» آرشیو اخبار » اقتصاد آسیا در مسیر رکود جهانی!
اقتصاد آسیا در مسیر رکود جهانی!

اقتصاد آسیا در مسیر رکود جهانی!

21 مهر 1401 5

صندوق بین المللی پول هشدار داده است که بزرگترین چالش اقتصادی آسیا افزایش بدهی و خروج سرمایه با ادامه افزایش نرخ بهره خواهد بود. این هشدارها در حالی مطرح می شود که صندوق بین المللی پول در آخرین چشم انداز اقتصادی خود در این هفته پیش بینی های خود از رشد جهانی را کاهش داد و هشدار داد که سال جدید برای بسیاری از نقاط جهان سال رکود خواهد بود.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، صندوق بین المللی پول هشدار داده است که بزرگترین چالش اقتصادی آسیا افزایش بدهی و خروج سرمایه با ادامه افزایش نرخ بهره خواهد بود. این هشدارها در حالی مطرح می شود که صندوق بین المللی پول در آخرین چشم انداز اقتصادی خود در این هفته پیش بینی های خود از رشد جهانی را کم کرد و هشدار داد که سال جدید برای بسیاری از نقاط جهان سال رکود خواهد بود.

آن ماری گولد، معاون مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه صندوق بین‌المللی پول گفت: بدهی‌ها در آسیا افزایش یافته است.
اول، بدهی بخش خصوصی از زمان بحران مالی جهانی افزایش یافته است، اما پس از کووید، بدهی بخش عمومی نیز افزایش یافته است. بنابراین هر عاملی که نرخ بهره جهانی را تغییر دهد، رکود بیشتری برای اقتصادهای آسیایی ایجاد می کند.

اقتصاد آسیا در مسیر رکود جهانی!

تبلیغات جام جهانی قطر

ما شاهد افزایش جریان‌ خروج سرمایه بوده‌ایم و آخرین بار شاهد تنش در اقتصاد آسیا بودیم و مطمئناً هر چیزی که باعث افزایش بیشتر نرخ‌های بهره شود، بر هزینه‌های استقراض در آسیا تأثیر خواهد گذاشت. این یک نگرانی بسیار مهم است که ما داریم.

اولین اشتباه در سال 2013 زمانی رخ داد که سرمایه گذاران به برنامه های فدرال رزرو ایالات متحده برای کاهش تسهیلات و فروش سریع اوراق قرضه واکنش نشان دادند و باعث سقوط قیمت ها شد.
صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که مشکلات بدهی در بسیاری از کشورهای آسیایی شایع است و کشورهایی که ارزش پول آنها در برابر دلار قوی‌تر است، ممکن است دچار بحران عمیق‌تر هزینه زندگی شوند. به عنوان مثال، دلار آمریکا در برابر ین نزدیک به بالاترین حد در 24 سال گذشته رسیده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که رشد جهانی در سال 2023 به 2.7 درصد کاهش یابد که 0.2 درصد کمتر از پیش‌بینی ماه جولای است. در آسیا نیز پیش‌بینی رشد چین را به 4.4 درصد کاهش داد که آن نیز 0.2 درصد کمتر از پیش‌بینی‌های جولای بود.

این صندوق همچنین اعداد رشد گروه ASEAN-5 شامل اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام را به همان میزان به 4.9 درصدکاهش داد.

در پاسخ به این سوال که آیا بحران اوراق قرضه بریتانیا تأثیر مسری بر اقتصادهای آسیایی خواهد داشت، گفت که بحران اوراق قرضه بریتانیا تأثیر محدودی بر بازارهای آسیایی خواهد داشت، اگرچه «هر چیزی که آشفتگی بازار مالی ایجاد کند راهی برای ناراحتی سایر اقتصادها پیدا خواهد کرد».

سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی در آسیا کمتر از گذشته است. چیزی که می‌خواهم بر آن تاکید کنم این است که هر چیزی که آشفتگی بازار مالی ایجاد کند راهی و کانالی برای انتقال پیدا می‌کند. سخنگوی صندوق در ادامه گفت: مطمئناً ما همه کانال‌ها را نمی‌شناسیم، اما این برای کشورهای ما در آسیا، همانطور که در سطح جهانی خبر خوبی نیست برای ما هم همینطور است.

اقتصاد آسیا تحت تاثیر بحران بریتانیا

جانت لی، رهبر تجارت ثروت آسیایی شرکت مدیریت دارایی Mercer با این موضوع موافقت کرد. او گفت که قرار گرفتن آسیایی ها در معرض سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر بدهی یا LDI کمتر از بریتانیا بوده است وعمدتاً به این دلیل است که مستمری‌های بلندمدت در آسیا نسبت به طرح‌های برداشت یکجا رایج نبوده است.

سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر بدهی، که به طور گسترده توسط صندوق‌های بازنشستگی نگهداری می‌شوند، دارایی‌ها و بدهی‌ها را مطابقت می‌دهند تا اطمینان حاصل شود که پول به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

بحران در بریتانیا ناشی از افزایش بازده و کاهش قیمت اوراق قرضه بود که باعث شد بریتانیایی ها شروع به فروش اوراق قرضه دولتی با تاریخ طولانی کنند.

بسیاری از طرح‌های با مزایای تعریف‌شده هنوز دارای بدهی‌های طولانی مدت هستند که به دلیل افزایش اخیر نرخ‌های بهره، باید آن‌ها را مدیریت کنند. گولده گفت، با این حال، برای آسیا نکات مثبتی نیز وجود داشت. با راه افتادن بسیاری از اقتصادهای آسیایی مانند ژاپن و هنگ کنگ و افزایش تحرک انسانی باعث ایجاد فعالیت اقتصادی شد و ممکن است کندی رشد اقتصاد را متوقف کند.

گولده افزود که به طور جداگانه، کاهش ارزش ارز در منطقه می تواند به معنای صادرات بیشتر برای اقتصادهای آسیایی باشد. صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد: اقتصاد نرم‌تر چین همچنین تورم اصلی را در منطقه کاهش می دهد.

منبع: سی ان بی سی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×