» آرشیو اخبار » بیت کوین و 5 فاکتور مهم هفته پیش رو

بیت کوین و 5 فاکتور مهم هفته پیش رو

25 مرداد 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بالاترین کلوز (قیمت پایانی) کندل هفتگی بیت کوین از ماه ژوئن برای صعود بازار قانع کننده نبود و با شروع هفته جدید نوسانات دوباره به بازار برگشته است.

بیت کوین (BTC) پس از ثبت بالاترین کلوز هفتگی خود از اواسط ژوئن، هفته جدید را آغاز کرده است. اکنون این سوال مطرح است که آیا روند صعودی ادامه خواهد داشت؟

تبلیغات جام جهانی قطر

پس از یک آخر هفته پرنوسان، بیت کوین توانست جلوی ضررهای خود در آخر هفته را بگیرد و یک کندل سبز قوی در تایم فریم هفتگی ثبت کند.

در هفته‌ای که می‌تواند آخرین هفته «آرام» تابستان باشد، گاوها (خریداران) در غیاب محرک‌های کلان بازار ازجمله اقدامات فدرال رزرو ایالات متحده، فرصت زیادی برای حاکم شدن بر روند قیمت را دارند.

باید اشاره کرد که شرایط بنیادی یا فاندامنتال بیت کوین هنوز قوی است، آن هم به این علت که سختی استخراج آن قرار است برای دومین بار متوالی در روزهای آینده افزایش پیدا کند.

در بازارهای مشتقه نیز علائم دلگرم‌کننده‌ای وجود دارد، چراکه بیشتر شرط‌بندی‌ها رو صعود قیمت بوده و احساسات تریدرها مثبت است.

بنابراین سؤالی که اکنون در میان سرمایه‌گذاران مطرح شده این است که این رالی صعودی چقدر قدرتمند است و آیا این فقط یک اصلاح قیمت صعودی در یک روند نزولی گسترده‌تر است یا خیر؟

در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به 5 عامل مهمی که می‌تواند بر قیمت بیت کوین در این هفته تأثیر بگذارد و به تصمیم‌گیری تریدرها برای مراحل بعدی کمک کند.

 

افزایش نوسانات قیمت بیت کوین پس از بسته شدن کندل سبز هفتگی

کلوز هفتگی بیت کوین در حوالی 24هزارو 300 دلار در تاریخ 14 آگوست (23 مرداد) بالاترین قیمت کندل هفتگی بیت کوین در دو ماه اخیر محسوب می‌شد.

نمودار هفتگی یک روند صعودی ثابت در قیمت را نشان می‌دهد که از کف‌های قیمتی ماه ژوئن آغاز شده است.

بیت کوین در اولین روز هفته جدید شاهد یک حرکت صعودی چشم گیر بود و به قیمت 25هزار و 200 دلار رسید و سپس روند آن از قیمت پایانی کندل هفتگی معکوس شد.

 

بیت کوین

نمودار هفتگی بیت کوین (Bitstamp). منبع: TradingView

چنین حرکاتی مشخصه روزهای اخیر بود که باعث غافلگیری معامله گران شد، معامله‌گرانی که همچنان در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر با احتیاط عمل می‌کنند.

تریدر معروف بازار کریپتو تونی (Crypto Tony) در بخشی از آخرین پست توییتری خود امروز نوشت: «هفته جدید آغاز شد، خرس‌های بازار برای تست مجدد برخی از سطوح کلیدی وارد عمل شده‌اند.»

«باری دیگر، باید شاهد یک هفته جالب باشیم.»

طبق منبع مانیتورینگ بلاکچین متریال اندیکاتورز (Material Indicators)، اگر این روند غیرقابل‌پیش‌بینی ادامه پیدا کند، احتمال یک حرکت نزولی بالا است.

پس از بسته شدن کندل هفتگی، نمودار هفتگی شروع به سیگنال‌دهی یک «حرکت نزولی» کرد، در حالی که در نمودار روزانه تخت بود.

متریال ساینتیسنت (Material Scientist)، خالق پلتفرم متریال اندیکاتورز، این هفته را «هفته پایانی رالی خرسی» توصیف کرد.

شدید شاید تعجب‌آور نباشد، اما پیتر شیف، طرفدار سرسخت طلا و منتقد جنجالی بیت کوین معتقد است که قیمت 10هزار دلار هنوز روی میز است، او انتظار یک ریزش عمیق در بازار را دارد.

با این حال، تریدر و تحلیلگر بازار رکت کپیتال (Rekt Capital) نسبت به قیمت بیت کوین در بلند مدت خاطر جمع است.

