» آرشیو اخبار » آتش ورشکستگی FTX، دامن شرکت بلاک فای را هم گرفت
بلاک فای

آتش ورشکستگی FTX، دامن شرکت بلاک فای را هم گرفت

8 آذر 1401 1

«بلاک فای» (BlockFi)، یک پلتفرم وام دهی کریپتو، روز دوشنبه برای فصل 11 ورشکستگی ثبت نام کرد و به جدیدترین شرکت رمزارزی تبدیل شد که پس از فروپاشی شرکت FTX، تحت تاثیر این رخداد قرار گرفته است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، «بلاک فای» (BlockFi)، یک پلتفرم وام دهی کریپتو، روز دوشنبه برای فصل 11 ورشکستگی ثبت نام کرد و به جدیدترین شرکت رمزارزی تبدیل شد که پس از فروپاشی شرکت FTX، تحت تاثیر این رخداد قرار گرفته است.

بلاک فای که در سال 2017 توسط «زک پرینس» و «فلوری مارکز» تاسیس شد، یکی از چندین شرکت حوزه رمزنگاری بود که مزیت های وام دهی و استقراض را در اختیار معامله‌گران قرار داد و به واسطه آن مشتریان می توانستند از رمزارزها به عنوان وثیقه استفاده کنند.

ارائه این مزیت ها توسط بلاک فای و همچنین کاهش ارزش رمزارزها در اوایل تابستان، باعث شد تا شرکت‌ های رقیب بلاک فای یعنی «ویجر دیجیتال» (Voyager Digital) و «سلسیوس نتورک» (Celsius Network) اعلام ورشکستگی کرده و به کار خود پایان دهند. بلاک فای نیز در تابستان با مشکلات مالی مشابهی روبه رو شد، اما یک کمک مالی اضطراری 250 میلیون دلاری از FTX دریافت کرد. البته قرارداد مربوط به دریافت این کمک مالی حاوی گزینه ای برای FTX بود، که در آن عنوان شده بود که صرافی متبوع سم بینکمن- فرید یک سال بعد این شرکت را بخرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

«مارک رنتزی» (Mark Renzi) از گروه تحقیقاتی برکلی در اطلاعیه شرکت گفت: «با فروپاشی FTX، تیم مدیریت بلاک فای و هیات مدیره آن، بلافاصله برای محافظت از مشتریان و شرکت اقدامات لازم را آغاز کردند».

بلاک فای جزئیات بیشتری در مورد اتفاقاتی که منجر به ورشکستگی آن شده، ارائه نداده است. این شرکت قبلاً برداشت مشتریان را در 10 نوامبر متوقف کرده بود. چهار روز پس از توقف، اعلام کرد که مشاوران مربوط به به‌روزرسانی های ساختار مالی، به دلیل قرار گرفتن شرکت در معرض پیامدهای سقوط صرافی FTX، گروه تحقیقاتی برکلی (Berkley) را استخدام کرده است.

این چالش ها شامل تعهدات معوق آلامدا ریسرچ به بلاک فای، دارایی های نگه داری شده این شرکت در صرافی FTX و مبالغ دریافت نشده از اعتبار 250 میلیون دلاری که قرار بود از FTX دریافت شود، است. این علاوه بر دارایی ها و بدهی های تخمینی این شرکت است که بین یک تا ۱۰ میلیارد دلار است.

بلاک فای ورشکستگی

اگرچه تعجب آور هم نیست، اما ورشکستگی بلاک فای برای سرمایه گذاران حوزه رمزارز که هنوز هم از سقوط صرافی FTX در اوایل ماه جاری در حال فروپاشی هستند، کم نیست. از طرف دیگر «جنسیس لندینگ» (Genesis Lending) یک شرکت بزرگ‌ تر وام‌ دهی در صنعت رمزارز است که پس از توقف برداشت‌ های مشتریان از دو هفته پیش، با مشکلات مالی مشابهی مواجه شده است.

بلاک فای در دادخواست فصل 11 خود فاش کرد که شرکت مدیریت وام به نام «انکورا تراست» (Ankura Trust) با مبلغ 729 میلیون دلار، شرکت «وست رلیم شیر» (West Realm Shires) که یک هلدینگ تابعه شرکت FTX در ایالات متحده است با مبلغ 275 میلیون دلار و همچنین کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده با مبلغ 30 میلیون دلار، بزرگترین طلبکاران این شرکت هستند.

مارک رنتزی گفت که طبق تحقیقات برکلی، فروپاشی FTX در نهایت برای بدهکاران چاره‌ ای جز پر کردن پرونده‌ های فصل 11 باقی نگذاشته است. او افزود: من تیم مدیریت بلاک فای را آگاه، با تجربه و کوشا می دانم که نسبت به دارایی های کاربران خود مسئولیت پذیر است.

رنتزی در این بیانیه اظهار داشت که تشکیل پرونده ورشکستگی بلاک فای به دلیل عدم نظارت داخلی نبوده، بلکه نتیجه کمبود نقدینگی است که در دو هفته اول نوامبر آغاز شده است؛ زمانی که پس از اولین درخواست اعتبار بیشتر از FTX، شرکت وابسته آن یعنی شرکت آلامدا تقریباً 680 میلیون دلار از تعهدات وام وثیقه شده به بلاک فای را نپذیرفت.

پس از تشکیل پرونده بلاک فای، قیمت بیت کوین نزدیک به 16200 دلار باقی ماند که حدود 2 درصد در روز دوشنبه کاهش داشته است.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: finance.yahoo

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×