» آرشیو اخبار » افزایش نرخ بهره؛بلای جان بیت‌کوین
قیمت بیت‌کوین

افزایش نرخ بهره؛بلای جان بیت‌کوین

29 خرداد 1401 8

به گزارش گذارنیوز، رکود در دنیا در حال ظهور و تورم در حال افزایش است و این امر، هزینه‌های زندگی را افزایش خواهد داد. به جز بازار کریپتو، بازار‌ سهام آمریکا نیز در حال نوسان است به طوری‌که سهام S&P ۵۰۰ ایالات متحده اکنون در بازار در روندی نزولی قرار دارد. اما چیزی که مشخص است این است که بازار کریپتو، بیشتر از هر دارایی دیگری زیان دید و اگرچه که بسیاری از فعالین بازار کریپتوکارنسی امیدوار بودند که بیت کوین حمایت بیست هزار دلاری خود را از دست ندهد اما بیت کوین به کانال 18 هزار دلار سقوط کرد.

قیمت بیت‌کوین به دسامبر 2020 بازگشت
به طور کلی نرخ بهره همیشه بلای جان بازارهای مالی است. چرا‌که پول‌های بزرگ ترجیح می‌دهند به‌جای تحمل ریسک بالا، سود ثابت اما قطعی دریافت کنند. فدرال رزرو، چهارشنبه گذشته، نرخ بهره را 75 واحد افزایش داد که بزرگترین افزایش آن از سال 1994 بود. در این طوفانی که بانک مرکزی آمریکا برای کنترل نرخ تورم به پا کرد؛ بیت کوین به عنوان پادشاه بازار کریپتو‌کارنسی و پرریسک‌ترین کلاس دارایی، بیشترین آسیب را متحمل شد به طوری‌که در روز شنبه به زیر 18000 دلار سقوط کرد و به طرز بی‌رحمانه‌ای باعث افت تمامی ارزهای دیجیتال شد.
قیمت بیت کوین تنها در 24 ساعت بیش از 9 درصد و طی هفته گذشته 30 درصد سقوط کرد. با توجه به داده‌های Coin Metrics آخرین باری که بیت کوین در این سطح معامله شد؛ دسامبر 2020 بود. اتریوم نیز که، دومین توکن بزرگ بازار است، با بیش از ده درصد کاهش به قیمت 963.22 دلار رسید. بیت‌کوین اکنون بیش از 70 درصد از ارزشش را از زمان رسیدن به اوج خود از دست داده است.

همزمانی چند اتفاق هولناک در بازار کریپتوکارنسی
شبکه سلسیوس، که یک پلت‌فرم وام دهی ارز دیجیتال است؛ پس از تراکنش‌های بی‌شمار ناموفق (DeFi) به مبلغ 3 میلیارد دلار، برداشت‌ها را متوقف و دارایی 1.7 میلیون کاربر را مسدود کرد. این کار سلسیوس، جامعه کریپتو را نسبت به ورشکستگی این پلت‌فرم وام دهی نگران کرده است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری Three Arrows Capital، به ارزش 10 میلیارد دلار پس از سقوط اخیر بازار کریپتو و کاهش ارزش دارایی‌های آن، در آستانه ورشکستگی قرار دارد سومین اتفاق بد هم به اخراج 260 نفر از کارکنان صرافی Crypto.com مربوط می‌شود که اولین مورد برای صرافی و متولی ارزهای دیجیتال مستقر در ایالات متحده است. آخرین اتفاق هم درباره باینس ” بزرگترین صرافی جهانی ارز‌های دیجیتال است که تمام برداشت‌های بیت‌کوین را برای چند ساعت متوقف کرد و علت آن را “مشکلات فنی” ذکر نمود.

تبلیغات جام جهانی قطر

آیا قیمت بیت‌کوین صفر می‌شود؟
اتفاقات بد در بازار کریپتو به صورت دومینو‌وار و یکی پس از دیگری در‌حال وقوع است و با توجه به مصمم بودن بانک مرکزی آمریکا بر افزایش بیشتر نرخ بهره، احتمال تداوم ریزش در بازار کریپتو بسیار بالا است. چنانچه روند نزولی در این محدوده قیمتی کند نشود، ریزش بیت‌کوین تا سطح 14 هزار دلار نیز دور از ذهن نیست و با رسیدن بیت‌کوین به این محدوده قیمتی، احتمال اینکه فاجعه‌ای در بازار آلت‌کوین‌ها رخ داده شود بسیار زیاد است. اما قطعا قیمت بیت‌کوین هیچ گاه صفر نخواهد شد چراکه 96درصد از بیت‌کوین‌‌های استخراج شده در بازار در‌حال گردش است و همین نکته از صفر‌ شدن قیمت بیت‌کوین جلوگیری خواهد شد پس قرار نیست اتفاقی مانند اسکوئید‌گیم یا لونا برای بیت‌کوین رخ دهد.

کلاهی که ایلان ماسک بر سر دنیا گذاشت
اخیرا خبرگزاری‌های بزرگ دنیا مانند بلومبرگ خبر دادند که شخصی به نام کیت جانسون از ایلان ماسک و دو شرکت بزگ او به نام‌های تسلا و اسپیس ایکس، به اتهام بالا بردن کاذب قیمت دوج کوین شکایتی به ارزش ۲۵۸ میلیارد دلار تنظیم کرده است. دوج کوین که در سال 2013 به عنوان یک شوخی و برای مسخره کردن بیت‌کوین طراحی شده بود؛ طی سال‌های 2020 و 2021 به بحث‌برانگیزترین میم کوین بازار کریپتو تبدیل شد. ایلان ماسک با توئیت‌هایش به طرز عجیب و غریبی باعث افزایش قیمت دوج کوین شده بود.
ایلان ماسک همچنین، زمانی که سهام شرکت خودروسازی تسلا در قیمت‌ 900 دلار بود؛ طی توئیتی از مردم درباره فروش سهام خود نظرسنجی کرد و پس از فروش سهامش که با افزایش نرخ بهره آمریکا هم مقارن شده بود؛ سهام تسلا به حدود 600 دلار افت پیدا کرد. جالب است بدانید شرکت خودرو‌های الکتریکی او “تسلا” سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار در بیت کوین سرمایه گذاری کرد و جزء پنج شرکت بزرگ هولدر بیت‌کوین است.

 

مریم دهقان، خبرنگار اقتصادی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×