» آرشیو اخبار » تراکنش‌های معکوس راه احتمالی کاهش سرقت در بازار رمزارزها
تراکنش‌

تراکنش‌های معکوس راه احتمالی کاهش سرقت در بازار رمزارزها

4 مهر 1401 2

حققان دانشگاه استنفورد به تازگی با ارائه یک نمونه اولیه از «تراکنش‌های برگشت‌پذیر» بر بستر اتریوم، ادعا کرده‌‌اند این تراکنش‌ها می‌توانند راه‌حلی برای کاهش تأثیر سرقت رمزارزها باشند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، محققان دانشگاه استنفورد به تازگی با ارائه یک نمونه اولیه از «تراکنش‌های برگشت‌پذیر» بر بستر اتریوم، ادعا کرده‌‌اند این تراکنش‌ها می‌توانند راه‌حلی برای کاهش تأثیر سرقت رمزارزها باشند.

تراکنش برگشت پذیر

روز 25 سپتامبر (3 مهر) کایلی وانگ (Kaili Wang)، محقق بلاکچین در دانشگاه استنفورد، ضمن به اشتراک گذاشتن طرح کلی ایده یک “توکن برگشت‌پذیر” مبتنی بر اتریوم در توییتر، تاکید کرد که این طرح کلی در این مرحله، مفهومی کامل از ایده مورد نظر نیست؛ بلکه زمینه‌ساز آغاز مذاکرات و حتی ارائه راه‌حل‌های بهتر از سوی جامعه بلاکچین می‌باشد:

تبلیغات جام جهانی قطر

“بدون تردید حملات هک مهمی که تا این زمان شاهد آن بوده‌ایم، سرقت‌هایی با شواهد قوی هستند. اگر بتوانیم این تراکنش‌ها را با چنین روش‌هایی معکوس کنیم، اکوسیستمی به مراتب ایمن‌تر خواهیم داشت. طرح پیشنهادی ما تنها در صورتی اجازه معکوس کردن تراکنش را می‌دهد که با رای اکثریت قضات تأیید شود.”

این نمای کلی از طرح پیشنهادی که توسط گروهی از محققان بلاکچین در دانشگاه استنفورد متشکل از وانگ (Wang)، دان بونه (Dan Boneh) و کینشن وانگ (Qinchen Wang) گردآوری شده است با هدف معرفی استانداردهای توکن انتخابی، مشابه با توکن‌های ERC-20 و ERC-721 تحت عناوین ERC-20R و ERC-721R ارائه شده است.

“تاکنون میلیاردها رمزارز به سرقت رفته است. اگر اکنون نتوانیم جلوی این سرقت‌ها را بگیریم، چگونه خواهیم توانست اثرات منفی آن را کاهش دهیم؟ طی چند ماه گذشته، من و چند تن دیگر از محققان استنفورد یک نمونه توکن ای‌آر‌سی-20 (با نام ERC-20R/721R ) را طراحی و نمونه اولیه آن را برای پشتیبانی از تراکنش‌های برگشت‌پذیر در بستر اتریوم ایجاد کردیم”.

-کایلی وانگ (@kaili_jenner) 24 سپتامبر 2022

در همین حال، وانگ تصریح نمود که نمونه اولیه مورد نظر آنها جایگزین توکن‌های ای‌آر‌سی-20 نشده یا اتریوم را معکوس نمی‌کند، بلکه یک استاندارد انتخابی است که در یک بازه زمانی کوتاه پس از تراکنش اجازه می‌دهد سرقت انجام‌شده مورد بررسی قرار گرفته و احتمالاً بازیابی شود.

سازوکار تراکنش‌های برگشت‌پذیر

بر اساس استانداردهای توکن پیشنهادی، اگر دارایی کسی به سرقت رفته باشد، می‌تواند درخواست خود مبنی بر مسدود کردن دارایی‌ها را به قرارداد حاکمیتی شبکه ارسال کند. در مرحله بعد، این درخواست توسط دادگاهی غیرمتمرکز متشکل از چند قاضی به سرعت و “حداکثر ظرف یک یا دو روز” مورد بررسی قرار گرفته و این قضات رای به تایید یا رد درخواست خواهند داد.

ضمن این که هر دو طرف معامله می‌توانند با ارسال مدارک برای قاضی پرونده، از نظر تئوری اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری عادلانه را در اختیار وی قرار دهند. گفتنی است که این فرآیند در مورد توکن‌های غیرمثلی (NFTها) نسبتاً ساده‌تر خواهد بود، چراکه قضات فقط باید مشخص کنند مالک فعلی اینNFT  کیست، سپس آن حساب را مسدود کنند.

در همین حال، «مسدود کردن» توکن‌های غیرمثلی امری بسیار پیچیده‌تر است، زیرا سارقان می‌توانند وجوه مسروقه را بین ده‌ها حساب تقسیم، آنها را از طریق میکسرهای ناشناس اداره یا با سایر دارایی‌های دیجیتال مبادله کنند.

محققان برای رفع این مشکل الگوریتمی را طراحی کرده‌اند که «یک پروسه مسدودسازی پیش فرض را برای ردیابی و قفل کردن وجوه مسروقه» ارائه می‌کند.

این الگوریتم اطمینان خواهد داد که مقدار کافی از وجوه در حساب سارق برای بازگرداندن مبلغ دزدیده شده، مسدود می‌شود. ولی این وجوه فقط در صورتی مسدود می‌شوند که جریان مستقیمی از تراکنش‌های این سرقت در حساب مورد نظر وجود داشته باشد.

 “اگر فکر می‌کنید این راه‌حل ناقص است، کاملاً حق دارید. مقاله ما فعلاً بخش‌هایی از این پازل را پر می‌کند، ولی همچنان سؤالات بسیاری پیرامون حاکمیت غیرمتمرکز مطرح می‌شود. این فضا همچنان نیاز به کار دارد.”

-کایلی وانگ (@kaili_jenner) 25 سپتامبر 2022

این پست توییتری وانگ باعث ایجاد بحث و جدل‌های زیادی شد؛ افراد مختلف با رد یا تایید این ایده، سوالات بیشتری را مطرح کردند و حتی ایده‌های جدیدی را پیشنهاد نمودند.

آنتونی ساسانو (Anthony Sassano) پادکستر معروف و طرفدار سرسخت اتر (ETH) که چندان از این طرح استقبال نکرده است برای بیش از 224 هزار دنبال کننده خود در توییتر نوشت:

من همیشه طرفدار افرادی بوده‌ام که ایده‌های جدید ارائه و آنها را به درون شبکه اتریوم وارد می‌کنند، اما درباره این طرح (TradFi 2.0) نظرم این نیست.

متشکرم؛ ولی باید پیشنهاد شما را رد کنم!

-آنتونی ساسانو (@sassal0x) 25 سپتامبر 2022

ساسانو در ادامه گفت که کنترل معکوس و حمایت از مصرف‌کننده باید در لایه‌های بالاتر مانند صرافی‌ها و شرکت‌ها انجام گیرد نه در لایه‌های پایه مانند بلاکچین یا توکن‌ها. وی افزود:

انجام این کار در سطح توکن‌های ای‌آر‌سی-20 یا ای‌آر‌سی 721، اساساً انجام کار در «لایه پایه» است که به نظر من درست نیست. حفاظت از کاربران نهایی را می‌توان در سطوح بالاتر انجام داد.

مترجم: مرضیه مظاهری
منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×