» آرشیو اخبار » افزایش ۱۵درصدی قیمت موز تحت تاثیر نرخ ارز

افزایش ۱۵درصدی قیمت موز تحت تاثیر نرخ ارز

5 دی 1401 10

درحالی ثبات قیمتی بر بازار میوه و تره بار حاکم است که به گفته گلشن آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با افزایش نرخ ارز قیمت موز که میوه ای وارداتی است در بازار تا ۱۵درصد افزایش یافته است.

گذارنیوز: در حالی که با نزدیک شدن به مراسم شب یلدا در خصوص تامین بودن بازار و به طور خاص تامین بودن میوه هایی همچون انار، سیب و کیوی که غالبا در این ایام پرمصرف است نگرانی هایی وجود داشت، اما به نظر می رسد بازار به خوبی تامین شد. هرچند بسیاری معتقدند به دلیل پایین آمدن توان مالی خانوارها آنگونه که انتظار می رفت استقبال نشده است.

با عبور از یلدا بازار میوه و تره بار راکد شده است

اسدالله کارگر گلشن آبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص شرایط فعلی بازار میوه و تره بار به بازار می گوید: بازار قبل از شب یلدا تلاطم داشت که خوشبختانه به خوبی بازار تامین شد. با این وجود الان مغازه داران ما به نوعی در رکود به سر می برند، چون خریدها انجام شده و به روال سالهای قبل تا یک هفته بازار میوه و تره بار به اصطلاح راکد است.

تبلیغات جام جهانی قطر

کارگر گلشن آبادی با بیان اینکه کمبود هیچ کالایی در بازار نداریم می گوید: با این وجود غالبا در بازار تقاضا برای صیفی جات بالا است چون مصرف روزانه مردم است و محصولاتی که در این دسته جای می گیرند بازار داغ تری نسبت به میوه دارد.

وی همچنین در خصوص نوسانات قیمتی میوه و سبزیجات نسبت به سال قبل می گوید: به عبارتی می توان گفت در بخش تره بار افزایش قیمت چندانی نداشتیم مگر در مورد محصولات جانبی که گاهی نوسان داشته ایم اما در بحث میوه و تره بار می بینیم که افزایش قیمتها قابل توجه نبوده است. البته باید توجه داشته باشید که در نیمه دوم سال جاری افزایش قیمت را در انواع کالاها داشتیم که به تبع بر قیمت میوه و تره بار و صیفی جات هم اثر گذاشت. با این وجود وقتی مقایسه می کنید می بینید میوه از دیگر کالاها ارزانتر است و یا اگر مقطعی افزایش می یابد سریعا ثبات پیدا می کند.

با افزایش نرخ ارز قیمت موز از ۳۸ تا ۴۲ هزار تومان به ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان رسیده است

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص شرایط بازار و قیمت میوه های وارداتی نیز اظهار داشت: میوه های وارداتی مسلما وابسته به نرخ ارز است و لذا شاهد هستیم که مثلا میوه موز به عنوان یک میوه وارداتی پر تقاضا، الان در سطح شهر بین ۵۵ تا ۶۰هزار تومان عرضه می شود. در حالی که تا پیش از این روی ۳۸ تا ۴۲ هزار تومان بود و لذا می توان گفت یک افزایش حدود ۱۵درصدی در نرخ موز داشته ایم که به دلیل افزایش نرخ دلار بوده است.

کارگر گلشن آبادی همچنین در خصوص تاثیر تعرفه های صادراتی که برای صیفی جات گذاشته شده بر شرایط فعلی بازار می گوید: ما همیشه تاکید کرده ایم که اگر قرار است صادراتی انجام شود باید اول داخل کشور تامین شود بعد صادرات صورت بگیرد. از سوی دیگر چون صادر کننده هم برنامه ریزی می کند و قرارداد می ببندند باید شرایط آنها نیز در نظر گرفته شود و شرایط صادرات به یکباره تغییر نکند. اما متاسفانه وزارت جهاد به این موضوع اهمیت نمی دهد.

وی ادامه داد: در واقع به محض اینکه صادرات محصولی شروع می شود قیمت آن در بازار بالا می رود و وقتی صادرات نمی شود به نوعی محصولات تولیدی هدر می رود و کشاورز متضرر می شود. بنابراین می توان گفت هیج تعادلی وجود ندارد که به نوعی برنامه ریزی کنند که هم ارز آوری داشته باشد و کشاورز از آن منتفع شود و هم اینکه کشاورز به واسطه منفعت مالی که می برد ترغیب شود افزایش تولید داشته باشد.

گلشن آبادی همچنین در خصوص وضعیت بازار طی ماه های منتهی به پایان سال می گوید: بر اساس آنچه که امروز در بازار می بینیم و به دلیل اینکه کشور چهارفصلی هستیم می توان گفت که طی ماه های آتی نیز بازار آرامی در بخش میوه و تره بار خواهیم داشت و همه کالاها تامین خواهد بود.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×