» آرشیو اخبار » تحلیل فاندامنتال قیمت نفت خام در بازارهای جهانی
نفت خام

تحلیل فاندامنتال قیمت نفت خام در بازارهای جهانی

14 آذر 1401 4

روز جمعه، کشورهای گروه 7 و استرالیا بر سر سقف 60 دلاری قیمت هر بشکه نفت خام روسیه به توافق رسیدند. به گزارش رویترز، بسیاری از تحلیلگران و وزرای اوپک گفته اند که سقف قیمت گیج کننده و احتمالا ناکارآمد است، زیرا مسکو بیشتر نفت خود را به کشورهایی مانند چین و هند می فروشد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شهرهای مختلف چین در آخر هفته محدودیت‌های مربوط به کووید 19 را کاهش دادند. از سوی دیگر، اعضای اوپک پلاس در نشست 4 دسامبر خود تصمیم گرفتند که میزان تولید نفت خام خود را ثابت نگه دارند.
به این ترتیب معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و شاخص بین‌المللی نفت خام برنت در روز دوشنبه افزایش یافتند. اما بازار در محدوده روز جمعه معامله می‌شود که نشان‌دهنده بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران و نوسانات قریب‌الوقوع است.

این بازار توسط گزارش‌هایی حمایت و هدایت می‌شود که اعلام کرده اند، شهرهای چین محدودیت‌های قرنطینه را در آخر هفته کاهش داده‌اند. با این حال، به نظر می رسد که با تصمیم اوپک پلاس برای ثابت نگه داشتن اهداف تولید خود در آستانه ممنوعیت اتحادیه اروپا، میزان سود محدود شده باشد.

در ساعت 05:48 به وقت گرینویچ، معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) تحویل ژانویه به 80.57 دلار رسیده و 0.59 دلار یا 0.74 درصد افزایش یافت. از سوی دیگر معاملات آتی نفت خام برنت فوریه هم به 86.15 دلار رسید که 0.58 دلار یا 0.68 درصد افزایش نشان می دهد. در روز جمعه، سهام صندوق نفت ایالات متحده (GLD) 0.61 دلار یا 0.87 درصد کاهش یافته و به 69.84 دلار رسید.

تبلیغات جام جهانی قطر

این تصور که اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا و سقف قیمت نفت روسیه باعث صعودی شدن بازار می‌شود، نیز به افزایش قیمت ها کمک کرده است. با این حال، بحث هایی وجود دارد که آیا این خبر قبلاً در قیمت گذاری بازار اثر داشته است یا خیر. در کنار تمامی اینها، پایان ورود ذخایر نفت استراتژیک ایالات متحده (SPR) به بازار نیز قطعا در روند قیمت گذاری بازار اثر گذار بوده است.

قیمت نفت خام

برخی از شهرهای چین محدودیت‌های مرتبط با کووید را کم کرده اند

قیمت نفت خام WTI و برنت در اوایل روز دوشنبه با گزارشی افزایشی شد که نشان می داد شهرهای بیشتری از چین از جمله ارومچی در غرب محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا را در روز یکشنبه کاهش داده اند؛ چرا که چین تلاش می‌کند تا سیاست‌های خود برای مقابله با کووید صفر را هدفمندتر نماید، البته اعتراضات بی سابقه علیه محدودیت ها در آخر هفته گذشته هم بی تاثیر نبوده است.

به گزارش رویترز چین قرار است محدودیت های کووید را کاهش داده، و از سوی دیگر برای کسانی که تست کووید آنها مثبت شده است امکان ایزوله کردن تحت شرایط خاص در منزل را فراهم کند.

این به طور بالقوه خبر خوبی برای قیمت نفت خام است، زیرا با وجود این اخبار، باید تقاضای سوخت چین افزایش یافته و به احتمال زیاد از رکود جهانی جلوگیری کند. محدودیت‌های کووید امسال تأثیر مخربی بر اقتصاد چین و همچنین تقاضا برای نفت خام داشته است.

تقاضا به حدی کاهش یافته است که شاید یکی از دلایل کاهش تولید اوپک پلاس در اکتبر بوده است. دلیل دیگر این حرکت ممکن است ورود گسترده ذخایر استراتژیک نفت خام  ایالات متحده بوده باشد، که بازارها را با شرایط عرضه بالا تحت تاثیر قرار داده است.

اوپک پلاس سیاست ثابتی دارد

اوپک پلاس در نشست روز یکشنبه موافقت کرد که به اهداف تولید نفت خود پایبند بماند. زیرا بازارهای نفت در تلاش برای ارزیابی تأثیر کُندی اقتصاد چین بر تقاضا و سقف قیمتی بر عرضه نفت روسیه هستند.

به گزارش رویترز، اوپک پلاس در ماه اکتبر با کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز (که حدود 2 درصد از تقاضای جهانی نفت خام را در بر می گیرد) از نوامبر تا پایان سال 2023، آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به شدت عصبانی کرد.

چشم انداز کوتاه مدت

خبر خوب برای گاوهای نر نفت خام، چین در راه است. پتانسیل افزایش تقاضای نفت خام چین وجود دارد، اما این کشور باید قبل از انتشار آمارهای اقتصادی برای مهار محدودیت های مرتبط با تقاضا (مانند شرایط قرنطینه) تلاش بیشتری کند.

تعدادی از تحلیلگران پیشنهاد می کنند که برخی از محدودیت ها تا ماه مارس ادامه خواهد داشت. بنابراین ممکن است تقاضا پایین بیاید، اما ممکن است تا شش ماه شاهد افزایش قابل توجهی نباشیم.

تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید هیچ تعجبی نداشت. این گروه احتمالاً منتظر است تا تأثیر ممنوعیت نفت خام روسیه را قبل از تصمیم گیری برای کاهش یا عدم کاهش در نشست 1 فوریه خود ببیند. اگر قیمت‌ها بیش از حد کاهش یابد، اوپک پلاس برای تقویت آن‌ها آماده خواهد بود.

روز جمعه، کشورهای گروه 7 و استرالیا بر سر سقف 60 دلاری قیمت هر بشکه نفت خام روسیه به توافق رسیدند. به گزارش رویترز، بسیاری از تحلیلگران و وزرای اوپک گفته اند که سقف قیمت گیج کننده و احتمالا ناکارآمد است، زیرا مسکو بیشتر نفت خود را به کشورهایی مانند چین و هند می فروشد که از محکوم کردن جنگ در اوکراین خودداری کرده اند.

موسسه مشاوره انرژی وود مکنزی اعلام کرده است که اتحادیه اروپا باید نفت خام روسیه را با نفت خام خاورمیانه، غرب آفریقا و ایالات متحده جایگزین کند، که این موضوع حداقل در کوتاه مدت قیمت نفت را پایین خواهد آورد. در نهایت به نظر می رسد که هر حرکتی برای کاهش عرضه مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:  fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×