» آرشیو اخبار » تداوم نگرانی‌ از طرح صیانت
تداوم نگرانی‌ از طرح صیانت

تداوم نگرانی‌ از طرح صیانت

7 شهریور 1400 6

به گزارش گذارنیوز، انتشار فیلم گفتگویی که در آن، بغض یک کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات در هنگام صحبت از طرح صیانت می‌شکند، بار دیگر توجهات را به این طرح جلب کرد.

کسب و کارها همچنان نگران تصویب طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی هستند؛ نگرانی‌ای که چندان هم بیراه نیست چرا که ظاهرا بررسی آن پشت درهای بسته کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه دارد.

از سوی دیگر، بررسی طرح «طرح الزام به انتشار داده و اطلاعات» کسب و کارهای آنلاین را نگران دسترسی به داده‌های مورد نیاز خود کرده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

ادعاهای غیرمستند در مورد اطلاح طرح صیانت

تداوم نگرانی‌ از طرح صیانت

 

به گفته میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات، رسیدگی به طرح صیانت متوقف نشده و در کمیسیون مربوطه بدون حضور کارشناسان و منتقدان و با دعوت از مدافعان طرح، در حال بررسی است.

او می‌گوید: برخی نمایندگان، در فضای مجازی ادعاهایی در مورد اصلاح آن مطرح کرده‌اند که تا پیش از انتشار رسمی قابل استناد نیست.

این فعال حوزه فناوری اطلاعات توضیح می‌دهد: اشکالات اصلی طرح به قوت خود باقی مانده و احتمالا برای آرام کردن اعتراض‌ها دو ماده آن حذف شده است.

به گفته نوری، یکی از آنها مربوط به کاهش پهنای باند پلتفرم‌های خارجی است که نمونه داخلی دارند. اما با حذف این ماده موضوع منتفی نشده بلکه تصمیم‌گیری در مورد آن به کمیسیون عالی تنظیم مقررات سپرده شده است.

اصل قانون مشکل دارد/ تفسیرپذیری نقطه ضعف طرح!

او تاکید می‌کند: اصل این طرح زیر سوال است. چرا که طرح صیانت در صورت تصویب، به قانونی بسیار تفسیرپذیر تبدیل می‌شود و کمیسیون مورد نظر هر تصمیمی می‌تواند بگیرد. حتی مشخص نشده که نمونه داخلی پلتفرم‌ها و اپلیکشن‌ها، در چه صورتی می‌توانند جایگزین اپ‌های خارجی باشند.

نوری می‌گوید: اکنون برخی از مدافعان طرح صیانت، به کاربران اطمینان خاطر می‌دهند که قرار نیست اپ‌ها و پلتفرهای خارجی مسدود یا نمونه‌های بی‌کیفیت داخلی، جایگزین آنها شوند اما زمانی که این طرح به قانون تبدیل شود، خود طراحان و نمایندگانی که آن را تصویب کرده‌اند نیز نمی‌توانند پاسخگوی تبعاتش باشند.

چه کسانی باید نگران باشند؟

تداوم نگرانی‌ از طرح صیانت

این فعال حوزه فناوری اطلاعات تاکید می‌کند: محدودیت‌هایی که در طرح صیانت وجود دارد دامن گروه‌ها و اقشار مختلفی از جامعه را می‌گیرد که جمعیت بزرگی از مردم را تشکیل می‌دهند.

به گفته او، کسب و کارهای آنلاین یا فعال در بستر شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان و محققان، افرادی که در ایران هستند اما درآمد دلاری دارند مانند یوتیوبرها یا گیمرها و فعالان حوزه رمزارز از جمله کسانی هستند که تحت تاثیر تصویب طرح صیانت قرار می‌گیرند.

حریم خصوصی کاربران در خطر!

نوری می‌افزاید: حتی افرادی که از اپ‌ها یا فضای مجازی استفاده روزمره غیرکسب و کاری می‌کنند نیز ممکن است دچار چالش‌هایی شوند چرا که محتوای موجود در برخی از پلتفرم‌های خارجی لزوما در نمونه‌های داخلی آنها در دسترس نیست.

این کارشناس فناوری اطلاعات می‌گوید: برخی اپ‌های ایرانی نیز سابقه خوبی در حفاظت و حمایت از داده‌های کاربران و حریم خصوصی آنها ندارند. جدیدترین نمونه آن اقدام روبیکا در کپی کردن اطلاعات افراد از اینستاگرام است.

به گفته نوری، پس از حذف این اپ از گوگل پلی که با گزارش‌های کاربران ناراضی صورت گرفت، شورای عالی فضای مجازی به جای حمایت از آنها، از روبیکا حمایت کرد که این واکنش، با ادعای صیانت از حقوق کاربران در تضاد بود.

خطر انتشار بدافزارها

تداوم نگرانی‌ از طرح صیانت

 

موضوع امنیت سایبری و حریم خصوصی، از نظر جواد دادگر، کارشناس فناوری اطلاعات نیز یکی از چالش‌های اصلی طرح صیانت است.

او گفت: به تجربه شکل‌گیری پوسته‌های جایگزین تلگرام و افشای داده‌های کاربران اشاره می‌کند و می‌افزاید: حالا نیز اگر برای مثال گوگل پلی محدود شود، مارکت‌های جایگزین ممکن است به بستر انتشار بدافزارها تبدیل شوند.

سال‌های سخت، پیش‌روی کسب و کارها

از سوی دیگر، به اعتقاد عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی با توجه به تعداد طرح‌های ضد کسب و کاری که اکنون در مجلس مطرح است، کسب و کارها سال‌های سختی را پیش رو دارند.

او می‌گوید: متاسفانه بسیاری از نمایندگان و مسئولان اجرایی هیچ سابقه‌ای در حوزه کارآفرینی ندارند و بیشتر آنها پیش از حضور در مجلس یا دولت، در نهادهای دولتی و حاکمیتی مشغول به کار بودند.

این فعال صنفی می‌افزاید: متاسفانه نظرخواهی از بخش خصوصی واقعی نیز صورت نمی‌گیرد حتی اگر قرار باشد در جلسه‌ای از فعالان اقتصادی دعوت شود، این افراد از کسب و کارهای خصولتی انتخاب می‌شوند.

خواب جدید مجلس برای کسب و کارها!

تداوم نگرانی‌ از طرح صیانت

در روزهای اخیر طرح دیگری در رسانه‌‌ها مورد توجه قرار گرفته که ظاهرا از پاییز سال گذشته در دستور مجلس قرار داشته اما اکنون رسیدگی به آن جدی‌تر شده است. این طرح «الزام به انتشار داده و اطلاعات»، نام دارد که بر خلاف عنوانش، دسترسی به داده‌های دولتی را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین برای خدمات خود به این داده‌ها نیاز دارند حالا نگرانی‌هایی نیز در این حوزه شکل گرفته است. اما این نگرانی تا چقدر جدی است؟

به گفته طالبی، تا زمانی که کمیسیونی تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کارهای آنلاین وجود نداشته باشد و کمیسیون‌هایی چون فرهنگی و صنعت در مورد این حوزه تصمیم‌گیری کنند، همیشه نگرانی‌هایی برای تصویب قوانین محدودکننده وجود دارد.

منبع: تجارت نیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×