» ارز دیجیتال » تأثیر نرخ مالیات 2023 بر بازار سهام و کریپتوکارنسی
مالیات

تأثیر نرخ مالیات 2023 بر بازار سهام و کریپتوکارنسی

3 دی 1401 8

وزارت خزانه داری کتابچه سبز خود برای سال 2023 را منتشر کرد که در آن برخی از سیاست های مالیاتی اعلام شده است. نرخ های مالیات بالاتر لزوماً به معنای کاهش درآمد شرکت‌ها نیست.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در 28 مارس 2022، وزارت خزانه‌داری کتابچه سبز خود ( اظهارنامه مالیاتی) برای سال 2023 را منتشر کرد، که در آن برخی از سیاست های مالیاتی پیشنهادی برای افزایش درآمدهای دولت، بهبود سیاست مالیاتی و پیدایش یک سیستم مالیاتی عادلانه تر و کارآمدتر کرد طراحی شده بود. این پیشنهاد دارای چندین خط‌مشی کلیدی بود که در صورت تصویب، تأثیر مستقیمی بر مالیات دهندگان بازار کریپتوکارنسی خواهد داشت.

تغییرات مالیات در سال 2023

بر اساس پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نرخ مالیات شرکت‌ها از 21 درصد به 28 درصد افزایش می یابد. آخرین افزایش مالیات شرکت‌ها در اگوست سال 1993 رخ داده بود، که میزان آن از 34 درصد به 35 درصد افزایش یافت. از سال 1993 تا 2017، نرخ مالیات شرکت‌ها در 35 درصد باقی ماند، تا اینکه کاهش مالیات‌ها در ریاست جمهوری ترامپ و در سال 2017 آنرا به 21 درصد کاهش داد. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها کمتر از نرخ اعلام شده 21 درصدی مالیات پرداخت کردند. طبق گزارش جی پی مورگان، نرخ مؤثر مالیاتی یا نرخی که شرکت‌ها پس از معافیت‌ها و کسرهای مالیاتی پرداخت می کنند، در پایان سال 2019 رقم  17.5 درصد بود. با پیشنهاد افزایش جزئی مالیات توسط بایدن در سال 2023، جی پی مورگان تخمین می زند که نرخ موثر مالیات حدود 21 درصد و کمتر از نرخ پیشنهادی 28 درصد باشد. این گزارش همچنین بیان می‌کند که این تغییر می تواند بر درآمد شرکت‌ها تأثیر بگذارد، اما فکر نکنید که این امر برای بازارهای سهام خیلی فاجعه‌بار باشد؛ زیرا قبل از کاهش مالیات در سال 2017، به مدت چند دهه بود که بازار سهام و شرکت‌ها ثابت کرده بودند که در محیطی با مالیات بالاتر هم سودآور هستند.

چشم انداز اثر مالیات 2023 برای معامله‌گران

تاریخچه ارتباط مالیات با بازده شاخص S&P500

چشم انداز مالیات های بالاتر همچنان برای سرمایه گذاران نگران کننده است و تا زمانی که برخی اصلاحات مالیاتی تصویب نشود، همچنان منبع عدم اطمینان خواهد بود. با اینکه نرخ مالیات بیشتر احتمالاً مانعی برای سودزایی بیشتر در اکثر شرکت‌ها خواهد بود، اما مطمئن نیستیم که نرخ‌های بالاتر مالیات موجب افزایش فشار فروش برای سهام باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

در خصوص افزایش مالیات بر شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و همچنین تأثیر آن بر بازار سهام و شاخص S&P 500، تحقیقی توسط شرکت فیدلیتی (Fidelity) انجام شده است. بر اساس نتایج این تحقیق، در 13 مورد افزایش مالیات از سال 1950، شاخص S&P 500 بازدهی بالاتر از حد میانگین کسب کرده بود. داده های تحلیل شده توسط فیدلیتی، سالی را که تغییرات مالیات رخ داده به اضافه سال قبل و سال بعد در محاسبات منظور کرده بود. این نتایج ممکن است برخلاف انتظارات و عقل سلیم به نظر برسد، اما تاریخ به ما نشان داده است که در صورت اعمال مالیات‌های بالاتر، معمولاً چه اتفاقی برای سهام می افتد.

اثر مالیات بر بازار S&P500
اثر مالیات بر بازده بازار S&P500

 

در نمودار زیر می توان دید که در پنج افزایش قبلی نرخ مالیات شرکت ها، در سال‌های 1950، 1951، 1952، 1968 و 1993، شاخص S&P 500 میانگین بازده سالانه 12.9 درصد را ثبت کرد. این بازده بسیار بالاتر از میانگین 4.6 درصد طی 9 دوره ای بود که نرخ مالیات کاهش یافته بود؛ و همچنین بالاتر از عدد میانگین 9 درصد بازده قیمتی در تمام تقویم‌های معاملاتی از سال 1945 است.

بازده بازار S&P500
اثر مالیات بر بازار S&P500

اثر سطح مالیات بر بازده شاخص بورس

همچنین مشاهده شد که این دوره ها با رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) بالاتر از حد متوسط 5.7 درصدی هم همراه بوده است.

