» آرشیو اخبار » تحریم تورنادو کش توسط ایالات متحده
تحریم تورنادو کش توسط ایالات متحده

تحریم تورنادو کش توسط ایالات متحده

29 مرداد 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در روز 8 آگوست 2022 (17 مرداد ۱۴۰۱) ایالات متحده تورنادو کش را تحریم کرد. بر اساس اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده این بدان معناست که «کلیه اموال و سودهای تورنادو کش که در ایالات متحده یا در اختیار و کنترل افراد آمریکایی است مسدود شده و باید به دفتر کنترل دارایی های خارجی – OFAC گزارش شود.»

علاوه بر این «هر نهادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم 50 درصد یا بیشتر متعلق به یک یا چند فرد مسدود شده باشد نیز مسدود می‌شود.»

دفتر کنترل دارایی های خارجی (OFAC) خزانه داری ایالات متحده به لزوم اعمال کنترل های ضد پولشویی (AML) بر روی کاربران کیفری تورنادو کش اشاره کرد که شامل کره شمالی و بخش هک تحت حمایت دولتی آن ها موسوم به گروه لازاروس (The Lazarus Group) است.

تبلیغات جام جهانی قطر

تورنادو کش از زمان راه اندازی در آگوست 2019 (مرداد ۱۳۹۸) بیش از 7.6 میلیارد دلار اتریوم دریافت کرده است.

با این حال تحقیقات انجام شده توسط شرکت تحلیلی Chainalysis نشان می دهد که اکثر سرمایه های دریافت شده توسط تورنادو کش از منابع قانونی است و بسیاری از آزادیخواهان و حامیان حریم خصوصی اقدامات OFAC را محکوم کرده و آنها را نقض آزادی بیان می دانند.

تحریم تورنادو کش توسط ایالات متحده

اگرچه که ممکن است اکثر سرمایه‌های موجود در تورنادو از منابع قانونی باشد اما ارتباط بین تورنادو کش و فعالیت‌های مجرمانه آنچین غیرقابل انکار است.

در گزارش کالبد شکافانه شرکت امنیتی بلاک چین Slowmist تخمین زده شده است که تورنادو کش در نیمه اول سال 2022 معادل 2.2 میلیارد دلار اتریوم داشته است.

سه چهارم از تراکنش‌هایی که Slowmist به عنوان پولشویی شناسایی کرد از طریق تورنادو کش انجام شده است.

توسعه دهنده تورنادو کش دستگیر شد

تنها دو روز پس از اعلام تحریم‌های OFAC، مقامات هلندی توسعه‌دهنده این پروتکل الکسی پرتسف (Alexey Pertsev) را به اتهام نقش او در ایجاد تورنادو کش دستگیر کردند.

گفته می شود که او پولشویی را از طریق پروتکل تورنادو کش تسهیل کرده و امکان پنهان کردن جریان‌های نقدی غیرقانونی را فراهم کرده است.

سرویس اطلاعات و تحقیقات مالی هلند (FIOD)  به سؤالات مربوط به دستگیری پرتسف پاسخ داد و اظهار داشت که اگرچه نوشتن کد می تواند آزادی بیان تلقی شود و فی نفسه غیرقانونی نیست اما نوشتن کدهایی مانند تورنادو کش که ادعا می کند «فقط به منظور ارتکاب است اعمال مجرمانه است» غیرقانونی می‌باشد.

مقامات به این امر که تورنادو کش جنبه‌های قانونی را نیز پردازش می کند یا اینکه تحریم‌ها بر کاربران بیگناه هم تأثیر گذاشته است توجهی نمی کنند.

چهل و شش آدرس ارز دیجیتال منحصر به فرد شامل تحریم‌ها شده است اما صحت این گنجاندن توسط برخی در صنعت مورد تردید قرار گرفته است.

زیرا آدرس های اهدایی از سازمان های خیریه مانند گیت کوین نیز در این لیست وجود دارد و وضعیت حقوقی نامشخصی را برای کسانی که قبلاً از طریق گیت کوین به تورنادو کش کمک مالی کرده اند ایجاد می کند.

گیت کوین از آن زمان صفحه اهدای تورنادو را حذف کرده است و سایر وبسایت‌ها نیز مجبور به فاصله گرفتن از این پلتفرم هستند.

تحریم تورنادو کش توسط ایالات متحده

انتقاد حامیان آزادی بیان و حریم خصوصی از تحریم های تورنادو کش

تحریم‌های نقدی تورنادو و دستگیری الکسی پرتسف انتقاد طیف وسیعی از کارشناسان صنعت را برانگیخته است.

·    مکس برنشتاین  (Max Bernstein) از صندوق آموزش دیفای به دیکریپت گفت: «تورنادو کش معمولاً برای اهداف قانونی استفاده می‌شد… نوشتن و انتشار کد باید در جوامع آزاد محافظت شود و حریم خصوصی جرم نیست.»

·    جسی پاول (Jesse Powell) مدیرعامل کراکن این تحریم ها را خلاف قانون اساسی خواند. او استدلال کرد که بیان کد معادل “گفتار” محافظت شده توسط قانون اصلاحیه اول است و کاربران قانونی که به حریم خصوصی برای اهداف قانونی نیاز دارند نیز از تونادو کش استفاده می‌کنند. پاول انتظار دارد که تحریم ها قانوناً به چالش کشیده شود.

