» اقتصاد » بخش آسیب‌دیده گردشگری از منابع عوارض خروج کشور بهره‌مند شود
پرواز خارجی

بخش آسیب‌دیده گردشگری از منابع عوارض خروج کشور بهره‌مند شود

21 دی 1401 3

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با پیش بینی اخذ یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان عوارض از مسافران خروجی کشور گفت: انتظار می‌رود با تمهیداتی از جمله بهره‌گیری از منابع حاصل از عوارض خروج کشور، فعالان حوزه گردشگری که آسیب دیده‌اند، مورد حمایت قرار گیرند.

به گزارش گذارنیوز، علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی روز سه‌شنبه در آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، هتل‌داری و تجهیزات وابسته و سیزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در شیراز اظهار کرد: در هشت ماهه اول سال جاری، یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور اخذ شد و تا پایان سال به نظر می رسد حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر به این رقم اضافه شود،

وی ادامه داد: این در حالیست که کل بودجه اختصاص داده شده به حوزه گردشگری ۵۰ میلیارد تومان حوزه عمرانی است و این سوال مطرح می شود با این میزان عوارض دریافت شده چگونه حوزه گردشگری از طریق وضع عوارض خروج از کشور مورد حمایت قرار گرفته است.

شالبافیان بیان داشت: پیشنهادی با پیشگامی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از دو دهه خواسته فعالیت گردشگری مبنی بر تشکیل صندوق حمایت از حوزه گردشگری جامعه عمل پوشاند و تأکید وزیر میراث فرهنگی نیز بر اضافه شدن واژه غیر دولتی بودن به این صندوق است، می بایست منابع مالی حمایتی از حوزه گردشگری نیز برای آن تأمین شود که یکی از این حوزه ها عوارض خروج از کشور است و انتظار می رود در حوزه گردشگری و فعالین این حوزه که از حوادث اخیر آسیب دیده اند مورد حمایت قرار گیرند.

تبلیغات جام جهانی قطر

نمایشگاه گردشگری فارس پس از تهران، منظم ترین نمایشگاه سالیان اخیر

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فارس یکی از باقدمت‌ترین و باسابقه‌ترین نمایشگاه‌های کشور است که پس از نمایشگاه تهران منظم‌ترین نمایشگاه در طول سالهای اخیر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: هرچند به دلیل شیوع ویروس کرونا وقفه‌ای در برگزاری این نمایشگاه داشته‌ایم اما فعالان بخش خصوصی و دولتی امسال هم با وجود همه مشکلات همت کردند تا این نمایشگاه برگزار شود.

تأکید استاندار فارس بر برپایی نمایشگاه گردشگری فارس

شالبافیان اضافه کرد: این نمایشگاه به واسطه دغدغه موضوعاتی که ممکن بود برگزاری آن را تحت تاثیر قرار دهد به تعویق افتاد اما استاندار فارس تأکید کرد که نباید وقفه ای در برگزاری این نمایشگاه رخ دهد و با این رویکرد ما امروز شاهد برگزاری این نمایشگاه هستیم.

او با اعتقاد به اینکه نمایشگاه‌ها ظرفیت بسیار خوبی برای معرفی داشته‌هایمان در حوزه گردشگری و ملاقات ذینفعان گردشگری برای توسعه کسب و کارشان است، گفت: اگر عموم افراد، مردم و سیاستگذاران از ظرفیت‌های گردشگری آگاه نباشند طبیعتاً در تصمیم گیری و ملاحظات شاهد اتفاقات خوبی نخواهیم بود؛ در مقطع کنونی به نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها به عنوان ابزاری برای معرفی و گفتگو با سایر فعالیت اقتصادی سایر حوزه ها و سیاستگذاران نگاه می‌کنیم.

نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران ۱۸ تا ۲۱ بهمن برگزار می شود

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان داشت: پارسال در نمایشگاه تهران یکی از هدف‌گذاری‌های ما این بود که بتوانیم آنچه داریم را از منظر ظرفیت اشتغالزایی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی و ایجاد وفاق، همدلی و اتحاد نشان دهیم. حوزه ای مانند گردشگری می‌تواند انسجام ملی را تقویت کند و ظرفیت‌های بکر و میراث ملموس و ناملموس که ریشه در تاریخ و فرهنگ کشور دارد را رخ‌نمایی کند.

