» آرشیو اخبار » بازار مسکن به خواب رفت!
بازار+مسکن

بازار مسکن به خواب رفت!

7 شهریور 1401 9

به گزارش گذارنیوز، با شروع شهریور ماه از آنجا که هنوز از تاثیرگذاری عوامل رکودزا در بازار مسکن به طور محسوس کاسته نشده، فعلا تغییر محسوسی پیرامون وضعیت بازار مسکن به چشم نمی‌آید.

اگرچه انتظار می‌رود دشواری فروش مسکن در فصل طلایی نقل و انتقالات ملکی کمتر از سایر فصول سال باشد، اما تابستان امسال شرایط بازار مسکن تحت‌تاثیر دست‌کم دو عامل، وضعیتی متفاوت از سایر بازارها دارد. رکود در بازار مسکن پایتخت از سال ۹۸ تاکنون سایه انداخته است، اما آنچه موجب شده امسال تابستان وضعیتی دور از انتظار در بازار رقم بخورد، از یک‌سو شروع دوباره مذاکرات احیای برجام و پررنگ‌تر شدن ابهام درباره آینده قیمت در بازارهای مختلف از جمله مسکن در افکار عمومی است. ۱۱ مرداد امسال بود که خبر از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها به طور ناگهانی منتشر شد. همین رخداد کافی بود تا وضعیت متفاوتی در بازار مسکن طی دو دهه بعدی مرداد ماه رقم بخورد.

بازار+مسکن

عوامل رکودزا در بازار مسکن

ناگهانی بودن خبر سفر مذاکره‌کنندگان ارشد کشورمان به وین، پایتخت اتریش از یک‌سو و اخباری که پس از آن درباره نهایی شدن سند احیای برجام از سوی طرفین مذاکرات منتشر شد از سوی دیگر، سبب شد گروهی از متقاضیان خرید و فروش ملک در بازار مسکن برداشت‌های متفاوتی از سرنوشت ریسک متغیر غیراقتصادی موثر بر بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن داشته باشند و رفتار خود را در بازار بر پایه این برداشت‌ها بازتنظیم کنند. برآورد گروهی از متقاضیان خرید مسکن در هفته‌های اخیر این بوده که احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در این دوره بیشتر از هر وقت دیگری بوده و به این ترتیب دلیلی برای عجله در عقد قرارداد وجود ندارد. تحقیق میدانی از بازار مسکن پس از شروع این دور از مذاکرات حاکی از این بود که در یکی دو هفته گذشته، تعدادی از قرارهای تنظیم شده برای عقد قرارداد نهایی معامله ملک، از سوی خریداران به بهانه‌های مختلف لغو شد.

تبلیغات جام جهانی قطر
به این ترتیب یکی از عوامل اصلی تشدیدکننده رکود ملکی در مردادماه، وضعیت ریسک متغیر غیراقتصادی و برون‌زای بازار مسکن یعنی مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. همزمانی ایام مرداد با ماه محرم نیز به عنوان دومین عامل رکودزا در بازار مسکن میانه تابستان بر رفتار معامله‌گران اثر گذاشت. گروهی از معامله‌گران ملکی از عقد قرارداد در ماه‌های محرم و صفر خودداری کرده و ترجیح می‌دهند پس از این ایام خرید و فروش انجام دهند. خودداری از معاملات به‌ویژه در دهه اول ماه محرم معمولا جدی‌تر است و این موضوع سبب شد گروهی از معامله‌گران ملکی نیز تحت‌تاثیر همزمانی این ایام با مرداد ماه، از خرید و فروش منصرف شوند. با این وصف اندک امید به بهبود وضعیت بازار مسکن در ایام تابستان نیز در مرداد ماه از دست رفت، چراکه بازار مسکن در حالی که هنوز درگیر رکود چهارساله بوده و صرفا به طور مقطعی در برخی ماه‌ها با افزایش حجم معاملات روبه‌رو بود، در ماه میانی تابستان به دلیل اثرپذیری از عوامل رکودزای دوگانه وضعیت بغرنج‌تری به‌ویژه برای فروشندگان پیدا کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×