» ارز دیجیتال » تحلیل جلسه فدرال رزرو در 2 نوامبر و بررسی بازده اوراق قرضه
تحلیل جلسه فدرال رزرو

تحلیل جلسه فدرال رزرو در 2 نوامبر و بررسی بازده اوراق قرضه

13 آبان 1401 9

فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کند که این افزایش مستمر نرخ بهره در محدوده هدف، برای دستیابی به یک سیاست پولی که به اندازه کافی محدودکننده باشد کاملاً مناسب است، تا به کمک آن تورم لجام گسیخته را در طول زمان به ۲ درصد برگرداند.

به گزارش واحد تحلیلی گذارنیوز، برای تحلیل جلسه فدرال رزرو و نتایج کنفرانس مطبوعاتی پس از آن در تاریخ 2 نوامبر (چهارشنبه، 11 آبان)، ابتدا ترجمه دقیق متن گزارش را مرور کرده، سپس به تحلیل گزارش و تأثیر جلسه مزبور بر شاخص دلار، اوراق قرضه، بازار S&P 500 و بازار رمزارزها می پردازیم.

ترجمه بیانیه مطبوعاتی فدرال رزرو در 2 نوامبر

شاخص های اخیر حاکی از رشد اندک در هزینه ها و تولید است. افزایش شغل در ماه های اخیر قوی بوده و نرخ بیکاری پایین مانده است. تورم همچنان بالاست و منعکس کننده عدم تعادل عرضه و تقاضا است که به همه گیری کرونا، قیمت های بالاتر مواد غذایی و انرژی، و فشارهای بیشتر بر قیمت مربوط می شود.

جنگ روسیه علیه اوکراین باعث ایجاد مشکلات انسانی و اقتصادی عظیمی شده است. جنگ و رویدادهای مرتبط با آن فشار افزایشی بیشتری بر تورم ایجاد می‌کند و بر فعالیت‌های اقتصادی جهانی تأثیر می‌گذارد. کمیته فدرال رزرو به شدت به ریسک های تورمی توجه دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

این کمیته به دنبال دستیابی به حداکثر اشتغال و تورم با نرخ 2 درصد در بلندمدت است؛ که در حال حاضر تورم سالانه ماه گذشته یعنی اکتبر (مهر – آبان)،  8.2% بود و عدد تورم سالانه ماه نوامبر در دهم نوامبر (19 آبان) اعلام خواهد شد. در حمایت از این اهداف، کمیته تصمیم گرفت تا محدوده هدف برای نرخ وجوه فدرال را به 3.75 درصد تا 4 درصد افزایش دهد. کمیته پیش‌بینی می‌کند که این افزایش مستمر نرخ بهره در محدوده هدف، برای دستیابی به یک سیاست پولی که به اندازه کافی محدودکننده باشد، کاملاً مناسب است، تا به کمک آن تورم لجام گسیخته را در طول زمان به 2 درصد برگرداند.

فدرال رزرو برای تعیین سرعت افزایش‌های آتی نرخ بهره موارد ذیل را در نظر دارد:

  • اثر تجمعی و تشدیدی سیاستهای انقباضی
  • تأخیر و زمان لازم جهت اثرگذاری سیاستهای انقباضی بر فعالیت‌های اقتصادی و تورم حال حاضر
  •  توسعه و رشد مالی و اقتصادی

علاوه بر این، همانطور که طبق برنامه کاهش ترازنامه بانک مرکزی پیش بینی شده بود، فدرال رزرو به کاهش دارایی های خود در اوراق بهادار خزانه داری، اوراق قرضه دولتی، اوراق قرضه با پشتوانه رهنی (MBS) ادامه خواهد داد. بنابراین کمیته فدرال رزرو به شدت برای بازگشت تورم به نرخ هدف خود یعنی عدد 2 درصد متعهد است.

در ارزیابی این سیاست پولی، فدرال رزرو به نظارت بر داده های آتی اقتصادی ادامه خواهد داد، تا چشم انداز اقتصادی روشنی را به تصویر بکشد. در صورت بروز خطراتی که می تواند مانع دستیابی به این چشم انداز شود، کمیته آماده خواهد بود تا موضع سیاست پولی را به طور مناسب تنظیم کند. ارزیابی‌های کمیته، طیف گسترده‌ای از اطلاعات از جمله سلامت عمومی، شرایط بازار کار، فشارهای تورمی، انتظارات تورمی و تحولات مالی و بین‌المللی را در نظر می‌گیرد.

تأثیر بیانیه مطبوعاتی فدرال رزرو بر بازارهای مالی

در روز 2 نوامبر بعد از اعلام بیانیه فوق و سپس بعد از کنفرانس مطبوعاتی، بازارهای مالی از جمله شاخص دلار و اوراق قرضه و S&P 500 دو مجموعه متفاوت از پیام‌های فدرال رزرو دریافت کردند. بنابراین دو واکنش متفاوت نیز قبل و بعد از کنفرانس نشان دادند.

