» آرشیو اخبار » تحلیل رمزارز مانا – 17 آبان 1401

تحلیل رمزارز مانا – 17 آبان 1401

17 آبان 1401 7

متاورس کلیدواژه سال 2021 بود. اما بعد از وضعیت ناگوار اقتصاد جهان و بحران روسیه و اکراین ، جامعه متاورس ناامید شده است. اما در آینده نزدیک چه روندی برای این بخش از بازار در انتظار است

تحلیل بنیادی رمزارز مانا

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، متاورس کلیدواژه سال 2021 بود. حتی شرکت فیس بوک نام خود را در برندینگ جدید خود به متا تغییر داد، اما بعد از  بحران روسیه و اوکراین و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد جهانی و بالطبع بازارهای مالی، جامعه متاورس به این باور رسیده است که در این دوره بحران، هیچکس دیگر به بازی‌های متاورسی اهمیت نمی دهد.

در حال حاضر، شبکه متاورس دیسنترالند (Decentraland) با توکن MANA که روی شبکه اتریوم تعریف شده است، دارای 379 کاربر فعال روزانه و سندباکس (Sandbox) دارای 616 کاربر است. در حالیکه، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) بیش از 21000 کاربر روزانه دارد. شرکت متاورسی دنیاهای بیگانه (Alien Worlds) هم که در آن بازیکنان برای منابع کمیاب درون بازی رقابت می کنند، توانسته بود بیش از 202,000 کاربر را به خود جذب کند.

شرکت DappRadar در تعریف تعداد کاربر فعال، تنها تعداد آدرس‌های بلاکچینی را به حساب می آورد که در تعامل با قرارداد هوشمند یک برنامه غیرمتمرکز (Dapp) است. این تعریف آن دسته از کاربرانی که بدون انجام معامله در شبکه متاورس در حال گردش هستند را حساب نمی کند. البته اکانت رسمی توییتر دیسنترالند می گوید که این آمار غلط است. به هرحال، هر دو پلتفرم این روزها برای افزایش کاربر شدیداً تلاش می کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

مقایسه کاربرهای فعال در بازی‌های متاورس و بازی‌های Web2.0

جامعه توییتری دیسنترالند معتقد است که این اعداد در مقایسه با بازیهای CSGO یا GTA V به طرز وحشتناکی مأیوس کننده و پایین هستند. طبق گزارش های شرکت داده پردازی استاتیستا(Statista)، شرکت روبلاکس (Roblox) در سه ماهه دوم سال 2022، بیش از 52.2 میلیون کاربر فعال روزانه در سراسر جهان داشته است که هر روز در آن بازی می کنند.

تعداد کاربرهای روبلاکس
تعداد کاربرهای روبلاکس

مشکل شبکه دیسنترالند (Decentraland) و سندباکس (Sandbox) در فضای کنونی

بیشتر پلتفرم‌های متاورسی از طریق مدل “بازی برای کسب درآمد” (Play-to-earn) در دوره ای که بازار کریپتو صعودی و تب رمزارزها داغ بود، کاربران را به خود جذب می کردند. استراتژی اساسی اکثر این پلتفرم‌ها برای جذب کاربران، تمرکز بر روشی بود که کاربران می‌توانستند در حین بازی کردن، رمزارز کسب کند. اما، در این دو شبکه متاورسی مشهور، استراتژی دیگری وجود دارد. در دیسنترالند، یک فضای مجازی محدود، قابل عبور و سه بعدی وجود دارد که به آن زمین (LAND) گفته می شود که یک دارایی بصورت NFT در شبکه اتریوم است. زمین به قطعاتی تقسیم می شود که با مختصات دکارتی (x,y) مشخص شده و با استفاده از توکن MANA خریداری می‌شود. این مدل به کاربران خود امکان کنترل کامل بر زمین ها و برنامه‌هایشان را می‌دهد. برنامه هایی که می‌تواند شامل هر چیزی مانند صحنه‌های سه بعدی ثابت برای تبلیغات باشد تا برنامه‌ها یا بازی‌های تعاملی‌تر.

