» آرشیو اخبار » اتفاقی تاریخی در تجارت ایران؛ واردات خودرو با رمزارز مجوز گرفت
واردات+خودرو

اتفاقی تاریخی در تجارت ایران؛ واردات خودرو با رمزارز مجوز گرفت

5 شهریور 1401 5

به گزارش گذارنیوز، به تازگی تصویب نامه واردات خودرو ابلاغ شده است. در بند هفتم این تصویب نامه آمده است که منابع ارزی مورد نیاز از محل ارز حاصل از صادرات، رمز دارایی، سرمایه‌گذری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.

حدود یک سال پیش، اجازه خرید کالا و واردات با ارزهای دیجیتال توسط دولت، صادر شد. اما تنها بانک‌ها و صرافی‌های دارای مجوز می‌توانستند از رمزارزهای استخراج شده توسط استخراج‌کنندگان مجاز در ایران برای پرداخت هزینه واردات استفاده کنند و این اتفاق، نقطه شروع واردات و صادرات از طریق کریپتوکارنسی بود. از طرفی در تصویب نامه‌ هیئت وزیران که دوم شهریور‌ماه برای واردات خودرو ابلاغ شد به وضوح کلمه رمز‌دارایی برای پرداخت هزینه واردات خودرو آمده است و این‌بار خوش‌بینی‌ها برای موفقیت آمیز بودن طرح بیشتر است.

همان‌طور که در تصویب‌نامه اشاره شده است؛ یک میلیارد یورو به غیر از سرمایه گذاری خارجی، برای واردات خودرو به کشور اختصاص یافته است که حدودا معادل 30 تا 35 همت ارزش‌ دارد و اگر تمامی خودرو‌های وارداتی ده هزار یورو ارزش داشته باشند؛ صد هزار خودرو از این طریق وارد کشور خواهد شد. اگرچه که صد هزار خودرو نیاز به خودرو را در داخل کشور رفع نمی‌کند اما به این طرح به چشم یک طرح پایلوت می‌توان نگاه کرد که می‌تواند نقطه عطفی در قانون تجارت کشور باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

اتفاقی تاریخی در تجارت ایران؛ واردات خودرو با رمزارز مجوز گرفت

چالش های اصلی طرح واردات خودرو

 ارز موردنیاز واردات، تعداد خودرو‌ها و سقف دلاری خودرو‌های وارداتی سه چالش اصلی طرح واردات خودرو هستند و تحقق این امر نیاز به دید همه جانبه ‌ای دارد. خصوصا بایستی تاثیری که این موضوع بر قیمت ارز دارد، مشخص شود.

لازم به یادآوری است که واردات خودروهای خارجی به کشور، پس از چهار سال ممنوعیت، آزاد شده است و به‌علاوه واردات از طریق رمزارز در متن تصویب‌نامه ذکر شده است که خوش‌بینی‌ها را در خصوص موفقیت‌آمیز بودن واردات خودرو را افزایش می‌دهد.

چرا که در گذشته که واردات تنها از طریق منابع ارزی بانک مرکزی صورت می‌گرفت؛ بیم آن وجود داشت که به منابع ارزی کشور فشار وارد شود و عملا حفظ منابع ارزی، مانعی برای اجرای کامل تصویب‌نامه‌های قبلی بود.

اما این‌بار اجازه واردات با رمزارز باعث شده است که نگرانی‌ها از بابت فشار به منایع ارزی کشور کاهش پیدا کند و چنانچه این طرح با موفقیت اجرایی شود احتمال اینکه در آینده سقف واردات خودرو افزایش چشمگیری داشته باشد؛ وجود دارد. چرا که رمزارزها هم به کشور کمک می‌کند که تحریم‌های ظالمانه را دور بزند و هم مانع از فشار به منابع ارزی کشور می‌شود.

احتمال می‌رود در هفت‌ماهه باقی مانده سال شاهد واردات برخی خودروهای وارداتی از چین، هند و آلمان باشیم.

سرویس اقتصادی گذارنیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×