» آرشیو اخبار » تاثیر طولانی مدت نوسانات قیمت بر صنعت چاپ کتاب
تاثیر طولانی مدت نوسانات قیمت بر صنعت چاپ کتاب

تاثیر طولانی مدت نوسانات قیمت بر صنعت چاپ کتاب

27 شهریور 1401 7

به گفته مدیر انتشارات چترنگ در شرایطی که قیمت کلیه کالاها نوسان دارد، ناشران مجبورند کتاب‌هایی را منتشر کنند که در طول چند ماه فروخته شود.

به گزارش گذارنیوز، «شهرام جهانگیری» با بیان اینکه در ایران به دلیل نوسانات قیمت، امکان اجرای قانون قیمت ثابت کتاب وجود ندارد، اظهار کرد: شرایط به شکلی است که حتی ناشر نمی‌تواند کتابی را که چاپ کرده‌است، بعد از یک ماه با همان قیمت تجدید چاپ کند. همچنین نمی‌توان برای تعیین قیمت کتاب برای همه ناشران شکل دستوری تعیین کرد.

زیرا ممکن است ناشری برای ویراستار، مولف، جلد مرغوب و کاغذ مرغوب هزینه کرده‌باشد همچنین چاپخانه‌هایی که با ناشران همکاری می‌کند قیمت متفاوتی دریافت می‌کنند.

تمایل ناشران به چاپ کتاب کم‌حجم و زودبازده

تبلیغات جام جهانی قطر

به گفته مدیر انتشارات چترنگ نوسانات قیمت آنقدر در طول یک ماه متفاوت است که ناشر نمی‌تواند با قیمت‌های مشخص برای فعالیتش برنامه‌ریزی کند.

او ادامه داد: ناشران وقتی در یک ماه کتاب را به چاپخانه می‌دهند، با یک سری قیمت چاپ، زینک و کاغذ مواجه می‌شوند و یک ماه بعد وقتی همان ناشر بخواهد کتابی را به همان چاپخانه بسپارد، با قیمت‌های جدیدی مواجه خواهدشد. درباره قیمت ثابت کتاب بعد از اینکه در حوزه قیمت ارز یا در حوزه اقتصاد به ثبات رسیدیم، می‌توانیم صحبت کنیم.

برای جلوگیری از ضرر کتاب‌های دیرفروش را چاپ نمی‌کنم

جهانگیری درباره تاثیر طولانی مدت نوسانات قیمت بر فعالیت ناشران توضیح داد: قیمت تمام کالاهای کشور با نوسان قیمت ارز تغییر می‌کند. مردم تغییر قیمت سایر کالاها را به سرعت می‌پذیرند اما این تفکر و فرهنگ وجود دارد که قیمت کتاب نباید تغییر کند. با کوچکترین تغییر قیمت کتاب، مردم ناراضی می‌شوند. گویی ناشر سازمان دولتی است و یارانه زیادی دریافت می‌کند. این مساله خیلی از فعالان این حوزه را درگیر می‌کند. این در حالی است که هیچ سازوکاری برای اینکه قیمت کتاب مانند دیگر کالاها به‌روز باشد، وجود ندارد.

مدیر انتشارات چترنگ با تاکید بر اینکه قیمت به روز در کتاب نمی‌تواند مانند قیمت خرید اتومبیل و گوشی هوشمند، در لحظه تغییر کند، ادامه داد: قیمت کتاب حتی به شکل ماهانه نمی‌تواند به روز شود. این مساله ناشران را ناامید می‌کند و ناشران نمی‌توانند کتاب را تجدید چاپ کنند.

او ادامه داد: کتابی دارم که آماده چاپ است، مترجم هم می‌خواهد هرچه زودتر کتاب را چاپ کنم، زیرا هنوز کتاب در بازار نیست. این در حالی است که می‌دانم با اینکه کتاب با کیفیت است، اما فروش این کتاب به دو یا سه سال زمان نیاز دارد. همچنین می‌دانم که اگر امروز کتاب را با قیمت بازار منتشر کنم، دو سال دیگر آن قیمت برای کتاب مضحک خواهدبود و حتی یک سال دیگر از فروش آن کتاب هزینه کاغذ را هم تامین نخواهم کرد. بنابراین کتاب را چاپ نمی‌کنم.

