» آرشیو اخبار » ایالات متحده صنعت تراشه چین را تحریم کرد!

ایالات متحده صنعت تراشه چین را تحریم کرد!

18 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، دولت بایدن روز گذشته یک برنامه کنترل‌صادرات را منتشر کرد، از جمله اقدامی برای قطع ارتباط چین با شرکت سازنده تراشه‌های نیمه‌رسانای خاص که در هر نقطه از جهان فقط با ابزارهای آمریکایی ساخته می‌شوند، و به‌طور کلی این طرح برای جلوگیری از پیشرفت‌های فنی و نظامی چین است.

این مجموعه اقدامات می تواند بزرگترین تغییر در سیاست ایالات متحده نسبت به پیشرفت فناوری در چین از دهه 1990 باشد. در صورت موثر بودن، آنها می توانند با فشار بر شرکت های آمریکایی و خارجی که از فناوری ایالات متحده استفاده می کنند برای قطع حمایت خود از چین، صنعت تولید تراشه این کشور را متوقف کنند و آنها را سال ها به عقب برگردانند.

ایالات متحده صنعت تراشه چین را تحریم کرد!

تبلیغات جام جهانی قطر

چین چنین تصمیمی را به شدت مورد انتقاد قرار داده و آن را نقض قوانین اقتصادی و تجاری بین‌المللی خواند و گفت این کار آمریکا را منزوی خواهد کرد و نتیجه معکوس خواهد داشت.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه روز شنبه گفت: “به دلیل نیاز به حفظ سطح علمی خود، ایالات متحده از اقدامات کنترل صادرات برای مسدود کردن و سرکوب شرکت های چینی سوء استفاده می کند.”

وی گفت: این نه تنها به حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی لطمه می‌زند، بلکه بر منافع شرکت‌های آمریکایی نیز تأثیر می‌گذارد.

جیم لوئیس، کارشناس فناوری و امنیت سایبری در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: این سیاست‌ها به مقررات سخت اوج جنگ سرد باز می‌گردد، این اقدامات ایالات متحده چین را سالها به عقب برمی گرداند. چین نمی‌خواهد از ساخت تراشه دست بکشد اما این واقعاً سرعت آن‌ها را کند می‌کند.

این قوانین، که برخی از آنها فوراً اجرایی می‌شوند، مبتنی بر محدودیت‌هایی است که عملاً آنها را ملزم می‌کند تا ارسال تجهیزات را به کارخانه‌های متعلق به چین که تولیدات پیشرفته دارند متوقف کنند.

مقامات ارشد دولتی روز پنجشنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران در مورد پیش‌بینی قوانین، گفتند که بسیاری از اقدامات برای جلوگیری از فروش تراشه‌های پیشرفته توسط شرکت‌های خارجی به چین، یا تامین ابزارهایی برای ساخت تراشه‌های پیشرفته به شرکت‌های چینی است. با این حال، آنها عنوان کردند که هنوز کشورهای متحد با آنها این اقدام را تایید نکرده اند و گفت‌وگو با این کشورها ادامه دارد.

یکی از مقامات گفت: «اگر سایر کشورها به ما نپیوندند، کنترل‌های یک‌جانبه‌ای که اعمال می‌کنیم به مرور زمان کارایی خود را از دست خواهند داد.» و اگر رقبای خارجی با ما همکاری نکنند امکان آسیب رساندن به رهبری فناوری ایالات متحده خیلی زیاد است.

گسترش قدرت های ایالات متحده و ممنوعییت صادرات تراشه های ساخته شده با ابزارهای آمریکایی به چین بر اساس گسترش به اصطلاح قانون تولید مستقیم خارجی است.

روز جمعه، دولت بایدن محدودیت‌های گسترده‌ای را برای شرکت‌های IFLYTEK، Dahua Technology، و Megvii Technology در چین اعمال کرد، شرکت‌هایی که در سال 2019 با مجوز ایالات متحده کار می کردند.

قوانینی که روز جمعه منتشر شد، همچنین محموله های زیادی از تراشه ها را برای استفاده در سیستم های ابررایانه چینی مسدود می کند. تراشه هایی که تحلیلگران صنعتی گفتند که می‌تواند برخی از مراکز داده تجاری غول‌های فناوری چین را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

چاک شومر، رهبر دموکرات سنای ایالات متحده، از این قانون استقبال کرد و استدلال کرد که این قوانین “از نوآوری های کشور ما در برابر اقدامات غارتگرانه چین محافظت می کند”.

اریک سایرز، کارشناس سیاست دفاعی در موسسه امریکن انترپرایز، گفت که این اقدام منعکس کننده تلاش جدید دولت بایدن برای مهار پیشرفت های چین به جای تلاش برای یکسان سازی زمینه کار است.

وی افزود: دامنه این قانون و تأثیرات احتمالی آن بسیار خیره کننده خواهد بود.

انجمن صنعت نیمه هادی، که نماینده سازندگان تراشه است، گفت که در حال مطالعه مقررات است و از ایالات متحده می خواهد که “قوانین را به روشی هدفمند – و با همکاری شرکای بین المللی – برای کمک به هموار کردن زمینه کاراجرا کند.”

ایالات متحده، سازنده بزرگ تراشه‌های حافظه چین YMTC و 30 نهاد چینی دیگر را به فهرست شرکت‌هایی که مقامات آمریکایی نمی‌توانند با آنها کار کنند، اضافه کرد و این امر باعث افزایش تنش‌ها با پکن و هدف گرفتن شرکتی شد که مدت‌هاست دولت بایدن را با مشکل مواجه کرده است.

البته فهرست این شزکت ها هنوز تأیید نشده، اما شرکت‌هایی که از قوانین بازرسی ایالات متحده پیروی می‌کنند می‌توانند از این فهرست خارج شوند. روز جمعه، مقامات آمریکایی 9 شرکت از جمله یک واحد از شرکت Wuxi Biologics چین را که مواد تشکیل دهنده واکسن کووید-19 شرکت AstraZeneca را تولید می‌کرد، تحریم کرد و شرکت های فرستنده تراشه های فنی را در لیست سیاه قرار داد و با این کار تسلیحات هسته ای و سایر فناوری های نظمی چین را محدود کرد.

منبع: الجزیره

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×