» آرشیو اخبار » بازار فیوچرز بیت کوین برای اولین بار در یک سال گذشته عقب‌گرد کرد
بازار فیوچرز

بازار فیوچرز بیت کوین برای اولین بار در یک سال گذشته عقب‌گرد کرد

1 تیر 1401 5

به گزارش گروه ترجمه گذارنیوز، نمودار ماهانه بیت کوین (BTC) بسیار نزولی است و سطح زیر 18هزار دلار که در آخر هفته لمس شد، پایین‌ترین قیمتی بود که از دسامبر 2020 مشاهده شد. گاوها (خریداران) به تبدیل قیمت 20 هزار دلار به سطح حمایت امیدوارند، اما داده های بازار مشتقه بیانگر داستان کاملاً متفاوتی است، چرا که تریدرهای حرفه‌ای نسبت به بیت کوین همچنان بسیار مردد هستند.

تصویر 1- نمودار 12 ساعته بیت کوین در صرافی کراکن. منبع: TradingView

تبلیغات جام جهانی قطر

قابل توجه است که شاخص S&P500 در ماه ژوئن 11 درصد کاهش یافت و حتی شرکت‌های چند میلیارد دلاری مانند نتفلیکس، پی پال و سزار اینترتینمنت به ترتیب 71 درصد، 61 درصد و 57 درصد ضرر کردند.

کمیسیون بازار آزاد فدرال آمریکا 15 ژوئن نرخ بهره شاخص خود را 75 واحد پایه افزایش داد و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اشاره کرد که با ادامه تلاش مقامات بانکی برای مهار تورم، سیاست‌های انقباضی تهاجمی‌تری در راه خواهد بود. با این حال، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران نگران هستند که این اقدام باعث افزایش خطر رکود اقتصادی شود.
طبق اعلامیه بانک مرکزی آمریکا برای مشتریان در 17 ژوئن: موضوعی که بیشتر از همه در مورد فدرال رزرو نگران آن بودیم، تائید شد: آنها بسیار عقب‌تر از منحنی قرار دارند و اکنون بازی خطرناکی را شروع کرده اند تا عقب افتادگی خود را جبران کنند.
علاوه بر این، به گفته تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جهانی جی پی مورگان (JPMorgan Chase)، سهم بازار بالای استیبل‌کوین‌ها از بازار ارز دیجیتال «بیانگر شرایط اشباع فروش و پتانسیل رشد قابل توجه بازار از قیمت‌های فعلی است». به گفته تحلیلگران، هر چه سهم استیبل‌کوین ها از ارزش بازار ارز دیجیتال پایین‌تر باشد، پتانسیل صعود بازار نیز کمتر خواهد بود.
در حال حاضر، سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال با احساسات ضد و نقیضی همچون ترس از رکود اقتصادی و خوش‌بینی نسبت به حمایت 20 هزار دلار مواجه هستند. آنها امیدوارند سرمایه استیبل‌کوین‌ها در نهایت به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال سرازیر شود. از همین رو، تحلیل داده‌های بازار مشتقات برای درک موضع سرمایه‌گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است.

اختلاف بهای (پریمیوم) بیت کوین در بازار فیوچرز برای اولین بار در یک سال منفی شد

معامله گران خرد معمولاً از قراردادهای سه ماهه فیوچرز به دلیل اضافه بهای آن نسبت به قیمت بازار اسپات اجتناب می‌کنند، اما این قراردادها ابزار مورد علاقه تریدرهای حرفه‌ای است، زیرا در این قراردادها نوسانات دائمی کارمزد بازار فیوچرز (Funding Rate) وجود ندارد.
این قراردادها معمولاً با یک اختلاف قیمت (پریمیوم) جزئی نسبت به بازارهای اسپات معامله می‌شوند، زیرا سرمایه‌گذاران پول بیشتری را برای خودداری از تسویه قرارداد طلب می‌کنند. این منحصر به بازارهای ارز دیجیتال نیست. در نتیجه، قراردادهای فیوچرز در بازارهای سالم می‌بایست با یک اختلاف بهای (پریمیوم) سالانه 5 الی 12 درصدی معامله شوند.

تصویر 2- پریمیوم سالانه قراردادهای آتی سه ماهه بیت کوین. منبع: Laevitas
پریمیوم معاملات فیوچرز بیت کوین نتوانست از سطح خنثی 5 درصد عبور کند، در حالی که قیمت بیت کوین به طور قاطع حمایت 29 هزار دلار را تا تاریخ 11 ژوئن حفظ کرد. هر زمان که این شاخص کاهش یابد یا منفی شود، یک علامت هشدار و یک سیگنال نزولی است که بیانگر وضعیتی معروف به عقب ماندگی (Backwardation) بازار فیوچرز است.
تریدرها برای حذف عوامل خارجی مختص بازار فیوچرز، می‌بایست بازارهای اختیار معامله (آپشن) بیت کوین را نیز تجزیه و تحلیل کنند. به عنوان مثال، انحراف دلتای 25 درصدی نشان می‌دهد که صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های آربیتراژ برای محافظت از خود در برابر ریزش یا صعود بازار، حاضر هستند بیش از حد هزینه کنند.
در بازارهای صعودی، سرمایه‌گذاران آپشن روی صعود قیمت بیشتری شرط‌بندی می‌کنند و این باعث می‌شود شاخص انحراف دلتا تا 12- درصد کاهش یابد. از سوی دیگر، ترس سرمایه‌گذاران در بازارهای نزولی منجر به افزایش این شاخص تا 12+ درصد یا بالاتر می‌شود.

تصویر 3- انحراف دلتای 25 درصدی قراردادهای آپشن 30 روزه بیت کوین: منبع: Laevitas

انحراف دلتای 30 روزه 18 ژوئن به 36 درصد رسید که بالاترین سطح ممکن آن بوده و بیانگر بازار بسیار نزولی است. ظاهراً افزایش 18درصدی قیمت بیت کوین از کف 17 هزار و 580 دلار برای جلب اعتماد معامله‌گران مشتقات کافی بود. اگرچه انحراف 25 درصد فعلی برای شرط‌بندی روی نزول قیمت نامطلوب است، اما حداقل دیگر در سطوحی قرار ندارد که منعکس کننده بی میلی شدید بازار باشد.

تحلیلگران انتظار ضرر حداکثری را دارند

برخی از معیارها حاکی از آن است که بیت کوین ممکن است در 18 ژوئن به کف قیمت خود رسیده باشد، به خصوص از زمانی که حمایت 20 هزار دلار تقویت شده است. از سوی دیگر، مایک آلفرد (Mike Alfred)، تحلیلگر بازار، به صراحت گفت که به نظر او، «لیکویید کردن بازیگران بزرگ توسط بیت کوین هنوز تمام نشده است. آن‌ها قیمت را تا حدی پایین می‌آورند که بیشترین ضرر را به شرکت‌های بزرگ مانند سلسیوس وارد کنند.»
تا زمانی که معامله‌گران دید بهتری از اثرات منفی مسری ورشکستگی اکوسیستم ترا (Terra)، ورشکستگی احتمالی پلتفرم سلسیوس و مشکلات نقدینگی که تری اروز کپیتال Three (Arrows Capital) با آن مواجه است نداشته باشند، احتمال سقوط مجدد قیمت بیت‌کوین بالا است.

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×