» آرشیو اخبار » تاثیر تحریم ها بر فروش و قیمت سهام شیران
شیران

تاثیر تحریم ها بر فروش و قیمت سهام شیران

10 مهر 1401 12

در لیست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکاکه به تازگی اعلام شده است، شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران که در بازار سرمایه با نماد شیران در حال معامله شده است، نیز به چشم می خورد. در این تحلیل به تاثیر تحریم تازه آمریکا بر روی این شرکت می پردازیم.

به گزارش گذارنیوز، وزارت خزانه داری آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با ایران علیه ۱۰ شرکت و یک نفتکش به بهانه تسهیل صادرات نفت ایران وضع کرده است. در این لیست اعلامی شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران که در بازار سرمایه با نماد شیران در حال معامله شده است، نیز به چشم می خورد.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا این شرکت‌ها در فروش صد‌ها میلیون دلار فراورده‌های پتروشیمی و نفتی ایران به جنوب و شرق آسیا دخیل بودند.

اسامی شرکت‌ها و نفت‌کشی که در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته‌اند به شرح زیر است:

تبلیغات جام جهانی قطر

۱- شرکت کشتی‌رانی کلارا، مستقر در امارات

۲شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، مستقر در ایران

۳- شرکت پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، مستقر در ایران

۴- گروه هلدینگ ام‌ال، مستقر در هنگ‌کنگ چین

۵- شرکت سی‌یرا ویستا، مستقر در هنگ‌کنگ چین

۶- شرکت پتروشیمی تیبالاجی، مستقر در هند

۷- شرکت فیرگو مارین، مستقر در امارات

۸- شرکت کشتی‌رانی دبلیو. اس، مستقر در هنگ‌کنگ چین

۹- شرکت حمل و نقل و انبار ژانگو، مستقر در چین

۱۰- نفت‌کش گاس‌الور، تحت پرچم پاناما

 

در این گزارش به بررسی تاثیر این تحریم جدید به میزان فروش و سودسازی شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با نماد شیران می پردازیم.

میزان درآمد شیران از فروش صادراتی

شرکت در سال 1400 در آمد عملیاتی 5 هزار و 200 میلیاردی را ثبت کرده است. از این میزان در آمد شرکت در سال 1400، هزار و هشتصد میلیارد فروش صادراتی بوده که نزدیک به 34 درصد از فروش کل است.

همچنین نماد شیران در صورت مالی 6 ماهه خودش در آمد دو هزار و هشتصد میلیاردی را ثبت کرده است که هزار و صد میلیارد آن صادراتی بوده و 41 درصد از فروش را می سازد.

اما شرکت در 3 ماه اخیر (تیر ، مرداد، شهریور) نزدیک به 50 درصد درآمد عملیاتی صادراتی داشته است.

در جدول زیر نسبت فروش صادراتی به فروش داخلی شرکت را در 3 سال گذشته مشاهده می کنید.

شیران

بیشتر فروش و درآمد عملیاتی شرکت از فروش داخلی بوده و به طور میانگین 40 درصد از درآمد صادراتی است.

پیش بینی میشود تحریم تازه ای که در حال حاضر برای شرکت لحاظ شده، احتمالا در سال 1401 با توجه به اینکه پایان سال مالی آذرماه است، تاثیر زیادی نداشته باشد، اما برای سال جدید می‌تواند دارای تاثیرات منفی باشد و سودسازی را نیز کاهش دهد.

میانگین درآمد غیر عملیاتی شیران 300 میلیاردی در سال است که نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روی سود سازی آن داشته باشد.

 

سود به ازای هر برگه سهم

شیران در سال 1400 با توجه به مفروضات گفته شده به ازای هر برگه سهم، موفق به کسب سود 120 تومانی شده است، که اگر بخواهیم این موضوع را تعمیم دهیم می‌توان تا حدودی سودسازی این نماد را در سال 1401 و 1402 پیش‌بینی کرد.

در سال 1401، در 6 ماه توانسته به ازای هر برگه سهم 78 تومان سود سازی کند و احتمالا در 6 ماهه پایانی این سود به 150 تومان برسد.

در سال 1402، با توجه به تحریم و کاهش احتمالی فروش صادراتی، پیش بینی می شود سود سازی شرکت به ازای هر برگه سهم در بازه 100 الی 150 تومان باشد.

 

تکنیکال شیران دید هفتگی

نمودار دید بلند مدت در کانال صعودی قرار دارد، اما کوتاه مدت وارد یک فاز اصلاحی شده است و به احتمال خیلی بالا این فاز اصلاحی تا حداقل پایان سال ادامه دار باشد.

همانطور که در تصویر پایین مشهود است، سیکل تکراری نمودار نشان از یک رشد و یک استراحت از دید قیمت و زمان دارد.

بر اساس شواهد به احتمال زیاد قیمت سهام شرکت در همین محدوده نوسانات مثبت و منفی را داشته باشد و رشد یا ریزش آنچنانی را تجربه نکند.

و به نظر می رسد در گام صعودی بعدی خودش بتواند هدف 5000 تومان را لمس کند.

شیران

سخن نهایی:

نماد شیران یکی از شرکتهای بنیادی در بازار سرمایه است که هر ساله سودی سازی خوبی داشته، اما با توجه به تحریم های که برای شرکت وضع شده، پیش‌بینی ما این است که این تحریم ها  تا حدودی روی سودسازی شرکت اثرگذاری منفی خواهد گذاشت اما به علت درصد بیشتر فروش داخلی، احتمالا میزان این تاثیرگذاری بالا نباشد.

نویسنده: آقای علی رمضانی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×