باید اذعان کرد که چنین ایده درآمد سازی، بسیار جسورانه، آینده نگر و خلاقانه است، ولی برای جا افتادن، مانند دیگر ایده های آینده‌نگر زمان زیادی نیاز دارد. مثلاً ماشین‌های بدون راننده، اینترنت اشیاء، و یا ماشینهایی با سوخت هیدروژن و خروجی بخار آب ایده های بسیار جذابی هستند، اما فعلاً به عرصه حضور راه نیافتند.

چرا ارزش بازار این دو پلتفرم بسیار بالاست؟

ارزش بازار (Market Cap) پلتفرم‌های دیسنترالند و سندباکس بسیار زیاد و بیش از یک میلیارد دلار است. این رقم بزرگ شاید به این دلیل است که مردم آنرا سرمایه‌گذاری خوبی برای آینده می‌دانند، اما احتمالاً هنوز آنقدر در صنعت بازی جاافتاده نیستند که باعث شود کاربران از پلتفرم‌های مورد علاقه و  معمول بازی در Web2 دست بکشند. سرمایه گذاران بر این باورند که قطعاً می‌توان از این سرمایه گذاری بلندمدت، پولی به دست آورد، اما این تمام چیزی است که فعلا این پلتفرم‌ها ارائه داده اند. با ورود به بازار نزولی، درآمد از طریق این پلتفرم ها به شدت کاهش یافته و کاربران در حال بازگشت به پلتفرم های قبلی Web2.0 هستند.

اندازه بازار مانا از ابتدا تا کنون
اندازه بازار مانا از ابتدا تا کنون

تحلیل تکنیکال مانا در تایم فریم هفتگی

در چارت زیر که مربوط به نمودار قیمت مانا (MANA/USDT) در تایم فریم هفتگی است، روند بلند مدت قیمت مانا نشان داده شده است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید، در تاریخ 15 ژوئن سال 2022 مصادف با جلسه چهارم فدرال رزرو، قیمت مانا همراه با همه رمزارزهای بازار به پایین ترین حد خود یعنی 0.63 دلار رسید. این تاریخ مصادف با تشدید سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی امریکا، پیدایش آثار تورم اقتصادی در اروپا و امریکا، و ریزش همه بازارهای سهام بود. البته بازار رمزارزها نیز از این ریزش مستثنی نبود.

نکته مهم این است که تقریباً همه رمزارزها بعد از این تاریخ، اصلاح یا رشد زیادی کردند. مانا هم تقریباً 100% رشد کرد و به 1.13 دلار هم رسید. تا اینجا مانا با بقیه بزرگان بازار پیش رفته بود. می توان ادعا کرد که از آن زمان تاکنون همه رمزارزهای مشهور در یک کانال رنج بزرگ در یک دید کلی قرار گرفته اند. برخی از تحلیلگران این کانال رنج را کف بازار در چرخه نزولی فعلی می دانند. تعدادی از رمزارزها از این کانال فراتر رفته اند، مانند اتم و چیلیز، برخی در منطقه وسط این کانال هستند مانند اتریوم، اما برخی مانند مانا کف این کانال رنج را به پایین شکسته اند. واضح است که این روند نزولی مانا مربوط است به همان عوامل بنیادی در گروه متاورسی ها که در ابتدای مقاله به آنها اشاره شد. البته در کندل هفتگی هنوز در پایین این کانال تثبیت نشده و 5 هفته متوالیست که روی این سطح حمایت هفتگی نوسان می کند.

بنابراین با توجه به قرارگیری قیمت مانا در محدوده حمایت هفتگی و با درنظر گرفتن عوامل بنیادی که در ابتدای مقاله به تشریح آنها پرداخته شد، سرمایه گذاری بلند مدت روی این رمزارز ممکن است بسیار سودآور باشد. بهره گیری از استراتژی مارتینگل در این سرمایه گذاری بسیار سودمند خواهد بود و مانع ضررهای بزرگ می شود. برای آشنایی با این استراتژی به مثال مقاله تحلیل تکنیکال سولانا مراجعه کنید.

نمودار مانا در تیم فریم هفتگی
نمودار مانا در تیم فریم هفتگی

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×