» ارز دیجیتال » تحلیل » افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و تأثیر آن روی تولیدات صنعتی و رکود
فدرال رزرو

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و تأثیر آن روی تولیدات صنعتی و رکود

26 آبان 1401 4

موضوعات اقتصاد کلان و تصمیماتی که دولت ها در مهار یا کاهش تورم برای کشورهای خود اتخاذ می کنند بر بازارهای نوظهوری مانند رمزارزها تاثیر غیرقابل انکاری دارد. یعنی حتی با وجود غیرمتمرکز بودن شبکه های رمزارز و نبود نهاد مرکزی کنترل گر بر این بازار، شاهد هستیم که کریپتوکارنسی نیز مانند هر بازار مالی دیگر از تصمیمات سیاسی و اقتصادی تأثیر می پذیرد

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، کریستوفر والر، رئیس شورای حکام فدرال رزرو، روز چهارشنبه اعلام کرد که فدرال رزرو آماده است تا سطح افزایش نرخ بهره را در ماه دسامبر به نیم درصد کاهش دهد. او در سخنرانی چهارشنبه خود در شهر فونیکس گفت که به هرحال تا زمانی که داده‌های بیشتری را مشاهده نکند، درباره تورم قضاوت نمی‌کند؛ و البته با آمار اقتصادی منتشر شده در هفته پیش که کمی مثبت بودند خیلی هیجان زده نشده و تا زمانی که آمار آتی هم نشان از برگشت کامل شاخص تورم داشته باشد، از روند تورم غافل نخواهد شد. این آمار شامل شاخص “هزینه مصرف شخصی” (PCE) و آمار مشاغل است.

کمیته تعیین نرخ بهره فدرال رزرو قرار است در 13 و 14 دسامبر تشکیل جلسه دهد. انتظارات بازار این است که سیاست گذاران افزایش نرخ دیگری را تأیید کنند، اما این بار 0.5 درصد. این میزان افزایش نرخ بهره پس از چهار مرتبه متوالی افزایش 0.75 درصدی صورت خواهد گرفت. گزارش تورم نیز بر اساس شاخص PCE اول دسامبر منتشر خواهد شد. سرمایه گذاران خوشبین شده اند که کاهش “شاخص قیمت مصرف کننده” (CPI) در ماه اکتبر نسبت به پیش‌بینی های قبلی و همچنین کاهش افزایش نرخ بهره در دسامبر، نشان دهنده کاهش تورم در اقتصاد آمریکا است. قابل ذکر است که شاخص CPI منتشر شده در ماه اکتبر، 0.4 درصد نسبت به ماه گذشته  و 7.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. شاخص CORE CPI هم به ترتیب 0.3 و 6.3 درصد افزایش یافت. همه این اعداد کمتر از تخمین های قبلی بازار بود. در توضیح بیشتر برای شاخص Core CPI باید گفت که این همان شاخص CPI است با این تفاوت که هزینه های انرژی و غذای مصرف کننده از آن کسر شده است.

بانک مرکزی آمریکا بیشتر به شاخص Core PCE توجه دارد و آنرا معیاری برای تورم و افزایش قیمت‌ها می داند که 0.5 درصد در سپتامبر  و 5.1 درصد نسبت به سال پیش افزایش داشت. آقای والر گفت که داده‌ها را از نزدیک زیر نظر داشته و رصد می کند؛ زیرا شک دارد که داده های CPI در ماه اکتبر روند جدیدی در کاهش تورم را شروع کرده باشد. او گفت: «اگرچه اخبار خوشایند است، اما تنها بخاطر گزارش مثبت یک شاخص نباید نتیجه گیری کنیم و کاملاً خوشبین باشیم. من نمی‌دانم این کاهش قیمت‌های مصرف‌کننده چقدر پایدار خواهد بود. همچنین نمی توانم به اندازه کافی تاکید کنم که یک گزارش مثبت در تورم هیچ روند معکوسی را ایجاد نمی کند. به هرحال به نظرم خیلی زود است که نتیجه گیری کنیم که تورم به طور پایدار در حال کاهش است».

تبلیغات جام جهانی قطر

آقای والر همچنین در ارزیابی خود گفت که جدا از قرائت های تورم گسترده کنونی، سه داده اصلی را در تعیین نرخ بهره مد نظر قرار می دهد: قیمت کالاهای اصلی، قیمت مسکن و قیمت خدمات. او گفت که نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای را در هر سه جبهه می‌بیند، اما باید نشانه های بیشتری از تغییر روند نرخ تورم ببیند و تأکید کرد که با یک گزارش مثبت گول نمی خورد. در ادامه، او اظهار امیدواری کرد که گزارش اخیر شاخص CPI آغازی برای کاهش معنی دار و مداوم تورم باشد. اما تأکید کرد که سیاست گذاران نمی توانند تنها بر اساس امید عمل کنند.

تأثیر داده های کلان اقتصادی روی بازار رمزارزها و بازار سهام آمریکا

تابحال، همزمان با جلسات بانک مرکزی آمریکا و همچنین بانک‌های مرکزی اتحادیه اروپا و انگلستان، در اثر افزایش های نرخ بهره توسط آنها، بازار رمزارزها و بازار سهام هر دو واکنش منفی نشان داده اند. قیمت بیت کوین و بالطبع قیمت آلتکوین ها مرتباً طی ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده اند. علت این اتفاق را بطور کلی می توان به کاهش مراجعه و سرمایه گذاری مردم در این بازارها نسبت داد. زیرا با افزایش تورم و افزایش نرخ بهره طی سالی که گذشت، مخارج معامله گران و هزینه وام آنها افزایش یافته و در نتیجه پول کمتری برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها و همچنین بازار سهام باقی می ماند. در حال حاضر، شاخص کل تولیدات صنعتی همچنان در اوج تاریخی خود قرار داشته و افت چشمگیری را تجربه نکرده است. از آنجا که در دوره‌های پیشین تورم و رکود (نواحی خاکستری نمودار) تماماً شاهد افت قابل توجه این شاخص بودیم، سطوح فعلی، مدرکی دال بر آن است که در حال حاضر اقتصاد آمریکا در رکود قرار نگرفته است. به همین دلیل، چشم انداز روشن است. با پیش بینی کاهش نرخ، امید است که نرخ بهره نیز بعد از دو جلسه دیگر فدرال رزرو، در هدف 5 درصدی متوقف شود. اگر اقتصاد آمریکا وارد رکود نشود احتمال تغییر روند بازارهای رمزارز و سهام امری دور از دسترس نیست.

نرخ تولیدات صنعتی
نرخ تولیدات صنعتی

 

از دیدگاهی دیگر، از نظر فنی اصلاح به میزان 80 درصد در چرخه های نزولی قیمت بیت کوین اتفاق افتاده و نهایت کاهش قیمت بوده است. کاتالیزورهای سیاست انقباضی آمریکا، جنگ روسیه – اوکراین و ورشکستگی صرافی FTX مواردی بودند که اصلاح 76 درصدی کنونی را تسهیل کرده اند. بنابراین با اصلاح 80 درصدی می توان پیش بینی کرد که کاهش قیمت بیت کوین در یک قدمی خط پایان است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم – تحلیلگر: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cnbc

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×