او گفت که قیمت‌های زیر 25هزار دلار برای میانگین کم کردن موسوم به DCA روی بیت کوین، یعنی خرید مقدار مشخصی BTC در هر دوره تعیین، تا رویداد بعدی هاوینگ در سال 2024 مناسب است.

او به دنبال کنندگان توییتر خود گفت: «برای موفقیت در بازار رمزارز، به یک استراتژی میانگین‌گیری، یک تز سرمایه‌گذاری، یک چشم‌انداز و صبر نیاز دارید.

استراتژی DCA من برای قیمت‌های زیر 25هزار دلار است. تِز سرمایه‌گذاری من بر اساس رویداد هاوینگ 2024 است. چشم‌انداز من رسیدن بیت کوین به اوج خود یک سال بعد از هاوینگ است. اکنون کار من فقط صبر کردن است.»

وضعیت کلان بازار در لبه تیغ

به دنبال انتشار نرخ تورم هفته گذشته ایالات متحده، پنج روز معاملاتی بعد آن از منظر کلان نسبتاً آرام به نظر می‌رسد.

فدرال رزرو فعلاً خاموش است و فقط رویدادهای غیرمنتظره در اروپا یا آسیا می‌تواند بر عملکرد بازار تأثیر بگذارد.

به گفته یکی از تحلیلگران معروف، احتمال ادامه واکنش‌های نوسانی بازار ارز دیجیتال به محرک‌های کلان (فراتر از نرخ تورم) کمتر از آن چیزی است که بسیاری فکر می‌کنند.

حساب توییتری Filbfilb در یک تحلیل جدید برای پلتفرم معاملاتی دیسن تریدر (Decentrader)، به کاهش همبستگی بین بیت‌کوین و بازارهای بورس اشاره داشت.

همان‌طور که در نمودار زیر نشان داده شده (شاخص S&P500 به رنگ سفید و بورس نزدک به رنگ آبی)، بیت کوین همبستگی بالایی با بازارهای قدیمی داشت، با این حال، از زمانی که قیمت‌ها به کف خود رسید، تمامی بازارهای قدیمی مجدداً دچار افزایش شدند اما بیت کوین در پیروی از این روند ناکام بوده است.

بیت کوین و 5 فاکتور مهم هفته پیش رو

نمودار BTC/USD در مقابل بورس نزدک و شاخص S&P 500. منبع: TradingView

 

Filbfilb گفت بیت کوین از زمان رسیدن به کف قیمت 17هزار و 600 دلار در ماه ژوئن، در واقع به آن شدتی که همبستگی قبلی آن دیکته می‌کرد افزایش نیافته است و اظهار داشت که اکنون قیمت اسپات بیت کوین باید بالای 30هزار دلار باشد.

دلیل آن هم در ورشکستگی پلتفرم‌های ترا (Luna) و سلسیوس نهفته است، که در کنار نگرانی‌ها بابت تورم و واکنش فدرال رزرو به آن، باعث ایجاد حس ترس در بازار شد.

چیزی که تغییر نکرده، تأثیرپذیری بیت کوین از سیاست پولی فدرال رزرو برای مبارزه با تورم است. گفتنی است، نرخ جدید تورم در روز چهارشنبه که بهتر از انتظارات قبلی بود به بیت‌کوین اجازه داد تا در کنار بازار سهام افزایش پیدا کند.»

در ماه‌های آینده نیز نرخ‌های تورم و تصمیم‌گیری‌های فدرال رزرو همچنان تعیین‌گر خواهد بود.

عوامل ژئوپلیتیکی ازجمله درگیری روسیه و اوکراین، تنش‌ها بر سر تایوان و بحران انرژی اروپا در آینده خطرات بیشتری را متوجه بازارها خواهد کرد. Filbfilb با استناد به این موضوعات به این نتیجه رسید که وضعیت بازار کلان در «لبه تیغ» قرار دارد.

در همین حال، ریموند یونگ (Raymond Yeung)، اقتصاددان بزرگ چینی در گروه بانکی استرالیا و نیوزلند در پاسخ به بلومبرگ گفت: «آمار و ارقام اقتصادی ماه ژوئیه چین بسیار نگران‌کننده هستند.»

«از سیاست‌های پولی گرفته تا سیاست کرونا، مسئولین چین باید حمایتی همه جانبه به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر اقتصاد ارائه دهند.»