روی آثار پرفروش تمرکز می‌کنم

جهانگیری با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از ناشران، کتاب‌هایی دارند که از چاپ آن‌ها خودداری می‌کنند، گفت: زیرا سازوکاری وجود ندارد که ناشر اطمینان داشته‌باشد، کتابی را که امسال چاپ می‌کنند، سال آینده بتواند با قیمت مناسب بفروشد. چرا اقداماتی انجام نمی‌شود که تغییر قیمت کتاب توسط ناشر، از طرف افکار عمومی پذیرفته شود؟

ناشر نمی‌تواند قیمت کتاب را در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نتیجه در نمایشگاه مجازی و طرح‌های فصلی تغییر دهد

مدیر انتشارات چترنگ با بیان اینکه قیمت کاغذ سال ۹۶ بندی ۸۰ هزار تومان بود، ادامه داد: قیمت کاغذ کم کم بالا رفت، در سال ۹۹ قیمت کاغذ به بندی ۵۰۰ هزار تومان رسید و تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت. تا جایی که امسال کاغذ را بندی ۸۰۰ هزار تومان می‌خرم، در نتیجه مجبورم روی کتابی که می‌دانم پرفروش است و چند ماه دیگر چاپش تمام می‌شود تمرکز کنم. وضعیت برای همه ناشران به همین صورت است.

او با تاکید بر اینکه چاره اصلی، ثبات قیمت کالاها در کشوراست، بیان کرد: در این روزها که قیمت همه کالاها نوسان دارد، یا باید کتاب چاپ نکنیم یا ناشران هم باید راهی پیدا کنند تا بتوانند در این شرایط کار کنند.

عده‌ای از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند

جهانگیری در بررسی این امکان که ناشران می‌توانند قیمت کتاب را با درج برچسب تغییر دهند، بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که ناشر نمی‌تواند قیمت کتاب را در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نتیجه در نمایشگاه مجازی و طرح‌های فصلی تغییر دهد. ناشران به هیچ وجه حتی اگر کتاب را ۵ سال پیش چاپ کرده‌باشند نمی‌توانند تغییر دهند. تغییر قیمت کتاب بعد از انتشار از دید مخاطب بی‌اخلاقی است و با این کار اعتماد مخاطب از بین می‌رود. این در حالی است که مردم در خریدهای روزانه می‌توانند ساده‌تر تغییر قیمت‌ها را بپذیرند.

مشکل اصلی این است که نباید نوسان قیمت وجود داشته‌باشد در این شرایط هر تجارتی باید بتواند خود را با نوسانات قیمت هماهنگ کند. در نتیجه ناشر سمت چاپ کتاب‌های کم‌حجم زودبازده می‌رود؛ کتاب‌هایی که عمیق و جدی نیست

به گفته مدیر انتشارات چترنگ مشکل اصلی این است که نباید نوسان قیمت وجود داشته‌باشد در این شرایط هر تجارتی باید بتواند خود را با نوسانات قیمت هماهنگ کند. در نتیجه ناشر سمت چاپ کتاب‌های کم‌حجم زودبازده می‌رود؛ کتاب‌هایی که عمیق و جدی نیست؛ زیرا وقتی ناشر برای کاغذ و ویراستار هزینه می‌کند می‌خواهد هرچه زودتر هزینه‌ها برگردد. عده‌ای از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند، کتاب‌سازی می‌کنند و قیمت کاذب می‌زنند. در این آب گل آلود نمی‌توان ناشر درست‌کار را از دیگران تشخیص داد و مردم فکر می‌کنند که ناشران سود بالایی دارند. این در حالی است که ناشر باید بتواند با تورم سال آینده خود را به روز کند.

اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان باید بر تخفیف‌ها نظارت کند

جهانگیری با تاکید بر اینکه اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان باید بر قیمت‌گذاری کتاب و تخفیف‌هایی که در این حوزه عرضه می‌شود، نظارت داشته‌باشند، ادامه داد: به جز اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان از هیچ کجا کاری بر نمی‌آید؛ زیرا برخی کتاب‌سازی می‌کنند، برخی دست‌فروش هستند و خارج از شبکه رسمی کار می‌کنند البته اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان هم نمی‌تواند در این حوزه کاری انجام دهد، زیرا این افراد در چاپخانه‌های زیرزمینی فعالیت می‌کنند و در مترو و مکان‌های مختلف کتاب را می‌فروشند. اما نظام‌مند کردن تخفیف‌ها از اقدامات اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان است.

به گفته او همه جای دنیا اتحادیه اصناف فعال است و برای صنف تعیین می‌کند که اجازه تخفیف دارد و چه اقداماتی باید انجام دهد. شاید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم‌های کلان تری را اتخاذ کند، اما درست کار این است که اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در این حوزه اقداماتی انجام بدهد.

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×