·    کوین سنتر (Coin Center – لابی‌گر دارایی های دیجیتال) در حال بررسی یک چالش اداری یا قانونی است و علاقه خود را برای برقراری ارتباط مستقیم با OFAC ابراز کرده است. کوین سنتر به نقض بالقوه رویه قضایی و حقوق قانون اصلاحیه اول اشاره کرد.

·    یکی از اعضای  DAOتونادو کش پیشنهاد جمع آوری سرمایه برای پیگیری اقدامات قانونی را ارائه کرد اما وبسایت جامعه تورنادو کش در مواجهه با تحریم ها از کار افتاده است و مشاهده این پیشنهاد را دشوار کرده است.

·    سایر اعضای انجمن پیشنهاد کردند که کد تورنادو کش را فورک کرده و یک وب سایت متفاوت برای دسترسی به آن بسازید که نقدینگی را کاهش بدهد اما یک خلأ قانونی در مورد دسترسی کاربران به یک محصول مشابه را ایجاد می کند.

موارد تاریخی خاصی وجود دارد که ممکن است در دفاع از تورنادو کش استفاده شود.

سابقه‌ی چالش حقوقی قانون اصلاحیه اول

شاکیان در هر پرونده بالقوه دادگاه می توانند به یک دادخواست متقابل قبلی استناد کنند که در آن دانشجوی آن زمان دنیل جی برنشتاین (Daniel J. Bernstein) علیه وزارت دادگستری مبارزه کرد.

وزارت دادگستری در تلاش بود تا او را وادار کند که به عنوان فروشنده اسلحه ثبت نام کند یا مجوزی برای انتشار آثارش بر روی یک الگوریتم رمزگذاری داده به نام “Snuffle” دریافت کند.

نهمین دادگاه تجدیدنظر به استناد قانون اصلاحیه اول به نفع برنشتاین رای داد و این استدلال را مجاز دانست که حقوق آزادی بیان به طور یکسان در مورد کد اعمال می شود.

برایان آرمسترانگ، مدیر عامل Coinbase، در صحبت راجع به یک موضوع غیر مرتبط به تورنادو کش، پیشنهاد کرد که ترجیح می‌دهد پس از تغییر اتریوم به الگوریتم اثبات سهام (PoS) تراکنش‌ها به آدرس‌های تحریم‌شده را مسدود نکند.

او گفت که ترجیح می دهد که به استیکینگ اتریوم در پلتفرم کوین بیس پایان دهد تا اینکه از چنین تحریم هایی پیروی کند.

با این حال او همچنین پیشنهاد کرد که چالش قانونی تحریم‌های OFAC می‌تواند به نتیجه بهتری منجر شود.

تحریم تورنادو کش توسط ایالات متحده

تحمیل آزادی بیان تورنادو کش به سلبریتی‌ها

در اعتراضی به منظور برجسته کردن نادرستی تحریم‌های OFAC یکی از کاربران کیف پول سلبریتی‌های مختلف را که با اتریوم «کثیف» که از طریق تورنادو کش ارسال شده بود فاش کرد.

این کیف پول ها متعلق به افراد سرشناس در جامعه دارایی‌های دیجیتال از جمله ویتالیک بوترین، برایان آرمسترانگ، جیمی فالون و هنرمند برجسته NFT بیپل بود.

این کار کاربرانی را که هرگز قصد استفاده از پروتکل را نداشتند مجبور می‌کند از نظر فنی در برابر نقض تحریم‌ها مستعد شوند.

در اتریوم مانند بسیاری از بلاکچین‌ها دریافت‌کنندگان وجوه نمی‌توانند انتقال وجه را انکار کنند. هنگامی که شخصی پول را به کیف پول ارسال می کند، گیرنده نمی تواند آن را رد کند.

شرکت گروهی CENTRE متعلق به Circle، 100هزار دلار USDC را از آدرس‌هایی که توسط وزارت خزانه‌داری به‌عنوان ابزار تعاملی تورنادو کش فهرست شده بود، مسدود کرد.

صرافی آنچین dYdX همچنین از حساب‌های دارای مبالغی که از تورنادو کش بازمی‌گردد، جلوگیری کرد.

(سپس dYdX جلوگیری  از برخی از آن حساب ها را لغو کرد و گفت که فروشندگان به اشتباه آنها را با تورنادو کش علامت گذاری کرده‌اند.)

پرونده تورنادو کش جنجالی‌ترین پرونده در نوع خود بوده است، اما بی سابقه نیست. در ماه می سال 2022 (اردیبهشت ۱۴۰۱)، OFAC تحریم‌های مشابهی را بر علیه blendr.io (یک میکسر بیت کوین که از گروه لازاروس  نیز سرمایه دریافت می‌کرد) اعمال کرد.

به دنبال این رویدادها کاربران گزارش می دهند که سازمان های متمرکز مانند FTX اکنون از پلتفرم‌های مشابه حفظ حریم خصوصی فاصله گرفته‌اند و این امر نشان می‌دهد که آنها معتقدند این سرکوب ادامه خواهد یافت.

مترجم: سروش محمدی

منبع: Protos

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×