» آرشیو اخبار » بررسی و تحلیل بازارهای نفت خام
نفت خام

بررسی و تحلیل بازارهای نفت خام

19 آذر 1401 2

روند اصلی قیمت نفت خام طبق نمودار نوسان روزانه نزولی است. معامله در کانال 71.12 دلار نشانه از سرگیری روند نزولی خواهد بود. حرکت به سمت 83.34 دلار، روند اصلی را به صعودی تغییر می دهد. روند کوتاه مدت نیز نزولی است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، نگرانی های مربوط به تقاضای نفت خام پس از انتشار آمار «شاخص قیمت تولید کننده» (PPI) که صعودی بوده و احتمال بروز رکود را بالا برده است، افزایشی شد. آمار بالاتر از حد انتظار «شاخص قیمت تولید کننده» (PPI) ممکن است فدرال رزرو را تشویق کند که مجدداً بر افزایش نرخ بهره تمرکز کرده و نگرانی های رکود اقتصادی را تشدید کند.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI)، اندکی پس از انتشار گزارش تورم قیمت تولیدکننده (PPI) بالاتر از حد انتظار در روز جمعه، ثابت شد. این آمارها می تواند بازدهی خزانه داری و دلار آمریکا را بالاتر ببرد.

معامله‌گران حرکت دلار را زیر نظر دارند، چرا که به احتمال زیاد، شاخص دلار به آماری که می تواند بر تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره در نشست 2 روزه هفته آینده تأثیر بگذارد، پاسخ دهد. دلار قوی تر بر تقاضای خارجی برای نفت خام دلاری تأثیر می گذارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

در ساعت 14:20 به وقت گرینویچ، معاملات آتی نفت خام WTI تحویل ژانویه به 71.65 دلار رسید که 0.19 دلار یا 0.27 درصد افزایش داشت. سهام صندوق نفت ایالات متحده (USO) در کانال 62.86 دلار است که 0.15 دلار یا 0.24 درصد افزایش یافته است.

تمرکز معامله گران نفت خام بر میزان عرضه و تقاضا

بر اساس گزارش وزارت کار ایالات متحده، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در ماه نوامبر در بحبوحه جهش هزینه های خدمات، اندکی بیشتر از حد انتظار افزایش یافت. این آمارها ممکن است فدرال رزرو را تشویق کند تا بر افزایش نرخ بهره فشار وارد کند و نگرانی‌های مربوط به رکود اقتصادی را تشدید کند. تمامی آنچه گفته شد، برای میزان تقاضای نفت خام خوب نیست.

در اخبار دیگر، تحلیلگران و معامله‌گران گفتند که قطعی خط لوله کیستون (TC Energy) می تواند بر موجودی انبارهای نفت خام در یک مرکز ذخیره سازی کلیدی ایالات متحده تاثیر بگذارد و عرضه نفت خام به دو مرکز پالایش نفت را کاهش دهد.

نمودار نفت خام

تحلیل تکنیکال نمودار نوسان روزانه نفت خام

روند اصلی قیمت نفت خام طبق نمودار نوسان روزانه نزولی است. معامله در کانال 71.12 دلار نشانه از سرگیری روند نزولی خواهد بود. حرکت به سمت 83.34 دلار، روند اصلی را به صعودی تغییر می دهد. روند کوتاه مدت نیز نزولی است. معامله در کانال 75.44 دلار، روند کوتاه مدت قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت را به افزایشی تغییر می دهد. این حرکت می تواند مومنتوم را به سمت بالا تغییر دهد.

نفت خام در حال حاضر در حال آزمایش منطقه اصلاحی اصلی در قیمت 72.31 تا 63.73 دلار است. این منطقه همچنین یک منطقه ارزشی در نظر گرفته می شود، بنابراین می توانیم شاهد برخی خریدهای خلاف روند هم باشیم. با این حال، انتظار نداشته باشید که یک رالی بزرگ آغاز شود، مگر اینکه شرایط تغییر کند و اخبارهای دیگری منتشر شوند که از افزایش قیمت ها حمایت کنند.

نفت خام

پیش بینی تکنیکال قیمت نفت خام

واکنش معامله گران به سطح 50 درصدی 72.31 دلار احتمالاً جهت بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) تحویل ژانویه را در روز جمعه تعیین می کند.

سناریوی نزولی
حرکت مداوم به زیر کانال 72.31 دلار نشان دهنده حضور فروشندگان خواهد بود. این می تواند منجر به حرکت به سمت پایین ترین قیمت این هفته در رنج 71.12 دلار شود. عبور از سطح 71.12 دلار نشانه از سر گیری روند نزولی خواهد بود. در چنین بازاری هر لحظه احتمال دارد که قیمت ها کاملا نزولی شوند، زیرا تا زمانی که سطح فیبوناچی بلند مدت به 63.73 دلار برسد، هیچ حمایت عمده ای وجود ندارد.

سناریوی صعودی
حرکت مداوم بالات از 71.12 دلار نشان دهنده حضور خریداران خواهد بود. اگر این حرکت به اندازه کافی  شتاب صعودی ایجاد کرد، به دنبال افزایش به بالای کانال 75.44 دلار باشید. بالا رفتن از این سطح، روند قیمتی کوتاه مدت را به سمت بالا تغییر می دهد و می تواند رالی را تا سطح فیبوناچی 78.72 دلار ایجاد نماید.

به هر حال، علیرغم اینکه اوپک میزان تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز کاهش داده است، فروش تا حدی بالا بوده است. در این مرحله، به نظر می رسد که سطح 76 دلار مقاومت نشان می دهد، زیرا قبلاً شاهد حمایت بسیار زیادی در این سطح بوده ایم. حتی اگر بخواهیم از این سطوح هم عبور کنیم، سطح 80 دلار در متحرک نمایی متحرک نمایی 50 روزه نیز به عنوان مقاومت اصلی دیگری پیش روی ما قرار دارد.

تحلیل تکنیکال نفت خام برنت

نفت خام برنت نیز عملکرد تقریباً ضعیفی داشته است. چرا که در روز پنج شنبه در مقاومت اصلی سطح 80 دلار، شاهد تشکیل یک الگوی چکش معکوس (Hammer) بودیم. درنهایت، این بازاری است که من فکر می‌کنم خیلی زودتر از موعد نزولی شده است. بنابراین هر لحظه احتمال یک جهش وجود دارد، که در این شرایط با فروش بالا روبرو خواهیم بود. سطح 75 دلار در شرایط نزولی، می تواند حمایت خوبی ارائه دهد. اگر بخواهیم به پایین تر از آن سقوط کنیم، با یک روند کاملا نزولی در بازار نفت خام برنت روبرو خواهیم شد.
در نهایت، با توجه به کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی، حرکت بازار را تقاضا و کمبود عرضه در سطح جهانی مشخص خواهد کرد. به‌علاوه، اگر دلار آمریکا دوباره شروع به تقویت کند، فشار نزولی بیشتری به بازار نفت خام وارد می شود.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire ، fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×