامت در هتل‌های لوکس دست کشیدیم و به سمت سفر سبز رفتیم، طبیعت‌گردی و کمپینگ را جایگزین اسکان‌های موقتی در فضاهای بسته کردیم و هزاران راه و روش دیگر که به واسطه کرونا به سبک مسافرت‌هایمان اضافه شد.

ترندهای گردشگری جدید با ظهور کرونا در سال 2022

ترندها و روش‌های گردشگری

برخی از ترندها و روش‌های گردشگری که در سال 2022 ظهور کردند را با هم ببینیم:

1. سفرهای انفرادی

فاصله‌گذاری اجتماعی از ما جماعت پرجنب‌وجوش و عاشق رفت‌وآمد، آدم‌های منزوی و گوشه‌نشینی ساخت و مجبورمان کرد بسیاری از اهداف و روش‌های سبک زندگیمان را تغییر دهیم. بعد از فراگیری کرونا سفرهای دسته‌جمعی جای خودشان را به سفرهای انفرادی دادند. هر کسی برای خودش برنامه‌ریزی می‌کرد و نیازی نبود برای تفریح و گردش یک گروه را هماهنگ کنی! این مورد باب میل بسیاری از افراد بود به‌طوری که با پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی هنوز هم عده‌ای سفرهای تنهایی را به سفرهای جمعی ترجیح می‌دهند.

2. سفرهای خانوادگی

در حالی که قبل از فراگیری کرونا، سفرهای خانوادگی جایشان را به سفرهای دوستانه داده بود، بعد از پاندمی دوباره سفرهای خانوادگی ترند شد. به سبب این که در یک خانواده افرادی از نسل‌های مختلف حضور دارند، به این نوع «سفر چندنسلی» هم می‌گویند. سفرهای خانوادگی همراه با نوه‌ها، مادربزرگ و پدربزرگ، خواهر و بردار و سایر اقوام نزدیک تجربه‌ای مشترک و به دور از حاشیه‌های چالش ‌برانگیز خواهد بود. سال 2022 برای ما سال به آغوش کشیدن خانواده‌ است، البته نَه در محدوده دیوارهای خانه‌مان بلکه در شهرها و مکان‌های جدید.

3. سفرهای خودسازی

کشف درون یکی از لذت‌های بزرگ دنیاست. در سال‌های اخیر افراد زیادی برای کشف درونیات و خودسازی به سفر روی آورده‌اند. کوچ‌های معکوس یا زندگی در طبیعت بخش مهمی از سفرهایی است که به افراد کمک می‌کند شخصیتشان را بیشتر و بهتر بشناسند و آن را بهتر کنند. تغییر محیط، فارغ از این که به کجا سفر کنید، به شما کمک می‌کند تا میزان وفق‌پذیری، انعطاف، مسئولیت‌پذیری و استقلال خودتان را بسنجید و تغییری در احوالتان رقم بزنید.

4. سفرهای گران‌قیمت

بسته‌شدن درهای گردشگری، همه انسان‌ها را کلافه کرد. این مورد باعث شد با رفع محدودیت‌های کرونایی برنامه‌ریزی برای سفرها از سر گرفته شود. بسیاری از افراد بعد از یک خانه‌نشینی طولانی‌مدت ترجیح دادند که سفری لوکس را تجربه کنند، برای همین سفرهای گران‌قیمت بعد از دوران کرونا رشد زیادی داشته است. در این شیوه، خبری از پس‌انداز و سفر کم‌هزینه نیست؛ چرا که مردم در گذشته پول کمتری برای تفریح و گردش خرج کرده‌اند.

5. سفرهای گروهی

بعد از پاندمی کرونا، سفرهای گروهی رونق زیادی پیدا کردند؛ این در حالی است که تا قبل از سال 2019 اکثر سفرهای گروهی به مسافرت‌های دوستانه ختم می‌شد، اما بعد از پایان پاندمی سفرهای دسته‌جمعی از جمله گروه همکاران، دوستان، همسایگان و… رشد پیدا کردند. کرونا زندگی در لحظه را به انسان‌ها یادآوری کرد، برای همین در کمترین زمان برنامه‌ریزی سفرشان را انجام می‌دهند و سریعاً آن را اجرا می‌کنند.

6. سفرهای ماجراجویانه و رفتن به شهرهای جدید

کشف ناشناخته‌ها همیشه جذابیت داشته است؛ اما بعد از دوران پاندمی و با حضور نسل جدید، این شیوه از سفرها نوجوانان و جوانان زیادی را درگیر خود کرد. فارغ از انتخاب مقصد، سفرهای ماجراجویانه، سرگرمی و هیجان گمشده چند سال قبل را جبران می‌کند و خاطرات نابی برای مسافران می‌سازد. سفرهایی مثل کمک به کودکان آفریقا، حفاظت از حیوانات در حال انقراض و… که معمولاً اهداف والاتری نسبت به تفریح و سرگرمی دارند، در بین گردشگران رشد داشته است. به‌علاوه رفتن به شهرهای بزرگی که در گذشته جزء مقاصد پر توریست بود از لیست مسافران خط خورد و در سال 2022 افراد به‌دنبال تماشای مقصدهای جدید و کمتر دیده شده هستند.

