» آرشیو اخبار » تحلیل طلا؛ بازار در حالت رنج
طلا

تحلیل طلا؛ بازار در حالت رنج

2 آذر 1401 4

قیمت طلا ثابت است، اما مس در میان انتظارات و پیش بینی های مربوط به افزایش نرخ بهره افزایش یافت. تعداد فزاینده‌ای از مقامات فدرال رزرو در هفته‌های اخیر گفته‌اند که بانک مرکزی احتمالاً نرخ‌ بهره را در ماه دسامبر به میزان 50 واحد افزایش خواهد داد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت طلا ثابت است، اما مس در میان انتظارات و پیش بینی های مربوط به افزایش نرخ بهره افزایش یافت. تعداد فزاینده‌ای از مقامات فدرال رزرو در هفته‌های اخیر گفته‌اند که بانک مرکزی احتمالاً نرخ‌ بهره را در ماه دسامبر به میزان 50 واحد افزایش خواهد داد. این امر باعث شد، گمانه زنی هایی صورت گیرد مبنی بر اینکه، تورم در ایالات متحده به اوج خود رسیده است، و بانک مرکزی آمریکا در نهایت سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

چنین سناریویی برای بازارهای فلزی که در سال جاری (2022) تحت تاثیر افزایش نرخ بهره قرار گرفتند، خبر خوبی است. از سوی دیگر، بهبود شرایط اقتصادی به نفع تقاضا برای فلزات صنعتی مانند مس و نقره است. در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله در روز چهارشنبه (2 آذر، 23 نوامبر) هر اونس طلا به 1738.98 دلار رسیده است. در حالی که قیمت معاملات آتی طلا تا ساعت 18:53 به وقت شرقی (23:53 به وقت گرینویچ) در 1741.25 دلار در هر اونس ثابت بود.

با توجه به اینکه افزایش نرخ‌های بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را در سال جاری افزایش داده است، چشم‌انداز افزایش‌های کمتر نرخ‌ها باعث بهبود وضعیت طلا در کوتاه‌مدت می‌شود. بازارها با احتمال 75 درصدی براساس افزایش نرخ بهره 50 واحدی در ماه دسامبر قیمت گذاری کرده اند.

تبلیغات جام جهانی قطر

استر جورج (رئیس فدرال رزرو کانزاس سیتی) روز سه‌شنبه هشدار داد که نرخ‌های بهره ممکن است برای مدت طولانی‌تری بالا بمانند، چرا که تورم کماکان بالاست. انتظار می‌رود که این موضع در سال آینده بر بازارهای فلزی تاثیر بگذارد.

در حالی که طلا بخش عمده ای از زیان های خود را در سال جاری جبران کرده است، فلز زرد همچنان پایین تر از بالاترین سطح دو سال اخیر خود در اوایل سال جاری معامله می شود. از سوی دیگر، طلا به عنوان یک پناهنگاه امن در برابر تورم جایگاه خود را از دست داده و جایگاه امن خود را به دلار واگذار کرد.

بازار طلا

دلار آمریکا هم بخشی از سودهای اخیر خود را در روز چهارشنبه از دست داد و از بالاترین سطح دو هفته اخیر خود سقوط کرد. در میان فلزات صنعتی، قیمت مس در روز سه شنبه افزایش یافت و در بحبوحه افزایش بیشتر دارایی های ریسک محور، از پایین ترین سطح 10 روزه خود شروع به بازگشت نمود.

معاملات آتی مس با 0.2 درصد افزایش به 3.6290 دلار در هر پوند رسید. قیمت فلز قرمز در هفته گذشته در بحبوحه نگرانی‌های ناشی از افزایش موارد ابتلا به کووید-19 در چین که مانع از فعالیت اقتصادی و کاهش تقاضای این کشور برای کالاها شد، به شدت کاهش یافت. این را نیز باید در نظر داشت، که مس در بحبوحه اختلال عرضه ناشی از کاهش تولید عمده شیلی و پرو، سود خوبی عاید سرمایه گذاران کرده است. همچنین انتظار می‌رود که تحریم‌های آمریکا علیه تامین‌کنندگان اصلی این فلز، تولید را محدود کند.

پیش بینی قیمت طلا

بازارهای طلا در جلسه معاملاتی روز سه شنبه نسبتاً آرام بودند، زیرا ما در اطراف سطح 1750 دلار در نوسان هستیم.

تحلیل تکنیکال بازار طلا

بازارهای طلا در جریان معاملات روز سه شنبه بسیار پر سر و صدا بوده اند، زیرا ما همچنان شاهد نوساناتی حول 1750 دلار هستیم. این منطقه ای است که چندین بار در گذشته مهم بوده است، بنابراین بسیار منطقی است که شاهد رفتار پر سر و صدا و کاملاً دشوار در این محدوده باشیم. در نهایت، من فکر می‌کنم این وضعیتی است که سمت و سوی آن کاملا بستگی به تصمیمات فدرال رزرو دارد، و البته بازار به وسیله نرخ بهره هدایت خواهد شد. به هر حال، بازار نرخ بهره همبستگی منفی زیادی با بازار طلا دارد.

اگر به پایین‌ترین سطح جلسه معاملاتی روز دوشنبه (21 نوامبر) برسیم، احتمال دارد که قیمت تا میانگین متحرک نمایی 50 روزه که در سطح 1710 دلار است، سقوط کند. در زیر آن، منطقه حمایت اصلی بعدی در  1680 دلار قرار دارد. اکنون سؤال این است که آیا مردم بر رفتار بانک مرکزی تمرکز خواهند کرد یا نه؟.

مقاومت اصلی سطوح بالای 1800 دلار است. هر گونه شکست به بالای این سطح می تواند مسیر را برای طلا هموار کرده و شاید در بلند مدت قیمت ها را به سمت سطح 2000 دلاری سوق دهد. از سوی دیگر، این بازاری است که طی چند روز آینده بسیار پر سر و صدا خواهد بود، به خصوص که روز پنجشنبه (24 نوامبر) روز شکرگزاری خواهد بود. و این موضوع مطمئناً بر ساعت‌هایی که معاملات الکترونیکی در دسترس است تأثیر خواهد داشت.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

منبع: fxempire ، investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×