» آرشیو اخبار » بدترین سه‌ماهه تاریخ بازار بورس
بازار بورس

بدترین سه‌ماهه تاریخ بازار بورس

31 خرداد 1401 6

به گزارش گروه ترجمه گذارنیوز و به نقل از کوین تلگراف، پس از یک هفته ضررهای سنگین، بیت کوین (BTC) هفته جدیدی را آغاز کرده و هنوز هم با سطح حمایت 20 هزار دلار دست و پنجه نرم می‌کند.
چیزی که چند هفته پیش غیرممکن به نظر می‌رسید، حالا به واقعیت پیوسته است. سطح 20 هزار دلار (پیک قیمت از سال 2017 تا 2020) دوباره بازگشته تا سال نزولی 2018 را برای سرمایه‌گذاران تداعی کند.
بیت کوین در روز یکشنبه به قیمت 17 هزار و 600 دلار کاهش یافت و تنش‌ها پیش از بازگشایی بازار بورس وال استریت در 20 ژوئن در حال افزایش است.

اگرچه بیت کوین قبلاً نیز چنین حد از ضررهایی را (حتی بیشتر) تجربه کرده بود، اما نگرانی‌ها از ثبات این شبکه به خصوص به دلیل احتمال غیرفعال شدن ماینرها افزایش یافته است.
علاوه بر این، بازارهای کلان مالی احتمالاً هنوز به کف خود نرسیده‌اند و به همین دلیل قابل درک است که چرا تمایل بازار نسبت به بیت کوین و بازار ارز دیجیتال در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.
کوین‌تلگراف برای بررسی عملکرد قیمت بیت کوین در روزهای آینده به برخی داده‌های مهم و مورد علاقه هولدرها نگاهی انداخته است.

بیت کوین در نمودار هفتگی سطح 20،000 دلار را پس گرفت

تبلیغات جام جهانی قطر

بیت کوین کندل هفتگی خود را با قیمت 20هزارو580 دلار بست که می‌توانست بدتر از این‌ها باشد. بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان حداقل در بازه هفتگی موفق به حفظ سطح حمایت کلیدی خود شد.
با این حال، سایه زیر این کندل تا دوهزارو 400 دلار پایین‌تر امتداد یافته و قرارگیری بیت کوین در این سطح برای مدت طولانی می‌تواند منجر به ضرر تریدرهایی شود که روی حمایت 20 هزار دلار حساب باز کرده‌اند.
BTC/USD قبل از کاهش قیمت به زیر 20هزار دلار، به اوج خود در 20 هزار و 629 دلار در صرافی بیت استمپ رسیده بود.
در حالی که برخی افزایش سریع بیت کوین را پیش‌بینی می‌کردند، اما دیدگاه کلی تحلیلگران خوش‌بینی محتاطانه بود.
ارتور هیس (Arthur Hayes) مدیرعامل سابق صرافی مشتقه بیتمکس در توییتر نوشت: «در آخر هفته که حجم معاملات پایین می‌آید، بیت کوین تقریباً 20 درصد کاهش یافت و به کف قیمت 17،600 دلار رسید.»
هیس پیش‌بینی کرد که به محض پایان فشار فروش، بهبود قیمت آغاز می‌شود، اما هنوز ممکن است افت قیمت بیشتری در راه باشد.
او در پست دیگری نوشت: «هنوز تمام شده است؟ … نمی‌دانم».«اما برای آن دسته از تریدرهای ماهر، هنوز ممکن است فرصت‌هایی برای خرید بیت کوین از کسانی که بدون توجه به قیمت اقدام به فروش می‌کنند، وجود داشته باشد.»
و اما نقش صندوق‌های پوششی ارز دیجیتال و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در تشدید افت قیمت BTC به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. نابودی سرمایه شرکت‌های سلسیوس (Celsius)، تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) و دیگر شرکت‌هایی که به دلیل ریزش بازار لیکویید شدند و برداشت کاربران را تعلیق کردند، ممکن است برای تثبیت طولانی مدت بازار لازم بوده باشد.
سرمایه‌گذار مایک آلفرد Mike Alfred) 18) ژوئن گفت: «لیکویید شدن بازیگران بزرگ توسط بیت کوین هنوز تمام نشده است.»
وی گفت: «آنها قیمت را تا حدی پایین می‌آورند که حداکثر ضرر را به پلتفرم‌هایی همچون سلسیوس وارد کنند و پس از آنکه کاملاً آنها را نابود کردند، افزایش قیمت را آغاز می‌کنند. داستانی که این روزها زیاد نقل می‌شود.»
برخی تحلیلگران نیز به قیمت 16هزار دلار به عنوان تارگت بیت کوین اشاره دارند، این سطح به خودی خود 76 درصد از اوج قیمت تاریخی بیت کوین فاصله دارد. همان‌طور که کوین‌تلگراف گزارش داد، تخمین‌ها از کف قیمت تا 11هزار دلار هم پیش می‌رود، (84.5 درصد پایین‌تر از اوج قیمت بیت کوین).
کاربر معروف توییتر IL Capo از Crypto نوشت: «31 هزار دلار-32 هزار دلار شکسته شد و اکنون به مقاومت تبدیل شده است. همین اتفاق برای 20 هزار دلار-21 هزار دلار هم در حال رخ دادن است. هدف اصلی: 16 هزار دلار-17 هزار دلار است، به خصوص 16هزار-16هزارو 250 دلار، علاوه بر این او قیمت 16هزار دلار را یک «آهنربای قوی» توصیف کرد.

