» آرشیو اخبار » تحریم تورنادو کش می‌تواند برای سایر پروتکل‌های حریم خصوصی فاجعه‌آمیز باشد
تحریم تورنادو کش می‌تواند برای سایر پروتکل‌های حریم خصوصی فاجعه‌آمیز باشد

تحریم تورنادو کش می‌تواند برای سایر پروتکل‌های حریم خصوصی فاجعه‌آمیز باشد

26 مرداد 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، تاثیر منفی ممنوعیت تورنادو کش (Tornado Cash) در امریکا می‌تواند به دیگر پروتکل‌های وب 3 نیز سرایت پیدا کند، به خصوص پروتکل‌هایی که حریم خصوصی را روی بلاک چین ارائه می‌دهند.

نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه تحریم‌های اخیر دولت ایالات متحده علیه تورنادو کش ممکن است تبدیل به یک «سراشیبی خطرناک» برای پروژه‌های حریم خصوصی شود، امری که در نهایت می‌تواند کل این فضا را «بی‌معنا» کند.

اثر دومینویی تحریم تورنادو کش

شومو چو (Shumo Chu)، یکی از بنیانگذاران پروتکل حریم خصوصی مانتا نتوورک (Manta Network)، در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف، ابراز نگرانی کرد که تحریم‌های سختگیرانه امریکا علیه تورنادو کش می‌تواند روی تمامی پروتکل‌های وب 3 ازجمله رمزارزهای حریم خصوصی، تأثیر منفی بگذارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

چو یکی از بنیانگذاران شبکه مبتنی بر پولکادات مانتا است، یک پروتکل حریم خصوصی لایه 1 که تراکنش‌های ناشناس را در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (دیفای) امکان پذیر می‌سازد.

تورنادو کش (TORN) یک پروتکل حریم خصوصی اتریوم (ETH) است که تراکنش‌های ارز دیجیتال را ناشناس می‌نماید. این پروتکل مثل مونرو (XMR) و زیکش (ZEC)، داده‌های فرستنده و گیرنده تراکنش‌های رمزارز را مخفی می‌کند.

در اوایل این ماه، وزارت خزانه داری ایالات متحده عملاً شهروندان امریکا را از استفاده از این پروتکل منع کرد و 44 آدرس ETH و USDC مرتبط با این پلتفرم را در لیست سیاه خود قرار داد.

چو ابراز نگرانی کرد که دیگر پروتکل‌های حریم خصوصی نیز ممکن است به همین سرنوشت دچار شوند و این در نهایت اساساً کل فضای وب 3 (Web3) را بی‌معنا خواهد کرد.

چو اذعان کرد که ممنوعیت تورنادو کش توسط دولت ایالات متحده ظاهراً به خاطر امنیت ملی بوده است، چراکه یک گروه هکری معروف به لازاروس Lazarus)) از کره شمالی به استفاده از تورنادو کش برای پول‌شویی استفاده می‌کردند.

اما چو درک رگولاتورها از سیستم‌های غیرمتمرکز مبتنی بر کد منبع باز را زیر سوال برد، چرا که این پروتکل‌ها محدود به مکان نیستند و می‌توانند از هر جایی فعالیت داشته باشند.

شاید رگلاتورها فناوری بلاک چین و اینکه چگونه پلتفرم‌های منبع باز می‌توانند در هر کجا فعالیت کنند را درک نکرده‌اند. شاید آنها فکر می‌کنند که توسعه دهندگان تورنادو کش (Tornado Cash) عمده به هکرهای کره شمالی کمک کرده‌اند.

هفته گذشته، پلیس هلند یک برنامه نویس اپلیکیشن تورنادو کش که به گمان آنها در پول‌شویی‌ها دست داشت را دستگیر کرد.

چو اضافه کرد که در گذشته نیز مواردی وجود داشته که رمزنگارانی مانند ویرجیل گریفیس (Virgil Griffiths) برنامه نویس اتریوم دستگیر شده‌اند، اما ممنوعیت یک پروتکل «پارادایم جدیدی» است که نشان می‌دهد دولت در تلاش است تا بر کد و ریاضیات حکم فرمایی کند.

آنها به جای افراد، پروتکل‌ را ممنوع کرده‌اند. اساساً این‌ها فقط کدهای بلاک چین اتریوم هستند.

با این حال، چو معتقد است که توسعه دهندگان پروتکل حریم خصوصی در نهایت دست بالا را دارند. او با اشاره به اینکه پلتفرم‌های حریم خصوصی در بسیاری از حوزه‌های قضایی خارج از محدوده ایالات متحده توزیع شده‌اند، خاطرنشان کرد:

«اگر ایالات متحده سعی کند تدابیر سختگیرانه ای علیه توسعه دهندگان حریم خصوصی اتخاذ کند، به جای خوبی نخواهد رسید.»

چو به‌عنوان یک توسعه‌دهنده پروتکل حریم خصوصی، خاطرنشان می‌کند که روایتی وجود دارد بر این مبنا که حریم خصوصی فقط برای مجرمان است. اما استدلال وی این است که افراد عادی نیز از این پروتکل‌ها استفاده می‌کنند.

وی افزود که باید برای ترویج کاربردهای خوب ان نیز باید تلاش کرد زیرا به گفته وی «ماهیت این سیستم عمومی بودن و آزاد بودن آن است.»

تحریم تورنادو کش غیر قانونی است

نظرات او منعکس کننده نظرات جسی پاول (Jesse Powell)، مدیرعامل صرافی کراکن است که گفته بود تحریم‌ها علیه تورنادو کش «غیرقانونی» است و «مردم حق دارند از حریم خصوصی مالی برخوردار باشند.»

از نظر چو، موانع ورود به پروتکل‌های حریم خصوصی باید کاهش پیدا کند تا افراد عادی بتوانند هر روز از آنها استفاده کنند. با این حال، این چشم انداز می‌تواند با تحریم دیگر پروتکل‌های حریم خصوصی تهدید شود.

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×