» آرشیو اخبار » انتقاد رئیس صندوق بین المللی پول از سیاست مالی بریتانیا
انتقاد رئیس صندوق بین المللی پول از سیاست مال بریتانیا

انتقاد رئیس صندوق بین المللی پول از سیاست مالی بریتانیا

22 مهر 1401 4

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، بریتانیا را به دلیل کاهش مالیات برنامه‌ریزی‌شده‌اش توبیخ کرد و به وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی این کشور گفت که سیاست‌های آنها نباید متناقض باشد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، بریتانیا را به دلیل کاهش مالیات برنامه‌ریزی‌شده‌اش توبیخ کرد و به وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی این کشور گفت که سیاست‌های آنها نباید متناقض باشد.

اظهارات او در جریان نشست‌های سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن، نگرانی‌ها را در مورد آشفتگی بازار مالی ناشی از «بودجه کوچک» پیشنهادی بریتانیا برای کاهش مالیات نشان داد که می تواند تهدیدی برای تحت الشعاع قرار دادن چالش‌های اقتصادی و مبارزه با تورم باشد.

جورجیوا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که با کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی بریتانیا و اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس، در مورد نیاز انسجام سیاست ها و برقراری ارتباط واضح بین بخشهای اقتصاد صحبت کرده و عنوان کرده است که در این محیط آشفته هیچ دلیلی برای آشفتگی بیشتر وجود ندارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

پیام ما به همه، نه فقط به بریتانیا، در این زمان: سیاست کشورها نباید سیاست پولی را تضعیف کند، زیرا اگر این کار را انجام دهد، وظیفه سیاست پولی سخت‌تر می‌شود و منجر به افزایش نرخ‌ها می‌شود. وی افزود با سخت‌تر کردن شرایط مالی درد تورم و رکود اقتصادی را طولانی تر نکنید.

سیاست پولی، سیاستی است که توسط مقام پولی یک کشور برای تعیین نرخ بهره و کنترل عرضه پول اتخاذ می شود، در حالی که سیاست مالی استفاده از مخارج دولت و مالیات برای تأثیرگذاری بر اقتصاد است.

رئیس صندوق بین المللی پول گفت که هر گونه اصلاح مجدد سیاست ها باید با شواهد انجام شود. و در حال حاضر، شواهد نشان می دهد که دولت ها باید به مبارزه خود با تورم ادامه دهند، حتی اگر انجام این کار خطر رکود جهانی را افزایش دهد.

به گزارش رسانه های بریتانیایی، کوارتنگ در اولین نشست های حضوری صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در بیش از سه سال گذشته بسیار کمرنگ بوده است و در جلسه روز پنجشنبه وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی G20 حضور نداشت.

کوارتنگ در یک مصاحبه تلویزیونی در حاشیه این نشست‌ها گفت که دولت بریتانیا در حال بررسی بخش‌هایی از این طرح است، و روی رشد اقتصادی متمرکز شده و موضع ما تغییر نکرده است. وی گفت که همانطور که در اوایل هفته گفتم، برنامه مالی میان‌مدت را در 31 اکتبر ارائه خواهم کرد.

کوارتنگ در پاسخ به پرسش مکرر در مورد گزارش‌های احتمالی تغییر جهت برنامه‌اش برای مسدود کردن نرخ مالیات شرکت‌ها گفت که بر برنامه رشد خود تمرکز کرده است و افزود که او همچنان به عنوان وزیر دارایی کارش را ادامه خواهد داد.

جورجیوا گفت تصمیم بانک مرکزی انگلیس برای مداخله در بازارهای بدهی دولتی برای حفظ ثبات مالی مناسب بود و با اهداف اصلی سیاست پولی بانک یعنی ثبات قیمت ها تداخلی نداشت.

وی با اشاره به کاهش پیش‌بینی‌ رشد اقتصاد جهانی صندوق بین‌المللی پول که ناشی از افزایش فشارهای تورم، افزایش نرخ‌های بهره و افزایش قیمت‌های انرژی و مواد غذایی که ناشی از جنگ است، گفت: احتمال رکود جهانی اکنون حدود 25 درصد است.

اظهارات او در حالی بیان شد که داده‌های جدید ایالات متحده نشان می‌دهد که تورم قیمت مصرف‌کننده در ماه سپتامبر به بالاترین میزان چهل سال اخیر یعنی 0.4 درصد ماهانه رسیده است ونرخ سالانه 8.2 درصد افزایش برآورد شده است که این احتمال را تقویت می‌کند که فدرال رزرو نرخ‌های بهره را تا سه چهارم درصد دیگر در ماه آینده افزایش دهد.

جورجیوا گفت که صندوق بین‌المللی پول همچنان از بانک‌های مرکزی می‌خواهد که سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه خود را ادامه دهند، «زیرا تورم همچنان ادامه دارد و ما نمی توانیم اجازه دهیم تورم به یک معضل بزرگ‌تر تبدیل شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان در حالی که جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد، تورم را مهار کرد، گفت که انقباض پولی به کنترل قیمت‌ها کمک می‌کند، زیرا باعث کاهش تقاضا و کاهش قیمت انرژی، غذا و سایر کالاها می‌شود «مستقل از ادامه یا عدم ادامه جنگ».

منبع: الجزیره

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×