» آرشیو اخبار » تبادل ۷ میلیارد دلاری ارز را ارزان می کند؟
قیمت دلار و یورو یکشنبه 15 آبان اعلام شد

تبادل ۷ میلیارد دلاری ارز را ارزان می کند؟

16 مهر 1401 10

به گزارش گذارنیوز، انتشار خبر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است و بسیاری از تحلیلگران آن را زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار می‌دانند اما نکته قابل تامل این خبر آن است که پیشتر شبکه خبری الجزیره در گزارشی اعلام کرده بود که این اتفاق در صورت توافق بر سر احیای برجام به وقوع خواهد پیوست و همین موضوع تحلیلگران را نسبت به حصول توافق خوش‌بین کرده است؛ چراکه این موضوع دو، روی یک سکه هستند و یکی، دیگری را نیز نوید خواهد داد.

تبادل 7 میلیارد دلاری؟

باقر نمازی که در سال 95 به دستور قوه قضائیه به جرم همکاری با دول متخاصم دستگیر شده بود، چند روز پیش و تقریبا همزمان با خبر آزادسازی منابع بلوکه شده توسط کره جنوبی آزاد شد و با مساعدت دولت عمان ایران را ترک کرد. گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این دو خبر بی ارتباط با یکدیگر نیست. البته اگرچه که 7 میلیارد دلار برای آزادسازی چنین جاسوسی بسیار اندک است؛ اما ایران این فرد دو تابعیتی را به دلایل انسان‌دوستانه آزاد کرد تا بتواند در امارات متحده عربی تحت عمل جراحی قرار گیرد.

نمازی پیش از انقلاب اسلامی ایران، استاندار خوزستان و معاون امور محلی و عمران شهری وزارت کشور بود و در دوره استانداری او آتش‌سوزی سینما رکس آبادان اتفاق افتاد. باقر نمازی که پیشتر به آمریکا مهاجرت کرده بود؛ در سال ۱۳۹۵ برای رسیدگی به پرونده پسرش سیامک نمازی به ایران آمد و بازداشت شد. سیامک و محمد باقر نمازی به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

تبلیغات جام جهانی قطر

پول‌های بلوکه شده کی به دست ایران می‌رسد؟

ایران هنوز حساب‌های اعلامی برای انتقال منابع مذکور را بنا بر ملاحظات بانکی نپذیرفته و حساب‌های جدیدی را به این منظور معرفی کرده است. تلاش برای آزاد سازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور، موضوعی است که بیش از چهار سال است ادامه دارد و اکنون بر اساس توافق صورت گرفته با برخی کشورهای طرف قرارداد ایران، چارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودشده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته است. بر اساس این چارچوب توافق شده، وجوه مسدودی باید در یک بازه زمانی مشخص طی چند هفته، در حساب‌های ایران وصول شود.

آزادسازی منابع ارزی باعث افت دلار خواهد شد؟

اسفند ۱۴۰۰ خبر آزادسازی 530 میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در انگلستان منتشر شد. چند روز پس از آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران، با پایان دوره محکومیت چهارساله‌ نازنین زاغری، جاسوس انگلیسی به همراه انوشه آشوری، جاسوس موساد نیز آزاد شد. عده‌ای آزادی این دو نفر را مرتبط با پرداخت بدهی انگلیس به ایران می‌دانند. اکنون مشابه این اتفاق درحال رخ دادن است. پس می‌توان با مقایسه نرخ ارز در آن زمان، قیمت ارز را در هفته‌های آینده نیز پیش بینی کرد. قیمت دلار در 28 دی 1400 معادل 27 هزار 620 هزار بود و در 28 اسفند به 26 هزار و 200 تومان رسید. پس به طور کلی خبر آزادسازی منابع بلوکه شده تاثیر مثبتی بر کاهش نرخ ارز در کشور داشته است. اکنون پولی که قرار است آزاد شود؛ 13 برابر دفعه قبل است و احتمال کاهش نرخ دلار تا محدود28 هزار تومان بسیار بالا است. البته نباید فراموش کرد که این پول در دولت قبل در ترازنامه بانک مرکزی به ریال تبدیل شده است و برای کسری بودجه دولت مصرف شده است. یعنی اثر این کاهش قیمت می‌تواند موقت باشد و در ماه‌های آینده دلار به نرخ‌هی فعلی خود بازگردد.

نویسنده: تیم اقتصادی گذارنیوز

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×