» آرشیو اخبار » تراژدی FTX بیت کوین را در سراشیبی سقوطی 40 درصدی قرار داد
بیت کوین

تراژدی FTX بیت کوین را در سراشیبی سقوطی 40 درصدی قرار داد

28 آبان 1401 2

شرکت کیوسی‌پی با استناد به نظریه موج الیوت در نمودار روزانه بیت کوین تأیید کرد که بیت‌کوین هدف 12 هزار دلاری و اتریوم، هدف ۸۰۰ دلاری را در پیش خواهند گرفت

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، روز 18 نوامبر (27 آبان)، همزمان با افزایش تنش‌های ناشی از سقوط صرافی اِف‌تی‌ایکس (FTX)، بیت کوین با کاهش قیمتی تازه، منطقه 17 هزار دلار را از دست داد.

هدف 12 هزار دلاری بیت کوین

داده‌های دو پلتفرم شناخته‌شده تریدینگ ویو (TradingView) و کوین‌تلگراف مارکت (Cointelegraph Markets) نشان می‌دهند که جفت ارز بیت‌کوین/دلار آمریکا، هنوز نتوانسته است مقاومت 17 هزار دلاری را دوباره به حمایت تبدیل کند و این وضعیت تقریباً یک هفته است که وجود دارد.

این جفت ارز نیز همانند آلتکوین‌های اصلی، به دلیل شکست و فروپاشی اِف‌تی‌ایکس (FTX) و اثرات مخرب آن بر کسب‌وکارهای مختلف در حوزه رمزارزها، به شدت تحت فشار قرار گرفته است. همین امر باعث شد، چشم‌انداز تحلیلگران، با توجه به رویدادهای اخیر از آنچه بود سیاه‌تر به نظر برسد.

تبلیغات جام جهانی قطر

شرکت بازرگانی کیوسی‌پی کپیتال (QCP Capital) در آخرین پست تلگرامی خود نوشت: «این عملکرد ضعیف دارایی‌های دیجیتال احتمالاً تا برطرف شدن عدم قطعیت موجود در بازار، یعنی تا ماه‌های نخست سال جدید به قوت خود باقی می‌ماند».

این شرکت در تازه‌ترین پیش‌بینی قیمت خود، مدعی شده است که قیمت بیت کوین و اتریوم (ETH) همچنان به کاهش خود ادامه می‌دهند، که منعکس کننده تأثیرات تراژدی اِف‌تی‌ایکس می‌باشد. این شرکت با استناد به نظریه موج الیوت در نمودار روزانه بیت کوین از ماه ژوئن (خرداد) تاکنون، تأیید کرد که بیت‌کوین هدف 12 هزار دلاری و اتریوم، هدف ۸۰۰ دلاری را در پیش خواهند گرفت. این پلتفرم در این رابطه می‌نویسد «به عنوان نکته جانبی در نظر داشته باشید که بازار رمزارزها از زمان صعود سال 2017 ، مشابه با کالاها معامله شده است و موج 5s به عنوان طولانی‌ترین موج آن شناسایی می‌شود.»

«از این رو، چنین پرایس اکشن بالقوه‌ای با کف‌های جدید در سال جدید، مشخصه فروش گسترده در بازار خرسی قبلی خواهد بود.»

در نموداری که همراه با این پست به اشتراک گذاشته شده بود، واگرایی بین بازار رمزارزها و بازار سهام در ماه نوامبر (آبان و آذر) و کاهش همبستگی بین آن‌ها به لطف عملکرد ضعیف رمزارزها، به تصویر کشیده شده است.

نمودار بیت کوین و اتریوم
نمودار BTC/USD در مقابل ETH/USD در مقابل S&P 500. منبع: QCP Capital

در همین حال، کانترینگ کلارک (Cantering Clark)، تاجر و تحلیلگر مشهور، خاطرنشان کرد که اگر بازار خرسی (نزولی) فعلی دارایی‌های ریسکی، از بحران مالی جهانی پیروی کند، باید منتظر زیان‌های سنگینی باشیم.

ورشکستگی بانک برادران لیمن (Lehman Brothers ) اوج بحران مالی سال 2008 بود که منجر به توقف بازار و سقوطی 40 درصدی شد. در همین راستا، کوین‌تلگراف، کاهش قیمت بیت کوین تا مرز 13 هزار و 500 دلار را نیز محتمل می‌داند.

نمودار اس اند پی
نمودار مشروح S&P 500. منبع: Cantering Clark/Twitter

 

کیوسی‌پی در ادامه، نسبت به کاهش حجم معاملات و بهره باز (OI) در صرافی های متمرکز (CEX) و غیرمتمرکز (DEX) نیز ابراز نگرانی کرد:

«تا کنون، حجم مبادلات در صرافی‌های مشتقات بیشترین تأثیر را داشته است. بهره باز ترکیبی معاملات فیوچرز اکنون به سطوح قبل از سال 2021 بازگشته است که یک گام بزرگ رو به عقب برای این صنعت محسوب می‌شود.

نمودار بهره باز بیت کوین
نمودار بهره باز معاملات آتی بیت کوین. منبع: QCP Capital

 

در مورد صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، نیز باید گفت که کل ارزش قفل شده در پروتکل‌های دیفای (DeFi) به کمتر از یک چهارم سقف سال گذشته رسیده است!”

«حتی صرافی‌های غیرمتمرکزی (DEX) که انتظار می‌رفت بیشترین سود را داشته باشند، با وجود سوآپ توکن‌ها و استیبل کوین‌هایی که باید در دوران پس از FTX انجام می‌شد، تنها افزایش حجم معاملات تا سطوح ثبت شده ماه‌های جولای تا آگوست (اوایل تیر تا اوایل مرداد) را شاهد بوده‌اند.»

نمودار حجم معاملات
نمودار حجم معاملات صرافی های غیرمتمرکز. منبع: QCP Capital

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×