» آرشیو اخبار » بازاریان برف‌روبی نکردند، سقف بازار قیصریه اصفهان فروریخت
بازار قیصریه

بازاریان برف‌روبی نکردند، سقف بازار قیصریه اصفهان فروریخت

29 دی 1401 7

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: بارندگی‌های شدید روزهای اخیر در اصفهان و کوتاهی‌های بازاریان سبب ریزش بخشی از سقف بازار قیصریه شد.

به گزارش گذارنیوز، شهرام امیری درباره علت ریزش سقف بازار قیصریه اصفهان که بعد از ظهر دیروز اتفاق افتاد، اظهار داشت: بارندگی‌های شدید روزهای اخیر و برف سنگین ۱۸ سانتیمتری که هفته گذشته بارید و کوتاهی‌های برخی بازاریان که احتمالاً پشت بام بازار را بررسی نکردند، باعث شده که قسمتی از سقف بازار قیصریه فرو بریزد.‌

وی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی بناهای تاریخی در اختیار خود را طی روزهای اخیر مرتب پایش کرد، افزود: فضاهایی را که امکان پایش داریم، بررسی می کنیم؛ اما در نظر بگیرید که بازاری چون قیصریه هشت کیلومتر طول دارد و توسط بخش خصوصی بهره برداری می‌شود و از شوراهای بازار انتظار داریم که کمک کنند. هیچ سازمانی این امکان را ندارد که چنین فضای عظیمی را پایش کند و انتظار می‌رفت کسبه این بازار پشت بام مغازه‌های خود را برف روبی کنند. آیا این وظیفه میراث است که سقف مغازه‌های بازار را برف روبی کند؟

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه میراث فرهنگی بناهای در اختیار خود را برف روبی کرد، گفت: فضای میدان نقش جهان با ۸۵ هزار متر مربع وسعت و بازارهای پیرامون این بنا، پل‌های تاریخی و سایر بناهای میراثی اصفهان طی هفته گذشته پایش شد، اما بازار قیصریه با قدمتی ۴۰۰ ساله، فضایی تاریخی و قدیمی است که در اختیار بخش خصوصی است و انتظار داریم برای حفظ آن کمک کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

امیری با بیان اینکه میراث فرهنگی طبق وظیفه خود برای مرمت بازار اقدام خواهد کرد، افزود: اما برای پایش‌های این‌چنینی انتظار داریم بازاریان کمک کنند؛ دولت به تنهایی امکان پایش ندارد.

وی ابراز داشت: بازار قیصریه هشت کیلومتر به صورت مسقف طول دارد و حدود ۸۵۰۰ مغازه در این بازار وجود دارد؛ چگونه یک سازمان یا نهاد به تنهایی امکان پایش این بنا را خواهد داشت؟ ضمن اینکه میراث فرهنگی بازارهای دور میدان نقش جهان را پایش کرد، اما انتظار می‌رفت شوراهای بازار و هیئت مدیره بازارچه‌ها پس از بارش برفی که بعد از سال‌ها بر این فضای تاریخی خشت و گِلی باریده بود، وضعیت پشت بام بازار را بررسی می‌کردند.‌

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با اشاره به اینکه خسارت بخشی که فروریخته زیاد نیست، گفت: فردا از محل حادثه بازدید خواهیم کرد و مرمت این قسمت بزودی انجام می‌شود و بدون اینکه هزینه‌ای طلب کنیم مرمت می‌کنیم، زیرا وظیفه ماست.

امیری به پایش گنبدهای تاریخی طی روزهای برفی هفته گذشته اشاره کرد و افزود: گنبدهای در حال مرمت مانند گنبد مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله و گنبد مدرسه چهارباغ با وجود اینکه سه روز تعطیل بود، اما توسط مرمتگران این بناها پایش و بررسی شد که خطری این گنبدها را تهدید نکند.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داشتیم بازاری که توسط بخش خصوصی بهره برداری می‌شود، توسط شوراهای بازار و کسبه پایش شود، تصریح کرد: فضای بازار تاریخی قیصریه عظیم است و همه باید کمک کنند؛ سقف خشت و گلی بازار قیصریه برف روبی نشده، مانده و روزهای بعد آب شده و ریزش کرده است.‌

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: امسال خوشبختانه بارش‌های خوب و نرمالی برای اصفهان پیش‌بینی شده و از این رو باید این آمادگی وجود داشته باشد که بازاریان ناودان ها و پشت بام‌ها را چک کنند.

امیری تاکید کرد: فضاهای پیرامون میدان نقش جهان با ۸۵ هزار متر مربع و از محور شمال بازار قیصریه تا میدان و مسجد عتیق را طی روزهای اخیر پایش کردیم، اما برای این فضایی با این عظمت چند نفر نیرو بگذاریم که برف روبی کند؟ درحالی که در این محدوده ده‌ها کاروانسرا، راسته بازار وجود دارد و روزانه هزاران نفر در این محدوده کار و تردد می‌کنند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: مرمت بازار را انجام می‌دهیم چون بازار ثبت جهانی است، اما انتظار داریم بازاریان در حفاظت این بنا همیاری کنند؛ سقف این بازار کاهگل و خشت و گل است، برف و باران نفوذ می‌کند؛ با توجه به پیش‌بینی هواشناسی تا فروردین بارندگی خوبی داریم و باید این بنا دائم پایش شود، زیرا احتمال دارد این حادثه دوباره تکرار شود. اگر بازاریان مشاهده کردند جایی آسیب دیده یا در حال ریزش است به ما اعلام کنند تا رسیدگی کنیم، اما پایش همه این بنای عظیم توسط میراث فرهنگی دشوار بوده، زیرا در توان و نیروی انسانی این نهاد نیست.

امیری اظهار داشت: پل‌های تاریخی مانند سی و سه پل و خواجو نیز طی روزهای برفی بررسی و با کمک شهرداری برف روبی شد، ضمن اینکه راه‌آبه‌ها و ناودان‌های پل‌ها را قبل از شروع پاییز بررسی کردیم که آسیبی وارد نشود.

منبع: مهر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×