تصویر 1- نمودار هفتگی بیت کوین. منبع: TradingView

سهام و اوراق قرضه «جایی برای پنهان شدن» ندارند

همان‌طور که تحلیلگر و مفسر بازار جاش راجر Josh Rager)) گفت؛ همبستگی بین بیت کوین و شاخص‌های سهام‌ در بالاترین حد خود قرار دارد.
بر اساس داده‌های فعلی در تاریخ 18 ژوئن، بازارهای سهام در سطح جهان در حال ثبت بدترین سه‌ماهه تاریخ خود هستند، در حالی که بازارهای ارز دیجیتال روند معمول خود را پی گرفته‌اند.
از این جهت، به نظر می‌رسد که تنها بازارگردانی که قادر به تغییر روند بازار ارز دیجیتال است، بانک مرکزی و به ویژه فدرال رزرو است.
برخی ادعا می‌کنند که سیاست انقباضی بانک مرکزی دوام نخواهد آورد، زیرا تأثیر منفی آن، فدرال رزرو را وادار می‌کند تا بار دیگر عرضه دلار ایالات متحده را افزایش دهد. این به نوبه خود، جریان نقدی را به دارایی‌های پرریسک باز می‌گرداند.
این دیدگاه حتی مورد تایید خود فدرال رزرو است. این نهاد گفته بود که در صورت آغاز رکود اقتصادی که احتمال وقوع آن هم بالاست، چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد.
کریستوفر جی والر (Christopher J. Waller) رییس فدرال رزرو، در خصوص کاهش شدید نرخ‌های بهره در سخنرانی 18 ژوئن خود گفت: «امیدوارم هرگز دو سال دیگر مانند 2020 و 2021 را تجربه نکنیم، اما به دلیل نرخ بهره پایینی که اکنون با آن روبرو هستیم، حتی در صورت وقوع یک رکود معمولی که احتمال آن هم کم نیست، در آینده تصمیمات سیاسی مشابه آنچه طی دو سال گذشته انجام دادیم، اتخاذ خواهیم کرد.»
در همین اثنا، سیاست‌های پولی فدرال رزرو منجر به افزایش نرخ‌های بهره شده و این به نوبه خود منجر به ریزش دارایی‌های پرریسک در اوایل ماه جاری شد.

ماینرها تمایل به کاپیتولاسیون ندارند

چه کسی از نوامبر 2020 در حال فروش بیت کوین در کف قیمت است؟

داده‌های آن‌چین (On chain) سرمایه‌گذاران فروشنده در بازار (برخی به اجبار و برخی داوطلبانه) را ردیابی کرده است.
ماینرها که ممکن است هم اکنون در ضرر باشند، از خریدار به فروشنده تغییر موضع داده‌اند و روند انباشت چندساله را متوقف کرده‌اند. شرکت تحلیل بلاکچین گلسنود در تاریخ 19 ژوئن تأیید کرد: «ماینرها این هفته حدود 9 هزار BTC فروختند و هنوز هم حدود 50 هزار BTC دارند.»