7. سفر به مکان‌های معروف کتاب‌ها و فیلم‌ها

در طول دوران قرنطینه میزان ساعت تماشای فیلم و سریال و البته کتابخوانی افزایش چشمگیری داشت. افراد با خواندن کتاب یا تماشای فیلم به جهان‌های مختلفی می‌رفتند، همین امر باعث شد بسیاری از مکان‌ها که لوکیشن فیلم یا کتاب بودند در ذهن مخاطبینشان به‌عنوان یک مقصد و جاذبه گردشگری ثبت شود. بعد از کرونا افراد برای حضور در لوکیشن‌های محبوب قصه‌هایشان به مسافرت می‌روند. دیدن مکانی که به تازگی درباره آن خوانده‌ای یا فیلمی تماشا کرده‌ای، تجربه دست‌اولی از سفرهای بعد از کروناست.

8. دیدن اقوام

کرونا همه ارتباط‌های فیزیکی را قطع کرد و جای آن را چت و تماس‌های تصویری از راه دور گرفت. حالا در سال 2022 بسیاری از سفرها به دید و بازدیدهای فامیلی ختم شده است. بعد از قرنطینه بسیاری از مسافرت‌ها با هدف دیدار خانواده و اقوامی که در شهرهای دیگر زندگی می‌کردند، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

9. بازگشت به وطن

قبل از فراگیری ویروس کرونا بسیاری از افراد مانند دانشجویان یا کارمندان به شهرهای خارجی سفر کرده بودند. با کرونا مرزهای تمامی کشورها بسته شد و این افراد مجبور شدند برای 2 سال در همان شهری که مسافرش بودند، زندگی کنند. حالا با تمام شدن قرنطینه‌ها و از سر گرفتن پروازها، وقت آن رسیده است که هر کسی به خانه و وطن خودش بازگردد.

10. کمپینگ

این شیوه از سفر در دوران ماقبل کرونا نیز مورد اقبال بسیاری از افراد بود، اما قرنطینه کمپینگ را هم مورد هدف قرار داد و ضربه سختی به آن زد. طبیعت‌گردی و کمپینگ از میانه‌های دوران کرونا مجدد رونق گرفت، چون فضای باز بود و اکثر مواقع هم سفری تنهایی! این سبک از سفرها در سال 2022 تولدی دوباره داشت و درهای بسیاری از مکان‌ها که به‌عنوان بهشت طبیعت‌گردی از آن یاد می‌شود، به روی گردشگران باز شد.

11. سفر به اعماق طبیعت

آتشفشان‌ها، غارها، مراتع سبز و کوه‌ها، جاذبه‌های جدیدی است که در ذهن بسیاری از افراد نقش بسته است. کرونا از ما آدم‌های دیگری ساخت؛ آدم‌هایی که به دور از هیاهو دنبال آرامش و ریشه‌های عمیق زندگی هستیم. این روحیه ما را به دل طبیعت هدایت می‌کند. بعد از پاندمی سفرهایی که مسافران را به دنیایی خارج از فضای ماشینی و صف‌های طولانی می‌برد، رشد زیادی داشت.

12. سفر در آینده

یکی از نقاط قوت کرونا، تغییر شیوه‌های سنتی مسافرت به روش‌های مدرن و مبتنی بر تکنولوژی بود. با استفاده از فناوری‌های نوین راه و رسم رزرواسیون و خرید بلیت، انتخاب اقامتگاه و انجام کلیه کارهای مربوط به سفر آسان‌تر شد. افزایش ناگهانی مسافرت‌ها و آنلاین شدن کارها باعث شد تا در سال 2022 بسیاری از افراد سفرهای خودشان را از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی کنند. این شیوه به اندازه ای در میان مردم جا افتاد که بعضی از مقاصد گردشگری تا سال 2023 بسته شدند؛ یعنی شما از ماه‌ها قبل از شروع سفرتان برای آن نقشه کشیده‌اید و با خیال راحت جزئیات سفرتان را مشخص کرده‌اید.

13. سفر سبز

تغییر اقلیم و محیط‌زیست مسئله‌ای جهانی است. مردم کشورها روزبه‌روز نسبت به این موضوع حساس‌تر می‌شوند و سعی می‌کنند سبک زندگیشان را متناسب با روش‌های سبز تغییر دهند. این مورد در صنعت توریسم نیز خودش را به خوبی نشان داده است. استفاده از وسایل حمل‌ونقل سبز مانند دوچرخه یا قطار، اجاره خودروهای هیبریدی، استفاده از کیف‌های پارچه‌ای به‌جای پلاستیک، استفاده از فناوری‌ها در ازای مراجعه حضوری و چاپ بلیت و غیره اهدافی است که در سبک سفر سبز دنبال می‌شود.

14. تورهای خاص آموزشی

کوید 19 بسیاری از مشاغل را دورکار و هیبریدی کرد، این رویه بعد از دوران پاندمی نیز بر قوت خود باقی ماند. والدینی که به‌صورت دورکار مشغول به‌کار هستند برای سفرشان برنامه‌ریزی می‌کنند و در حالی که آن‌ها مشغول آموزش و یادگیری هستند، می‌توانند فرزندانشان را با خودشان به سفری تفریحی ببرند. همچنین تورهای دانش‌آموزی برای افزایش یادگیری کودکان و نوجوانان بعد از دوران پاندمی کرونا رو به افزایش است تا به این دسته کمک کند مجددا با یکدیگر ارتباط بگیرند و ماجراجویی داشته باشند.

ترندهای گردشگری جدید با ظهور کرونا در سال 2022

منبع: اکوموتیو

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×