» آرشیو اخبار » ایران در جایگاه نخست صادرات میوه انجیر
انجیر

ایران در جایگاه نخست صادرات میوه انجیر

24 دی 1401 8

در جهان سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انجیر تولید می شود که به گفته فائو در تولید این میوه ایران در رتبه پنجم و در صادرات انجیر تر اول و در انجیر خشک سوم است.

به گزارش گذارنیوز، انجیر محصول باغی است که به صورت دیم و آبی تولید می‌شود و بازار صادراتی پررونقی دارد، ایران نیز جزو تولیدکننده‌های مطرح محسوب می‌شود.

به گفته کمال یداللهی، رئیس انجمن انجیر ایران، حدود ۹۰درصد از انجیر کشور در استان فارس تولید می‌شود و این استان صاحب بیشترین سطح زیرکشت انجیر دیم است و انجیر ایران با توجه به اینکه به میزان قابل توجهی به‌صورت دیم تولید می‌شود، بدین معناست که از سموم کشاورزی استفاده نمی‌شود و محصولی ارگانیک است که در بازارهای جهانی بسیار قابل رقابت است.

میوه انجیر جزو محصولاتی است که به دو صورت‌ تر و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد و بازار صادراتی آن پویا است. بر اساس داده‌های آماری که اخیرا سازمان فائو منتشر کرده در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در صادرات انجیر خشک، ترکیه بیش از ۹۱ هزار تن محصول راهی بازار جهانی کرده و در جایگاه نخست قرار گرفته، افغانستان با صادرات بیش از ۲۳ هزار تن در جایگاه دوم و ایران با صادرات بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن در جایگاه سوم جای دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

این داده‌های آماری حاکی است که در این مدت بعد از ایران کشورهای آلمان، سوریه، یونان، اسپانیا، ایالات متحده، بلاروس، اتریش، هلند، گرجستان و اسلواکی در رتبه‌های بعدی صادرات انجیر خشک جای دارند.

در صادرات میوه انجیر آمارها کمی متفاوت از انجیر خشک است و داده‌های فائو حاکی از رتبه اول ایران در صادرات انجیر تازه دارد به طوری که داده‌های آماری نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران با ارسال بیش از ۸ هزار تن انجیر به بازار جهانی در جایگاه نخست قرار دارد و بعد از آن کشورهای اتریش، اسپانیا، عربستان، افغانستان، هلند، امارات، ایتالیا، مکزیک، آلمان، برزیل، پرو و ارمنستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ایران در صادرات میوه انجیر اول و در انجیر خشک سوم دنیا قرار دارد. در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ با تولید حدود ۸۴ هزار تن میوه انجیر پنجمین تولید کننده محسوب می‌شود.

داده‌های آماری فائو نشان می‌دهد ترکیه با تولید ۳۲۰ هزار تن بزرگترین تولید کننده میوه انجیر است، مصر با تولید بیش از ۲۹۸ هزار تن دومین کشور تولیدکننده و فائو می‌گوید: مراکش با تولید ۱۴۴ هزار تن در جایگاه سوم قرار دارد، الجزایر با ۱۰۷ هزار تن، ایران با حدود ۸۴ هزار تن، اسپانیا با ۶۰ هزار تن، سوریه با حدود ۴۱ هزار تن، ازبکستان با ۳۲ هزار تن، ایالات متحده با ۲۶ هزار تن و آلبانی با ۲۴ هزار تن در رتبه‌های بعدی تولید میوه انجیر در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ قرار دارند.

در واردات میوه انجیر و انجیر خشک نیز آمارها کمی متفاوت است؛ در واردات میوه انجیر چین با ۱۱ هزار تن بیشترین واردات را داشته و در انجیر خشک هند با ۳۲ هزار تن واردات در جایگاه اول است.

در واردات میوه انجیر داده‌های فائو نشان می‌دهد که کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش، هلند، امارات، ایالات متحده، سوئیس، بریتانیا، پاکستان و کویت در رتبه‌های بعدی واردات قرار دارند.

در واردات انجیر خشک بعد از هند، کشورهای ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، روسیه، عربستان، کانادا و بلاروس در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×