با این حال، محاسبه دقیق هزینه تولید ماینرها دشوار است و هزینه‌ها و شرایط استخراج بسته به تجهیزات مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به همین دلیل، بسیاری ممکن است حتی با قیمت‌های فعلی نیز روی سود باشند.
در همین حال، داده‌های BTC.com اطلاعات غافلگیرانه‌ای را نشان می‌دهد. سختی شبکه بیت کوین در حال کاهش نیست و خروج ماینرها از بازار را نشان نمی‌دهد. بلکه در مقابل، قرار است این هفته رو به بالا تنظیم شود.
سختی استخراج به شبکه بیت کوین اجازه می‌دهد تا با شرایط اقتصادی در حال تغییر وفق پیدا کند. این ستون فقرات الگوریتم اثبات کار بیت کوین است. اگر ماینرها به دلیل عدم سودآوری دست از استخراج بکشند، سختی شبکه به طور خودکار همراه با هزینه‌ها کاهش می‌یابد و باعث جذابیت بیشتر ماینینگ می‌شود.
با این حال، ماینرها تاکنون دست از استخراج بیت کوین برنداشته‌اند.
به همین ترتیب، هش‌ریت شبکه که در حال افت است، بالای 200 اگزا هش در ثانیه (EH/S) قرار دارد. بنابراین منابع سخت افزاری اختصاص داده شده برای ماینینگ، مشابه قبل است.

تصویر 2 – نمای کلی فاندامنتال شبکه بیت کوین. منبع: btc.com

فروشنده یا هولدر، تریدرها شاهد ضررهای هنگفتی هستند

روی هم رفته، هولدرهای بزرگ و کوچک هر دو با ضررهای هنگفتی روبرو شده‌اند.
محققان خاطرنشان كردند: «اگر این ضررها را ارزیابی كنیم، پی خواهیم برد كه تقریباً همه گروه‌ها، از ماهی‌های کوچک گرفته تا نهنگ‌ها، اکنون ضررهایی بدتر از مارس 2020 را تجربه کرده‌اند.»
«بیشترین ضررها برای آدرس‌های حاوی 1 الی 100 BTC بوده و ضررهای محقق نشده آنها برابر با 30 درصد از سرمایه بازار است.»

تصویر 3- نمودار ضرر/سود خالص تحقق نیافته بیت کوین (NUPL). منبع: Glassnode/ Twitter

این اعداد بیانگر وحشت در بین سرمایه‌گذاران، حتی سرمایه‌گذاران فصلی است که با توجه به تاریخچه نوسانات بیت کوین، یک اتفاق شگفت‌آور است. نگاهی به شاخص امواج هولد (Hodl Waves) که BTC ها را بر اساس مدت زمانی که آخرین بار جابجا شدندگروه‌بندی می‌کند، در حال ثبت رکورد است.
بین 13 ژوئن و 19 ژوئن، میزان بیت کوینی که آخرین بار بین «یک روز تا یک هفته قبل» جابجا شد از 1.65 ٪ به نزدیک به 6 ٪ افزایش یافت.

تصویر 4- نمودار امواج هولد بیت کوین (تصویر). منبع: Unchained Capital

احساسات بازار تقریباً به پایین‌ترین سطح تاریخی خود نزول کرده است

دسامبر سال 2021 «با یک مراسم تشییع جنازه» قابل مقایسه بود، اما احساسات بازار ارز دیجیتال در آن دوره مثبت‌تر بود.
طبق شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال، یک سرمایه‌گذار عادی اکنون بیشتر از هر زمانی در تاریخ بیت کوین دچار ترس شده است.
در تاریخ 19 ژوئن، این شاخص به کف خود در 6/100 رسید که بیانگر «ترس شدید» در بازار است.
کلوز کندل هفتگی اوضاع را فقط اندکی بهبود بخشید و شاخص ترس و طمع هنوز در سطحی قرار دارد از نظر تاریخی کف قیمت بازار نزولی را نشان داده است.
فقط در آگوست 2019 شاخص ترس و طمع به این سطح رسیده بود.

تصویر 5- شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال. منبع: Alternative.me

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×