» آرشیو اخبار » ایران؛ پنجمین تولیدکننده کیوی در جهان
صادرات 18 میلیون کیوی به روسیه

ایران؛ پنجمین تولیدکننده کیوی در جهان

1 دی 1401 10

داده های فائو نشان می دهد در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در سراسر جهان بیش از ۴میلیون تن کیوی تولید شده که ایران با تولیدی به میزان ۲۸۹هزار تن پنجمین تولیدکننده این محصول محسوب می شود.

گذارنیوز: در حالی این روزها خبر آغاز صادرات مرکبات ایران به چین و همچنین صادرات محصول کیوی از کشور به هندوستان از سوی مسئولان مربوطه اعلام می شود که به گفته کارشناسان در بحث تولیدی کیوی ایران کشوری نوپا محسوب می شود. با این وجود توانسته است در بین ۱۰ تولید کننده عمده این محصول جای بگیرد.

تولید جهانی بیش از ۴میلیون تن کیوی در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱

بر اساس داده های آماری منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در سراسر جهان بیش از ۴ میلیون و ۳۴۸هزار تن کیوی تولید شده است که از این میزان سهم ایران به میزان ۲۸۹هزار تن بوده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

به عبارت دیگر فائو می گوید: در مدت نامبرده کشور چین با تولید ۲میلیون و ۱۹۶ هزار تن بزرگترین تولید کننده میوه کیوی در جهان شده است و به این ترتیب به تنهایی بیش از ۵۰ درصد کیوی جهان را تولید کرده است!

ایران در جایگاه پنجم تولیدی کیوی در جهان

از سوی دیگر آمار فائو بیانگر این است که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ نیوزلند نیز با تولید ۵۵۸ هزار تن در جایگاه دوم جای دارد و پس از آن نیز ایتالیا با تولید ۵۲۴هزار تن سومین تولید کننده کیوی است. بر اساس این گزارش کشور یونان نیز به عنوان چهارمین تولید کننده بزرگ میوه کیوی در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ تولیدی ۳۰۷ هزار تنی رقم زده است.

فائو: در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران تولیدی میوه کیوی خود را به بیش از ۲۸۹هزار تن رساند و در جایگاه پنجم دنیا جای گرفت

فائو همچنین می گوید در مدت نامبرده، ایران تولید خود را به بیش از ۲۸۹ هزار تن رسانده است و به این ترتیب پنجمین تولید کننده بزرگ کیوی است.

داده های فائو همچنین حاکی از این است که در مدت نامبرده بعد از ایران کشورهای «شیلی با ۱۵۸هزار تن، ترکیه با ۷۳ هزار تن، فرانسه به حدود ۵۰هزار تن، پرتغال با حدود ۴۶هزار تن و ایالات متحده با ۳۶هزار تن» در جایگاه های ششم تا دهم تولید میوه کیوی جای دارند.

بلژیک، اسپانیا و چین؛ بزرگترین وارد کننده های میوه کیوی

از سوی دیگر در بحث واردات میوه کیوی، بلژیک با واردات حدود ۱۶۱ هزار تن بزرگترین واردکننده این محصول بوده و کشورهای «اسپانیا با ۱۳۸هزار تن، چین با ۱۱۶هزار تن، ژاپن با ۱۱هزار تن، آلمان با ۹۴هزار تن، فرانسه با ۷۹هزار تن، هلند با ۷۷هزار تن، ایالات متحده با ۷۲هزار تن، ایتالیا با ۷۲هزار تن و هندوستان با حدود ۴۷هزار تن» در جایگاه های بعدی واردات میوه کیوی قرار دارند.

بر اساس داده های این گزارش کشور عراق نیز که در همسایگی ایران قرار دارد در مدت نامبرده بیش از ۲۰هزار تن در بین وارد کننده های عمده کیوی قرار دارد.

صادرات کیوی آزاد شد

در سال ۲۰۲۰ ایران ۴۳هزار تن کیوی صادر و در جایگاه هفتم بزرگترین صادرکننده های دنیا قرار گرفت

از سوی دیگر آمارهای سازمان فائو در بخش صادرات کیوی نشان می دهد که در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور نیوزلند با ارسال بیش از ۵۷۲هزار تن میوه کیوی به بازارهای جهانی بزرگترین صادر کننده در این حوزه محسوب می شود.

فائو همچنین می گوید پس از نیوزلند کشورهای «ایتالیا با ۲۷۳هزار تن، یونان با ۱۶۶هزار تن، شیلی با ۱۴۷هزار تن، بلژیک با ۷۰ هزار تن، هلند با ۵۴۷هزار تن و ایران با ارسال ۴۳هزار تن میوه کیوی به بازارهای جهانی در جایگاه دوم تا هفتم دنیا جای دارد.

بر اساس داده های فائو پس از ایران نیز به ترتیب کشورهای «اسپانیا، پرتقال، ایالات متحده، چین، فرانسه، امارات، هنگ کنک، ترکیه، لهستان، آلمان و لیتوانی در جایگاه های بعدی قرار دارند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×