بیانیه تا حد زیادی موارد بدیهی بود. در واقع کپی بیانیه قبلی، اما با یک تغییر همراه شد، که به شرح زیر است:

“کمیته پیش‌بینی می‌کند که این افزایش مستمر نرخ بهره در محدوده هدف، برای دستیابی به یک سیاست پولی مناسب است که به اندازه کافی محدودکننده باشد، تا به کمک آن تورم لجام گسیخته را در طول زمان به 2 درصد برگرداند. فدرال رزرو برای تعیین سرعت افزایش‌های آتی نرخ بهره موارد ذیل را در نظر دارد:

  • اثر تشدیدی سیاستهای انقباضی
  • تأخیر و زمان لازم جهت اثرگذاری سیاستهای انقباضی بر فعالیت‌های اقتصادی و تورم حال حاضر
  • توسعه و رشد مالی و اقتصادی

بنابراین بازار قبل از کنفرانس مطبوعاتی با دیدن عبارت “تأخیر جهت اثر گذاری سیاستهای انقباضی” واکنش سریعی نشان داد و بلافاصله نمودار بازدهی اوراق قرضه و شاخص دلار پایین رفت و برعکس بازار سهام و بازار رمزارزها افزایش یافت.

با اینکه بیانیه فدرال رزرو لحن ملایمی داشت که در ابتدای امر مورد استقبال معامله گران قرار گرفت، آقای جروم پاول در کنفرانس مطبوعاتی خود لحن متفاوتی داشت و اشاره کرد که سرمایه گذاران جلوتر از روح بیانیه حرکت کردند و تفکر آنها در مورد زمان توقف احتمالی افزایش نرخ بهره  “بسیار زودتر از موعد” است.

در کنفرانس مطبوعاتی، آقای پاول شفاف سازی کرده و به دو مورد مهم اشاره کردند:

  1. نرخ پایانی و تارگت بهره احتمالاً بالاتر از عددی است که در نمودار نقطه ای نرخ بهره ماه سپتامبر (Dot Plot) منتشر شده بود.
  2. فکر کردن یا صحبت کردن در مورد توقف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو فعلاً خیلی زود است.

بنابراین واکنش بازار نیز حین کنفرانس مطبوعاتی تغییر کرد و حرکت بازارها معکوس شد. نمودار های 1 تا 3 برخی از این نوسانات بازارها را در روز دوم نوامبر، قبل و بعد از کنفرانس مطبوعاتی پاول، نشان می دهد.

نمودار بازارهای مختلف در کنفرانس مطبوعاتی فدرال رزرو
نمودار بازارهای مختلف در کنفرانس مطبوعاتی فدرال رزرو

تحلیل مورگان استنلی از آینده سیاست انقباضی و نرخ بهره

جیم کارون، مدیر شرکت سرمایه گذاری مورگان استنلی، می گوید: ” این آغازی است برای پایان روند افزایش نرخ سود.”

او گفت: “لحن  فدرال رزرو در عبارتِ “به اندازه کافی بالاتر از خنثی” یک پیام کلیدی است. بانک مرکزی گفت که کمیته پیش بینی می‌کند که این افزایش مستمر نرخ بهره در محدوده هدف، برای دستیابی به یک سیاست پولی که به اندازه کافی محدودکننده باشد کاملاً مناسب است، تا به کمک آن تورم لجام گسیخته را در طول زمان به 2 درصد برگرداند.”

کارون گفت: ” آنچه که فدرال رزرو به ما گفت این است که آنها مایل هستند ما را به سطحی برسانند که به اندازه کافی بالاتر از سطح خنثی باشد، سپس نرخ های سود را در آنجا نگه دارند و بعد منتظر بمانند تا تورم شروع به کاهش کند. بنابراین چیزی که امروز واقعاً به من نشان داده شد این است که این جلسه شروع بازی پایانی است. او نرخ پایانی را 5 درصد می بیند که  250BPS بالاتر از مقدار خنثی خواهد بود.”

سخن پایانی و تحلیل نگارنده

به نظر نگارنده برای تحلیل جلسه فدرال رزرو، توجه به نقل قولها و برداشتهای متفاوت از این بیانیه و کنفرانس بعد از آن، مفید اما کافی نیست. در متن بیانیه به روشنی گفته شده است:

در ارزیابی سیاست پولی مناسب، فدرال رزرو به نظارت بر داده های آتی اقتصادی ادامه خواهد داد تا چشم انداز اقتصادی روشنی را به تصویر بکشد. در صورت بروز خطراتی که می تواند مانع دستیابی به این چشم انداز شود، کمیته آماده خواهد بود تا موضع سیاست پولی را به طور مناسب تنظیم کند.”

این بدان معناست که عوامل کلان اقتصادی در ماه های آتی مانند مسئله قیمت انرژی، بحران جنگ روسیه، تصمیمات اوپک در کاهش یا افزایش تولید، و نهایتاً داده های اقتصادی امریکا و اروپا مانند نرخ تورم، نرخ بیکاری و غیره، همگی در تعیین نقطه پایان این سیاست انقباضی در سال 2023 تأثیر خواهند داشت و برای پیش بینی باید منتظر وقایع پیش رو در جلسه آتی فدرال رزرو در ماه دسامبر باشیم. اما هدفی که به نظر تأیید شده است نرخ نهایی بهره در انتهای سال 2022  است که عدد 5% خواهد بود.

تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×