» آرشیو اخبار » انرژی و فلزات گرانبها؛ بررسی و چشم‌انداز هفتگی
انرژی

انرژی و فلزات گرانبها؛ بررسی و چشم‌انداز هفتگی

25 دی 1401 4

اتفاقاتی که طی مدت کمی بیش از یک ماه گذشته در مورد قیمت سوخت گرمایشی و انرژی رخ داده، تمامی معامله‌گران را شگفت زده کرد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اتفاقاتی که طی مدت کمی بیش از یک ماه گذشته در مورد قیمت سوخت گرمایشی و انرژی رخ داده، تمامی معامله‌گران را شگفت زده کرد.

از اوج قیمت 1 دسامبر 2022 که قیمت گاز طبیعی به بالای 7 دلار به ازای میلیون واحد حرارتی متریک بریتانیا رسید؛ قرارداد گاز ماه ژانویه در بورس کالای نیویورک در روز جمعه به کمترین میزان در 19 ماه گذشته و رنج 3.417 دلار رسیده و نزدیک 52 درصد نسبت به اوج خود کاهش یافت.

همه اینها در حالی است که تنها چند هفته قبل از آن، قیمت بنزین در ماه آگوست به بالاترین حد 14 سال گذشته یعنی 10 دلار رسید.

تبلیغات جام جهانی قطر

پس از روند افزایشی قیمت در سال 2022 که ناشی از شرایط جوی، کاهش عرضه ناشی از اختلافات سیاسی و همچنین مشکلات تولید گاز روسیه در پی جنگ اوکراین بود، معاملات آتی گاز طبیعی به طور ناگهانی در ماه گذشته سقوط کرد. این تغییر در درجه اول به دمای خوب و مناسب زمستان نسبت داده شد که باعث شد بازار گرمایش ایالات متحده و اروپا به اندازه گاز برای عرضه داشته باشد.

سقوط قیمت گاز طبیعی در بورس پس از آن اتفاق افتاد که اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد، ذخیره‌سازی گاز به میزان 11 میلیارد فوت مکعب برای هفته منتهی به 6 ژانویه پیش‌بینی شده است. و این اولین ذخیره‌سازی گاز طبیعی در طول ماه ژانویه سال 2023 محسوب می‌شود.

افزایش ذخایر گاز و انرژی که در جریان گرم‌ترین زمستان 20 سال گذشته اتفاق افتاد، در بالاترین حد پیش‌بینی‌های برخی از تحلیلگران صنعت بود که انتظار داشتند در هفته گذشته تولید زیر 10 میلیارد فوت مکعب شود. در همین حال، حدود 14 تحلیلگر شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز، کاهش 15 میلیارد فوت مکعبی میزان ذخایر گاز را در هفته گذشته پیش‌بینی کرده بودند.

صادرات LNG یا گاز طبیعی مایع نیز از ژوئن سال 2022، با تعطیلی تاسیسات گازی پایانه فری پورت (Freeport) در تگزاس کاهش یافته است. قطعی فری پورت حدود 2 میلیارد فوت مکعب گاز در روز یا در مجموع 60 میلیارد فوت مکعب در ماه کسری عرضه ایجاد کرده است. و این مجزا از اثرات شرایط آب و هوایی و مصرف است.

مشاور تجارت انرژی مستقر در هیوستون در همین زمان و در روز جمعه خطاب به مشتریان معاملات آتی ماه فوریه گفت، تا زمانی که همه مدل‌های پیش‌بینی آب و هوای مربوط به فوریه با قطعیت اعلام نشود، بازار گاز طبیعی با هر گونه تغییری به دیده شک و تردید نگاه خواهد کرد.

شاید تعجب کنید، اما واقعا چرخش بزرگی به سمت آب و هوای سرد و بی سابقه صورت گرفته است. در حال حاضر و به عنوان مثال، امروز یکی از سردترین روزهای سال بوده و دمای هوا به 2- درجه در نیویورک رسیده است. براساس پیش‌بینی‌ها، آمارهای ذخیره سازی گاز هفته آینده حاکی از تولیدی بین 69 تا 75 میلیارد فوت مکعب برای هفته منتهی به 13 ژانویه است.

به نظر می‌رسد که قیمت‌گذاری فعلی پایدار نیست، زیرا قیمت با هزینه‌های تولید تقریباً در نقطه سربه‌سر است. تحت چنین شرایطی هر چه بازار پایین بیاید، عرضه متوقف خواهد شد. همچنین، فروشندگان کوتاه مدت نیاز به قیمت‌های بالاتر برای شروع فروش خود دارند. بنابراین قیمت‌ها به زودی دوباره به سمت بالا حرکت خواهند کرد.

ماه دسامبر مشخص شد که اروپا چندان تحت فشار ذخیره‌سازی انرژی نیست و همین موضوع باعث شد بازار از 6 هفته گذشته روندی نزولی در پیش گیرد.

گاز طبیعی

بازار انرژی؛ گاز طبیعی

فعالیت بازار قراردادهای گازی تحویل ماه فوریه بورس هنری هاب، پس از پایان معاملات انرژی روز جمعه با قیمت 3.419 دلار معامله شده و 27.60 سنت یا 7.5 درصد در روز کاهش یافت. بنزین تحویل فوریه پیشتر به 3.417 دلار و به پایین‌ترین سطح خود رسید که کمترین قیمت از 25 ژوئن 2021 است.