در همین حال، لکس موسکوفسکی (Lex Moskovski)، مدیر عامل موسکوفسکی کپیتال (Moskovski Capital)، پیش‌بینی کرد که تمام بانک‌های مرکزی در نهایت نرخ‌های بهره را کاهش خواهند داد، نه افزایش:

او اظهار داشت: «همه آن‌ها در تصمیمات خود چرخش خواهند داشت.»

 

با وجود افزایش قیمت بیت کوین به 25هزار دلار، کارمزد فاندینگ ریت  سالم است

با نگاهی به تأثیر قیمت فعلی بیت کوین بر رفتار معاملاگران، به نظر می‌رسد که روند صعودی می‌تواند باز هم ادامه داشته باشد.

فیلیپ سوئیفت (Philip Swift)، یکی از توسعه دهندگان پلتفرم دیسن تریدر (DecenTrader) و بنیانگذار وبسایت لوک اینتو بیت کوین (Look Into Bitcoin)، با تجزیه و تحلیل بازارهای مشتقات، نرخ منفی کارمزد فاندینگ ریت (funding rate) را برجسته کرد.

نرخ‌ منفی فاندینگ ریت ​​که نشان‌دهنده پیش‌بینی فزاینده معامله‌گران از نزول قیمت است، در واقع اغلب پایه‌ای برای رشد بیشتر قیمت است. این امر به این دلیل است که بازار انتظار نزول قیمت را دارد و زیاد روی افزایش قیمت شرط‌بندی نمی‌کند، و این باعث می‌شود پوزشن‌های شورت (Short) توسط پول هوشمند لیکویید شود (از بین برود).

بیت کوین و به طور کلی بازارهای ارز دیجیتال، عادت دارد دقیقاً برعکس آنچه که اکثریت انتظار دارند، حرکت کنند.

سوئیفت با آپلود نموداری که رفتار قیمت را در شرایط مشابه در گذشته نشان می‌دهد، اظهار داشت: «جالب است که کارمزد فاندرینگ ریت با وجود صعود بیت کوین اخیرا در برخی مقاطع منفی شده است.»

«توجه کنید که قیمت چگونه پس از هر رخداد افزایش یافته است.»

بیت کوین و 5 فاکتور مهم هفته پیش رو

نمودار نرخ فاندینگ ریت BTC/USD. منبع: فیلیپ سوئیفت/ توییتر

در همین حال، داده‌های منبع تحلیلی کوین گلس (Coinglass) میزان فاندینگ ریت منفی را نسبت به هفته‌های پس از کف قیمت ماه ژوئن نشان داد.

بیت کوین و 5 فاکتور مهم هفته پیش رو

نمودار فاندینگ ریت بیت کوین. منبع: Coinglass

افزایش سختی استخراج بیت کوین برای دومین بار متوالی

 

آخرین داده‌های منبع آماری BTC.com نشان می‌دهد که ماینرها به تدریج به سطوح تاریخی فعالیت خود بازمی‌گردند.

سختی استخراج، پس از ماه‌ها کاهش، قرار است برای دومین بار متوالی در این هفته افزایش یابد.

افزایش 0.9 درصدی مورد انتظار سختی استخراج گرچه کم است، اما با این وجود نشان می‌دهد که رقابت بین ماینرها در حال افزایش است و افزایش قیمت بیت کوین بر آن بسیار تاثیرگذار است.

در عین حال، نرخ هش‌ریت (قدرت پردازش اختصاص داده شده برای استخراج بیت کوی) زیر 200 اگزاهش در ثانیه (EH/s) ثابت باقی مانده است.

 

بیت کوین و 5 فاکتور مهم هفته پیش رو

نمای کلی فاندامنتال شبکه بیت کوین. منبع: BTC.com

بالاترین سطح شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال در 4 ماه اخیر

طبق شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال، احساس «ترس» در میان فعالان بازار رمزارز از اوایل آپریل تاکنون کاهش یافته است.

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که این شاخص همه ضررهای ناشی از ورشکستگی ترا (Luna) و فراتر از آن را جبران کرده است.

در آخر هفته، این شاخص به عدد 47,100 رسید که بهترین رقم آن از 6 آوریل بود که به 45,100 کاهش یافته بود.

هرچند این عامل «ترس» است که نیروی اصلی نزول بازار است، اما اکنون این شاخص از ناحیه «ترس شدید» که اخیرا برای تا یک بازه زمانی بی سابقه در آن قرار داشته، فاصله بسیاری دارد. پایین ترین سطح این شاخص در سال جاری در اواسط ژوئن بود که تا عدد 6,100 نیز رسید.

بیت کوین و 5 فاکتور مهم هفته پیش رو

شاخص ترس و طمع بازار رمزارز. منبع: Alternative.me

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×