» ارز دیجیتال » ایالات متحده یکی از بنیان‌گذاران بیتزلاتو را دستگیر کرد
بیتزلاتو

ایالات متحده یکی از بنیان‌گذاران بیتزلاتو را دستگیر کرد

29 دی 1401 6

مقامات ایالات متحده روز چهارشنبه گفتند که سهامدار عمده و یکی از بنیان‌گذاران صرافی ارز مجازی ثبت شده در هنگ کنگ، بیتزلاتو (Bitzlato) را به اتهام پردازش 700 میلیون دلار وجوه غیرقانونی دستگیر کرده‌اند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، مقامات ایالات متحده روز چهارشنبه گفتند که سهامدار عمده و یکی از بنیان‌گذاران صرافی ارز مجازی ثبت شده در هنگ کنگ، بیتزلاتو (Bitzlato) را به اتهام پردازش 700 میلیون دلار وجوه غیرقانونی دستگیر کرده‌اند.

یک مقام ارشد وزارت دادگستری گفت: آناتولی لیخکادیموف (Anatoly Legkodymov)، یک تبعه روس ساکن چین، روز سه شنبه در میامی به اتهام اینکه صرافی را به عنوان یک تجارت صرافی بدون مجوز اداره می‌شد که «به قول خودش به «کلاهبرداران شناخته شده» رسیدگی می‌کرد، در میامی دستگیر شد.

دادستان‌ها گفتند که بیتزلاتو بیش از 700 میلیون دلار ارز دیجیتال با هایدرا (Hydra) مبادله کرده است که آنها آن را به عنوان یک بازار آنلاین غیرقانونی برای مواد مخدر، اطلاعات مالی دزدیده شده، اسناد شناسایی جعلی و خدمات پولشویی توصیف کردند که در آوریل 2022 (فروردین 1401) توسط مجری قانون ایالات متحده و آلمان تعطیل شده بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

بیتزلاتو
لیزا موناکو (Lisa Monaco)، معاون دادستان کل کشور در یک کنفرانس خبری در وزارت دادگستری به خبرنگاران گفت: “چه قوانین ما را از چین یا اروپا زیر پا بگذارید یا از سیستم مالی ما در یک جزیره گرمسیری سوء استفاده کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که برای جنایات خود در دادگاه ایالات متحده پاسخگو باشید.”

دادستان‌ها گفتند که بیتزلاتو همچنین بیش از 15 میلیون دلار درآمد باج افزار دریافت کرده است. تماس فوری با هایدرا مارکت برای اظهار نظر امکان‌پذیر نبود.

چن آراد (Chen Arad)، مدیر عامل شرکت سولیدوس لبز (Solidus Labs)، یک شرکت نظارت بر بازار ارزهای دیجیتال، گفت: “علی‌رغم اینکه نام کوچکی است، ولی خب وزن زیادی دارد. ”

مقامات، لیخکادیموف را به عنوان یکی از بنیان‌گذاران صرافی ارزهای دیجیتال توصیف کردند و گفتند که این مرد 40 ساله روسی به اداره شرکت از شهر شنژن چین کمک کرده است. لیخکادیموف بلافاصله به یک ایمیل حاوی سوالات پاسخ نداد و پیام‌هایی که در سرویس چت خودکار پشتیبانی تلگرام بیتزلاتو باقی مانده بود با عبارت “متاسفم” پاسخ داده شد.

دادستان‌ها گفتند که بیتزلاتو از 3 می 2018 به ارزش 4.58 میلیارد دلار تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را پردازش کرده است و افزودند که بخش قابل توجهی از آن “درآمد حاصل از جرم” است.

مقامات گفتند که این قانون همچنین قوانینی را که مستلزم بررسی قابل توجه مشتریان بود، زیر پا گذاشت و نتوانست الزامات با هدف جلوگیری از پولشویی را برآورده کند. نسخه‌های آرشیو شده وب سایت بیتزلاتو خاطرنشان کردند که مشتریان سایت می‌توانند با استفاده از “فقط ایمیل شما” ثبت نام کنند.

دادستان‌ها گفتند که بیتزلاتو آگاهانه به مشتریان آمریکایی خدمات‌رسانی کرده و با استفاده از زیرساخت‌های آنلاین ایالات متحده با صرافی های مستقر در ایالات متحده معاملات انجام داده است. آنها گفتند که حداقل برای مدتی که متهم در ایالات متحده بود، توسط این شخص اداره می‌شد.

بیتزلاتو

این اتهامات در ارتباط با شبکه اجرای جرایم مالی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (FinCEN) مطرح شده است، که گفت انتقال برخی از وجوه مربوط به بیتزلاتو توسط هر موسسه مالی تحت پوشش را پس از برچسب‌گذاری بیتزلاتو به عنوان “نگرانی اولیه پولشویی” مرتبط با دارایی، مالیه، سرمایه‌گذاری غیرقانونی روسیه ممنوع کرده است.

والی آدیمو(Wally Adeyemo)، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در این کنفرانس خبری گفت: “شناسایی بیتزلاتو به عنوان یک نگرانی اولیه در زمینه پولشویی، این صرافی را به یک افتضاح بین‌المللی تبدیل می‌کند.”
آدیمو گفت بیتزلاتو بارها تراکنش‌های گروه‌های باج‌افزار وابسته به روسیه، از جمله باند پشت سر کانتی (Conti) را که به گفته او با دولت روسیه و بازارهای دارک‌نت مرتبط با روسیه ارتباط دارد، تسهیل کرده است.

کاری استین‌باور (Cari Stinebower)، یکی از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری که اکنون شریک شرکت حقوقی وینستون اند استراون (Winston & Strawn) است، گفت: “مجازات‌های اعمال‌شده مشابه مجازات‌هایی است که در بخش 311 قانون میهن‌پرستی ایالات متحده وجود دارد و بیتزلاتو را برای بانک‌های آمریکایی و خارجی غیرقابل لمس می‌کند.”

او گفت: “هیچ یک از مؤسسات مالی اصلی با نهادی که به عنوان یکی از نگرانی‌های اصلی پولشویی شناخته می‌شود، برخورد نمی‌کند.”
او افزود: “در حالی که مؤسسات مالی ایالات متحده از تجارت با بیتزلاتو خودداری می‌کنند، می‌توان انتظار داشت که سایر مؤسسات مالی نیز از این روند پیروی کنند”.

تا ظهر چهارشنبه، وب‌سایت بیتزلاتو با اطلاعیه‌ای جایگزین شد که می‌گفت این سرویس توسط مقامات فرانسوی «به عنوان بخشی از یک اقدام هماهنگ بین‌المللی اجرای قانون» توقیف شده است.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Reuters

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×