» آرشیو اخبار » تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت

تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت

14 شهریور 1401 4

به گزارش گذار‌نیوز،سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت آغاز شده است و هدف از واردات را تنظیم بازار خودروهای مورد تقاضای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین جامعه، انتقال فناوری و ایجاد رقابت دانست و تاکید کرد که حقوق ورودی نیز بر همین اساس تعیین خواهد شد و لذا نقدهای وارده به دولت که مبنای تعیین حقوق ورودی را درآمدزایی دولت می‌دانند، وارد نیست.

به گزارش ایسنا، امید قالیباف در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه خودرو مشهد، خاطرنشان کرد: تعیین حقوق ورودی کالا یک سیاست‌گذاری تجاری است و عوامل تعیین‌کننده آن مواردی همچون درجه حمایت از صنایع داخل و حفاظت از محیط زیست یا برخی اقشار هدف است؛ بنابراین ارتباطی به تامین کسری بودجه ندارد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به منتقدان تعرفه شناور خودروهای وارداتی، گفت: این موضوع نیاز به توضیح دارد؛ در وهله اول بایستی گفت که قرار نیست تعرفه واردات خودرو با هدف تامین رقم مربوط در قانون بودجه تعیین شود، بلکه هدف حمایت از دهک‌های متوسط و کم درآمد برای خرید خودرو است. مفهوم و معنای «تعرفه‌گذاری قطعی پس از تعیین قیمت نهایی در بورس کالا»، ایجاد هرج و مرج تعرفه‌ای و فضای غیرشفاف برای واردکنندگان نیست؛ و این موضوع به زودی در آیین نامه اجرایی شفاف‌سازی خواهد شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو در وزارت صمت

قالیباف ضمن اشاره به روند روبه بهبود شاخص‌های رشد صنعت خودروسازی، از آغاز تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت خبر داد و گفت: هم‌چنین تولید خودرو نیز روند روبه رشدی دارد. اجرای ۹ پروژه تحولی صنعت خودروسازی، ثبات‌بخشی به تولید و اصلاح سازوکارها و تأمین قطعات را به همراه داشته که از جمله مهم‌ترین عوامل رشد در این صنعت است. طبق اطلاعات سازمان بورس کشور (مدال) در پنج ماه نخست امسال شاهد رشد ۲۴ درصدی تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو و سه درصدی گروه خودروسازی سایپا بوده‌ایم.

سخنگوی وزارت صمت، صدور ۲۳۰ میلیون کد رهگیری برای قطعات خودرو و ۱۳۰ هزار شناسه که مانع عرضه کالای قاچاق و تقلبی در بازار شده است را از دیگر اقدامات تحولی وزارت صمت در این حوزه خواند.

این مقام مسئول در وزارت صمت ضمن اشاره به نمایش دستاوردهای شرکت‌های خودروساز داخلی در بیست و دومین نمایشگاه خودروی مشهد، خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه شاهد این بودیم که صنعت خودرو به سمت پلتفرم‌های (بن‌سازهای) مشترک می‌رود؛ همین هماهنگی و هم‌افزایی میان شرکت‌های مختلف خودروسازی اعم از خصوصی و دولتی، سبب کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو نیز می‌شود.

عرضه خودروی داخلی اقتصادی از نیمه دوم سال ١۴٠٢

قالیباف در ادامه اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، خودروی اقتصادی تولید داخل از نیمه دوم سال آینده روانه بازار خواهد شد گفتنی است بیست‌ودومین نمایشگاه خودروی مشهد در فضایی به وسعت ۲۰ هزار متر مربع در سالن‌های فردوسی، مفاخر، عطار و فضای باز نمایشگاه بین‌المللی مشهد و با حضور چند شرکت خارجی و شرکت‌هایی از خراسان رضوی و استان‌های تهران، سمنان، فارس، آذربایجان غربی و شرقی، کرمان، قزوین، اصفهان و مازندران برپا شده بود.

زمینه فعالیت شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، شرکت‌ها و مجموعه‌های خودروی، تولیدکنندگان خودروهای سبک و سنگین و خودروهای کلاسیک بود که در کنار آن، سمینار و کارگاه آموزشی با همکاری فعالان این حوزه برگزار شد.

منبع:ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×