شالبافیان ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی تهران هم ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه با مشارکت همه استان‌ها و بخش خصوصی برگزار می‌شود. خوشبختانه ظرفیت فضای نمایشگاه در روزهای ابتدایی به گونه‌ای شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی متقاضیان و شرکت‌کنندگان روبه رو شدیم.

وی گفت: برای اینکه بخش خصوصی امکان گفتگو با شرکای داخلی و خارجی داشته باشند یک فضای مناسب در نظر گرفتیم. همچنین برای تشویق مشارکت کنندگان خارجی و استفاده از این ظرفیت به منظور آشنایی با حوزه گردشگری کشور ۲ هزار مترمربع فضای رایگان قابل تهاتر در نمایشگاه مصوب کردیم. البته در واگذاری هزینه زمین نمایشگاه هم یک تخفیف ۵۰ درصدی مصوب شد.

فارس در گردشگری متمایز است

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد: استان فارس هم از ظرفیت‌های فراوانی در حوزه گردشگری بهره می‌برد. این استان می‌بایست نقش مکمل برای سایر استان ها و نقش الگو برای همه کشور ایفا کند؛ نگاه به استان فارس نگاه به استانی عادی نیست. ظرفیت های متمایز فرهنگی، تاریخی و مذهبی فارس، این استان را به استانی متمایز در حوزه گردشگری تبدیل کرده است.

وی بیان داشت: چرا استان فارس نمی‌تواند در کشور به آنچه که در شأن این استان است، دست پیدا کند؟ به این دلیل که این ایام ایام مهمی برای گردشگری است. رهبر معظم انقلاب مکررا از حوزه گردشگری به عنوان حوزه دارای ظرفیت نام بردند و اگر از ظرفیت گردشگری استان فارس به درستی استفاده شود می‌توانیم به نتایج مطلوبی برسیم.

شالبافیان خاطرنشان کرد: حوزه گردشگری یکی از نقاط قوت کشور است؛ این پرسش مطرح است که این نقطه قوت را چه کسانی ایجاد کردند؟ روی صحبت من با تصمیم گیران دولت خارج از حوزه گردشگری است. باید بگویم که فعالین بخش خصوصی و دولتی حوزه گردشگری این نقطه قوت را ایجاد کردند.

۱۰۳ هزار شغل با بهره‌برداری از پروژه‌های در حال احداث گردشگری

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در ادامه به حوزه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: تعداد ۲ هزار و ۴۶۱ پروژه در حال اجرا در کشور داریم که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از ۳۰ درصد است و دولت تعهد حمایت از زیر ساخت ها را در این خصوص داده است. لذا اگر تمامی اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای حوزه گردشگری را به هر پروژه اختصاص دهیم سهم هر پروژه ۵۰ میلیون تومان است. این در حالیست که سال گذشته در جذب اعتبارات اشتغال حوزه گردشگری ظرفیت خود را نشان داد و اولین حوزه جذب کننده منابع تبصره ۱۸ بود.

شالبافیان افزود: در خصوص دفاتر خدمات مسافرتی در دستور العمل ابلاغی علاوه بر تعریف ظرفیت تقاضا، ظرفیت استفاده دفاتر خدمات مسافرتی برای تجهیز و سرمایه در گردش مد نظر است و امید است این اعتبارات به زودی تخصیص یابد.

این مقام مسئول گفت: این میزان پروژه در حال اجرا پتانسیل اشتغالزایی بیش از ۱۰۳ هزار شغل مستقیم را دارد.

شالبافیان افزود: یکی از احکام پیشنهادی ما در برنامه هفتم توسعه این است که در طول برنامه هفتم ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه استان ها به حوزه گردشگری اختصاص یابد.

این مقام مسئول گفت: با این اقدام شاهد نهضت فعال شدن ظرفیت های مکتوب حوزه گردشگری خواهیم بود. این در حالیست که در غیر اینصورت فعالین حوزه گردشکری تا مادامی که طرح سرمایه‌گذاری شروع به کار کنند با تورمی که با آن مواجه ایم، عملاً امکان به نتیجه رساندن و افتتاح پروژه ها و اشتغالزایی را کمتر خواهیم داشت.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فارس از سه‌شنبه (۲۰ دی‌ماه) تا جمعه (۲۳ دی‌ماه)، بعدازظهرها در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان فارس در شهرک گلستان شیراز برپا است.

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×