گاز تحویل فوریه در مجموع 1.5 درصد در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه افزایش یافت و پس از پایان هفته با کاهش 8 درصدی به معاملات به پایان رسید. در مجموع، هوای گرم زمستانی تنها طی شش هفته 52 درصد از ارزش بازار را از بین برده است.

بازار انرژی؛ نفت خام

کاهش آمار تورم ارائه شده توسط آمریکا به گاوهای نفتی کمک کرده است. البته این در حالی است که افزایش قیمت نفت خام به خودی خود ممکن است در نهایت منجر به تورم بالاتر شود. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) که در نیویورک معامله می شود، برای تحویل فوریه پس از پایان جلسه رسمی با 1.47 دلار یا 1.9 درصد افزایش به 79.86 دلار در هر بشکه رسید.

شاخص نفت خام آمریکا در هفته 8.4 درصد افزایش یافت و به طور کامل زیان یک هفته قبل را از بین برد. نفت برنت لندن برای تحویل ماه مارس پس از پایان معاملات روز جمعه به 85.28 دلار رسید که 1.25 دلار یا 1.5 درصد افزایش داشت. اوج قیمت نفت برنت 85.34 دلار بود.

طی هفته، نرخ معیار جهانی نفت خام 8.5 درصد افزایش یافت و افت هفته قبل را جبران کرد. وزارت کار روز پنجشنبه اعلام کرد که تورم که با استفاده از شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI نشان داده می‌شود، در 12 ماه منتهی به دسامبر 6.5 درصد افزایش یافته است.

این کندترین افزایش سالانه CPI از اکتبر 2021 بود و نشان‌دهنده احتمال افزایش کمتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو است که سال گذشته نرخ ها را به شدت افزایش داد تا فشار قیمت ها را مهار کند.

با توجه به آمارهای وزارت کار و نظرسنجی دقیق دانشگاه میشیگان از مصرف کنندگان در روز جمعه می‌توان گفت که انتظارات تورمی سالانه در میان آمریکایی‌ها برای چهارمین ماه متوالی در ژانویه کاهش یافته و از 4.4 درصد در دسامبر به 4.0 درصد رسیده است.

طبق این نظرسنجی، این پایین‌ترین میزان فشار قیمت‌ها از آوریل 2021 بوده است. کاهش نرخ تورم، این انتظارات را تقویت می‌کند که فدرال رزرو در سال جاری به افزایش نرخ‌های کمتری ادامه خواهد داد، و این به شدت به کسب و کارها در این کشور کمک خواهد کرد. این انتظارات اشتهای ریسک را در بازارهای کالایی، از جمله نفت، تقویت کرده است.

طلا

طلا

تسویه بازار و فعالیت طلا روز جمعه به بالاترین حد 9 ماهه خود نزدیک شد و به مقاومت کلیدی 1950 دلار در هر اونس رسید، زیرا کاهش نرخ تورم و انتظارات افزایش نرخ بهره آمریکا باعث تقویت معاملات شد. طلای بورس کومکس تحویل فوریه، به طور رسمی در این جلسه به قیمت 1921 دلار و 70 سنت رسید که 22 دلار و 90 سنت یا 1.2 درصد در روز افزایش یافت و به قیمت 1923.35 دلار در هر اونس معامله شد.

بالاترین قیمت معاملات آتی نرخ 1,925.25 دلار بود، که بالاترین رقم برای یک قرارداد از زمان اوج 1935.50 دلار در 25 آوریل بود. قراردادهای آتی طلای ایالات متحده از آغاز سال 2023 تاکنون 5 درصد افزایش یافته است و افزایش نزدیک به 4 درصد قیمت‌ها مربوط به دسامبر و 7 درصد هم از نوامبر افزایش یافته است.

قیمت نقدی طلا که برخی معامله‌گران با دقت بیشتری نسبت به معاملات آتی دنبال می‌کنند، به 1920.13 دلار رسید که 23.22 دلار یا 1.2 درصد در روز افزایش یافته است. اوج روزانه طلای نقطه‌ای 1921.97 دلار بود که بالاترین رقم از 25 آوریل تاکنون است.

طلا در سه ماه گذشته افزایش یافته است، زیرا کاهش تورم باعث کاهش بازده اوراق قرضه و کاهش ارزش دلار شده است، و انتظار می رود که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری نسبت به سال 2022 بسیار کمتر باشد و حتی ممکن است انقباض پولی خود را قبل از پایان سال 2023 به پایان برساند.

اد مویا، تحلیلگر پلتفرم معاملات آنلاین (OANDA) گفت، قیمت طلا در حال افزایش است، زیرا وال‌استریت مطمئن است که فدرال رزرو تقریباً بیش از این نرخ‌ها را افزایش نخواهد داد.

از سوی دیگر بازدهی اوراق بهادار 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده در روز جمعه 3.49 درصد بود، در حالی که اوج اکتبر 4.34 درصد به ثبت رسید. شاخص دلار، که دلار را در برابر شش ارز اصلی رقیب شامل یورو و ین قرار می‌دهد، پس از سقوط از بالاترین رقم سپتامبر که بالای 107 بود، در بالای 102 ثابت ماند.

برای مشاهده و دریافت آخرین اخبار مربوط به بازار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

×