اما این آمار فقط مربوط به دوره های افزایش مالیات است. آیا در مورد سطح کلی مالیات هم نتایج امیدوارکننده است؟ آیا بازده شاخص S&P500 در سطح مالیاتی بالاتر کمتر شده یا بیشتر؟

علی‌رغم تصورات رایج، براساس تحقیقات، شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد سطح مالیات شرکت‌ها تأثیر معناداری بر بازده بازار سهام ایالات متحده دارد. به عنوان مثال در سالهای 1945، شاخص S&P500 در سال‌هایی که سطح مالیات کمتر از 35 درصد بود، به طور متوسط 10 درصد بازده داشته است. اما در سال‌هایی که نرخ مالیات 50 درصد یا بالاتر بود، بازده بورس 10.3 درصد بود. به خاطر داشته باشیم که نرخ مالیات شرکت‌ها در حال حاضر 28 درصد است، که همچنان در میان پایین‌ترین نرخ‌ها در تاریخ ایالات متحده قرار می‌گیرد.

تأثیر مالیات بر سود شرکت‌ها

داستان مشابهی در زمینه درآمد شرکت‌ها نیز وجود دارد. در دهه‌های گذشته، شرکت‌های آمریکایی توانسته‌اند رشد درآمد قابل توجهی را در سطح های مختلف مالیاتی ایجاد کنند، از جمله در زمانهایی که نرخ مالیات اتفاقاً بالا بوده است.

این امر بسیار مهم است، زیرا رشد سود شرکت‌ها مهمترین محرک قیمت سهام است.

نمودار مالیات در برابر درآمد شرکتها
نمودار مالیات در برابر درآمد شرکتها: نرخ های مالیاتی بالاتر لزوماً به معنای کاهش نرخ رشد درآمد نیست.

همچنین دولت بایدن نمی‌خواهد با سیاست‌های مالیاتی پیشنهادی خود، شرکت‌های بزرگ را مهار کند. آنها همچنین به دنبال قدرتمند بودن تقاضا در اقتصاد هستند.

به خاطر داشته باشیم که هرگونه افزایش مالیات و کاهش EPS شرکت‌های آمریکایی می‌تواند تا حدودی با عوامل مثبت منتج از مالیات‌ بیشتر یعنی توسعه زیرساخت‌ها و محرک‌های اقتصادی جبران شود.

تغییرات خط مشی برای دارایی های کریپتو 

این تغییرات شامل چهار سیاست مالیاتی ویژه برای دارایی های دیجیتال است. اجازه دهید ابتدا به بررسی سه سیاستی بپردازیم که تأثیر مستقیمی بر مالیات دهندگان کریپتو دارند.

  1. اولین پیشنهاد در مورد فعالیت های وام دهی در کریپتو کارنسی و حوزه دیفای است که در چند سال گذشته به سرعت گسترش یافته است. هدف خزانه‌داری این است که وام‌های مبتنی بر رمزارزها  مشابه وام‌های مبتنی بر سهام و اوراق بهادار بدون مالیات باشد. این خبر خوبی برای مالیات دهندگانی است که در فعالیت های وام دهی فعالیت می کنند.
  2. برخی از دارایی‌های مالی مانند حساب‌های بانکی خارجی، کارگزاری‌ها، و غیره که توسط افراد آمریکایی در کشورهای خارجی نگهداری می‌شود، برای سال‌ها مشمول گزارش‌های IRS بوده‌اند. برای پیروی از قوانین، مالیات دهندگان ایالات متحده با حساب‌های خارجی بیش از 50000 دلار باید فرم مخصوصی به نام فرم 8938 (بیانیه دارایی های مالی خارجی) را پر کنند که اطلاعات مختلفی در مورد دارایی‌شان اعلام می‌کند. اینکه آیا دارایی‌های دیجیتال مانند رمزارزها که در صرافی‌های خارج از کشور نگهداری می‌شوند مشمول این گزارش هستند یا خیر، چندین سال است که پاسخ آن کاملاً مشخص نبوده است. پیشنهاد خزانه داری در نهایت به این سوال طولانی شفافیت داد و می خواهد دارایی های دیجیتال و رمزارزها را در گزارش 8939 قرار دهد.
  3. تغییر بعدی در این سیاست جدید مالیاتی مربوط به تریدرهای روزانه رمزارزها است. بخش (f)475 مالیاتی در این خصوص و انتخاب مالیات بسته به نوع ترید از نظر کوتاه مدت یا بلند مدت، سالهاست که برای معامله‌گران بازار سهام راضی کننده بوده است. هنگامی که انتخاب نوع ترید توسط معامله‌گر به درستی انجام شود، آنها می توانند موقعیت های خود را در پایان سال محاسبه و تسویه کرده و سود و زیان خود را مانند یک درآمد عادی تلقی کنند. این به آنها اجازه می دهد تا زیان های خود را آن‌هم تا مبالغ نامحدود از مالیات کسر کنند، درست مانند صورت مالیاتی شرکت‌ها. این امتیاز نامحدود بودن بسیار بالاتر از سقف ضرر 3000 دلاری در مالیاتی است که مربوط به ضررسرمایه (Capital Loss vs Capital Gain) محاسبه می شود. وزارت خزانه داری در این خط مشی، به وضوح رشد بازارهای کریپتوکارنسی را شناسایی کرده و پیشنهاد داده است که همان روش معامله‌گران سهام به معامله‌گران رمزارزها نیز گسترش یابد.
  4. پس این نیز یک تغییر سیاست مثبت دیگر است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منابع:    Yahoo Finance , Forbes , Defind

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×