» آرشیو اخبار » تاثیر خطرناک تماس با بقایای دود سیگار
تاثیر خطرناک تماس با بقایای دود سیگار

تاثیر خطرناک تماس با بقایای دود سیگار

28 آبان 1401 6

یک مطالعه تحقیقی کشف کرد که تماس مزمن با بقایای دود سیگار (دود سیگار دست سوم) موجب افزایش نشانگرهای زیستی مربوط به صدمات به دی‌ان‌ای و پروتئین‌ها می شود.

به گزارش گذارنیوز، از «سای تک دیلی» ، یک مطالعه جدید شناخت مولکولی از تاثیرات دود سیگار دست سوم را افزایش داده است. دود سیگار دست سوم (THS) به مواد آلاینده باقی‌مانده از دود دخانیات گفته می‌شود که روی سطوح و در درون گرد و خاک باقی می‌مانند. این دودها ممکن است برای مدت نامعلومی روی سطوح داخل خانه باقی بمانند و هم افراد سیگاری و هم غیرسیگاری‌ها را در معرض مواد خطرناک قرار دهند.

افراد در معرض دود سیگار دست سوم

به گفته یک گروه از دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا، تماس پوستی با دود سیگار دست سوم، نشانگرهای زیستی (بیومارکرهای) مرتبط با شروع بیماری پوستی مانند آماس پوستی (dermatitis) و پسوریازیس (psoriasis) را افزایش می‌دهد.

«شین ساکاماکی-چینگ» دانشمند حوزه بیولوژی می‌گوید: ما کشف کردیم که تماس پوست انسان با دود سیگار دست سوم مکانیزم‌های بیماری التهابی پوست را فعال می کند و نشانگرهای زیستی ادراری مربوط به آسیب‌ اکسیداتیو را بالا می‌برد که این امر می‌تواند به بیماری‌های دیگری مانند سرطان، بیماری قلبی و تصلب شرایین (atherosclerosis) منجر شود. تماس پوستی مداوم با دود سیگار دست سوم، همانند تاثیرات زیانبار استعمال سیگار است.

تبلیغات جام جهانی قطر

این اولین تحقیقی است که روی افراد در معرض دود سیگار دست سوم انجام شده و نتایج آن به تازگی در نشریه eBioMedicine منتشر شده است.

افراد سالم غیرسیگاری بین سن ۲۲ تا ۴۵ سال در این تحقیق بالینی در دانشگاه کالیفرنیا شرکت کردند. هر کدام از شرکت کنندگان در این آزمایش به مدت سه ساعت لباس‌هایی آغشته شده به دود دست سوم پوشیدند و در هر ساعت برای مدت حداقل ۱۵ دقیقه روی تردمیل راه رفتند تا جذب دود از طریق پوست انجام شود. شرکت کنندگان اطلاع نداشتند که این لباس‌ها حاوی دود سیگار دست سوم است.

سپس نمونه‌های خون و ادرار این افراد بطور منظم گرفته شد تا تغییرات در پروتیین و استرس اکسیداتیو (oxidative stress) آنها ناشی از دود سیگار دست سوم مورد بررسی قرار گیرد.

«ساکاماکی-چینگ» گفت: ما کشف کردیم که تماس مداوم (مزمن) با دود سیگار دست سوم موجب افزایش نشانگرهای زیستی ادراری مربوط به آسیب اکسیداتیو به دی ان ای ، لیپیدها و پروتئین‌ها می‌شود و این نشانگرهای زیستی بعد از توقف تماس نیز بالا باقی ماند.

«پیور تالبوت» استاد بیولوژی سلولی توضیح داد که پوست بزرگترین اندامی است که با دود دست سوم تماس پیدا می‌کند.

وی افزود: دانش کلی درباره پاسخ‌های سلامت انسان به تماس با دود دست سوم وجود ندارد. اگر شما خودروی دست دوم بخرید که قبلا مورد استفاده یک فرد سیگاری بوده است خود را در معرض خطرات سلامتی قرار می‌دهید. اگر به کافه‌ای بروید که سیگار کشیدن در آنجا مجاز است پوست خود را در معرض دود دست سوم قرار می‌دهید. یک اتاق هتل که پیش از شما افراد سیگاری در آنجا بوده‌اند، هم همین خطر را دارد.

این محققان در مرحله بعدی قصد دارند دودهای باقی مانده ناشی از سیگارهای الکترونیک را مورد بررسی قرار دهند که این دودها نیز ممکن است در تماس با پوست قرار گیرند. آنها همچنین در نظر دارند تاثیر تماس طولانی‌تر با دود دست سوم را در مورد جمعیت‌های بزرگتر مورد آزمایش قرار دهند.

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×