» آرشیو اخبار » بازارهای نفت در انتظار نشست 4 دسامبر؛ آرامش قبل از طوفان!
قیمت نفت

بازارهای نفت در انتظار نشست 4 دسامبر؛ آرامش قبل از طوفان!

12 آذر 1401 3

روند قیمتی نفت خام حاکی از آن است که معامله‌گران تا روز دوشنبه و برگزاری نشست اوپک پلا‌س دست نگه‌داشته و از بازار خارج شده اند. در واقع معامله‌گران می خواهند تصویری کلی از تصمیم اوپک پلاس در دست داشته و از سوی دیگر تاثیر ممنوعیت واردات نفت روسیه به کشورهای اروپایی را هم در نظر بگیرند. 

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در آستانه نشست اوپک پلاس در روز یکشنبه (4 دسامبر)، از حجم تجارت نفت خام کاسته شده و بازارها منتظر تصمیم گیری اوپک پلاس در مورد حجم تولید هستند. چرا که اگر این سازمان میزان تولید را کاهش دهد، قیمت ها افزایش خواهند یافت.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI)، روز جمعه (2 دسامبر) با کاهش حجم معاملات پیش از نشست اوپک پلاس در روز یکشنبه و ممنوعیت اتحادیه اروپا بر نفت خام روسیه که از دوشنبه آغاز می شود، افزایش یافت.

روند قیمت نشان دهنده بلاتکلیفی سرمایه گذار و نوسانات قریب الوقوع است. به عبارت دیگر، تا زمانی که معامله‌گران در مورد سطح تولید اوپک پلاس و نحوه اجرای این روند به قطعیت نرسند، سمت و سوی بازار مشخص نخواهد شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

قیمت نفت خام

در ساعت 14:31 به وقت گرینویچ، معاملات آتی نفت خام وست تگزاس (WTI) تحویل ژانویه به 81.54 دلار رسید که 0.32 دلار یا 0.39 درصد افزایش را نشان می دهد. این در حالیست که نفت خام برنت تحویل فوریه به 87.07 دلار رسید که 0.19 دلار یا 0.22 درصد افزایش را نشان می دهد. صندوق سهام نفت ایالات متحده (USO) با 1.05 دلار یا 1.49 درصد کاهش، در رنج 69.40 دلار معامله می شود.

اگر اوپک پلاس نتواند تولید خود را کاهش دهد، نفت خام با یک روند نزولی مواجه خواهد شد. به گزارش رویترز، انتظار می‌رود که اوپک پلاس در نشست روز یکشنبه خود به آخرین هدف خود یعنی کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید در روز پایبند باشد. این در حالیست که برخی از تحلیلگران معتقدند که اگر این گروه کاهش‌های تولید بیشتری را انجام ندهد، قیمت‌های نفت ممکن است کاهش یابد.

کشورهای عضو سازمان اوپک، نشست روز 4 دسامبر خود در وین را به صورت مجازی برگزار خواهند کرد. برخی منابع اعلام کرده اند که سیاست های این گروه احتمالا بدون تغییر باقی خواهند ماند. از سوی دیگر معامله‌گران بر این باورند که اوپک در نشست آتی خود، سقف قیمتی نفت روسیه و کاهش محدودیت های کووید چین را هم در نظر خواهد گرفت.

با این حال، برخی تحلیلگران هشدار می دهند که با وجود مازاد عرضه فعلی در بازار، اگر اوپک پلاس اهداف تولید خود را در این نشست باز هم کاهش ندهد، خطر سقوط قیمت نفت برقرار خواهد بود.

کاهش تولید نفت روسیه

به گزارش رویترز، دو منبع از تولیدکنندگان بزرگ روسیه گفتند که تولید نفت روسیه از اوایل سال 2023 به دلیل ممنوعیت واردات از طریق دریا از سوی اتحادیه اروپا، ممکن است بین 500 هزار تا یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

به گفته دیپلمات ها و سندی که رویترز مشاهده کرده است، دولت های اتحادیه اروپا بر روی سقف قیمتی 60 دلار در هر بشکه نفت دریایی روسیه توافق کردند که سقف را 5 درصد زیر قیمت بازار نگه دارند.

چشم انداز کوتاه مدت 

روند قیمتی حاکی از آن است که معامله گران تا روز دوشنبه و برگزاری نشست اوپک پلاس دست نگه‌داشته و از بازار خارج شده اند. در واقع معامله‌گران می خواهند تصویری کلی از تصمیم اوپک پلاس در دست داشته و از سوی دیگر تاثیر ممنوعیت واردات نفت روسیه به کشورهای اروپایی را هم در نظر بگیرند.
در همین حال، تصمیم چین برای کاهش پروتکل‌های قرنطینه کووید خود می‌تواند یک سیگنال صعودی ارسال کند. در کل به نظر می رسد که مهمترین عامل، همچنان تصمیم اوپک پلاس است. اگر با کاهش تولید اوپک بازارها غافلگیر شوند، قیمت ها می توانند افزایش پیدا کنند. با این حال، اگر قیمت نفت خام در سطح فعلی باقی بماند، در دراز مدت قیمت ها کاهش خواهد یافت.
گرچه به نظر می رسد که اخباری چون ممنوعیت نفت روسیه، محدودیت های چین برای کووید و تصمیمات اوپک در نهایت بر بازار اثرگذار خواهند بود و باید منتظر نوسانات قیمت ها در آغاز هفته جدید باشیم.

نفت خام منتظر نشست 4 دسامبر

بازارهای نفت خام در جلسه جمعه چندان نوسان و تغییر قیمتی نداشته و به نظر می رسد که سرمایه‌گذاران در انتظار نشست اوپک و تعیین سمت و سوی بازار هستند.

 تحلیل تکنیکال نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در طول جلسه معاملاتی روز جمعه بسیار پر سر و صدا بوده است، زیرا تعداد مشاغل کمی بالاتر از حد انتظار بود. به نظر می رسد که در این مرحله بازار در تلاش است که جهت روند قیمت ها را مشخص کند. اگر بازار به زیر کندل سقوط کند، روند کاملا نزولی خواهد شد، در حالی که شکستن به بالای کندل حرکت را صعودی خواهد کرد و حتی شاید حرکتی را به سمت متحرک نمایی 50 روزه باز کند.

تحلیل فنی نفت خام برنت

بازارهای برنت نیز در جریان معاملات روز جمعه بسیار آرام بودند، زیرا همچنان شاهد سر و صدای زیادی در اطراف سطح 87 دلار هستیم. سطح 87 دلار منطقه ای است که بارها به آن رجوع کرده ایم و بنابراین ارزش توجه را دارد. اما من فکر می کنم سطح مهم تر، سطح 90 دلاری خواهد بود. اگر بتوانیم از 90 دلار عبور کنیم، این امکان وجود دارد که بازار به دنبال «میانگین متحرک نمایی 50 روزه» (50-EMA) باشد. از سوی دیگر، اگر به زیر کندل حرکت کنیم، آنگاه مسیر برای حرکت به سوی 82.50 دلار باز می شود.
اگر سطح 80 دلار شکسته شود، این امر برای برنت وحشتناک خواهد بود و می تواند بازارهای نفت را کاملا دچار هرج و مرج کند.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire ، fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×