» آرشیو اخبار » افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی در آمریکا

افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی در آمریکا

23 شهریور 1401 4

قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی مردم در ایالات متحده آمریکا با افزایش بی سابقه همراه بوده است.

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز،گرچه نرخ تورم روند نزولی به خود گرفته است ، اما قیمت مواد غذایی همچنان در اوج قرار دارد. بر اساس داده‌های منتشر شده، هزینه‌های مواد غذایی در سال گذشته 11.4 درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش سالانه از ماه مه 1979 است. آمریکایی‌ها در راهروی سوپرمارکت‌ها متوجه می‌شوند که بیشتر اقلام غذایی بسیار گران‌تر از یک سال پیش هستند. قیمت تخم مرغ 39.8 درصد افزایش یافت در حالی که آرد 23.3 درصد گران شد و شیر و نان به ترتیب با افزایش قیمت 17 و 16.2 درصدی روبرو بودند.
گوشت و مرغ نیز گرانتر شدند. قیمت مرغ 16.6 درصد، گوشت 6.7 درصد و گوشت خوک 6.8 درصد افزایش داشت. میوه ها و سبزیجات با هم 9.4 درصد افزایش یافته اند. به طور کلی، قیمت مواد غذایی 13.5 درصد و قیمت منوی رستوران ها 8 درصد افزایش پیدا کرده اند.
چرا هیچ آرامشی در فروشگاه مواد غذایی وجود ندارد
فدرال رزرو در تلاش برای مهار تورم نرخ بهره را افزایش داده است، اما بانک مرکزی می گوید که قیمت مواد غذایی تا حد زیادی خارج از کنترل آن است. به این دلیل که قیمت مواد غذایی تحت تأثیر رویدادهای جهانی مانند جنگ اوکراین است که بر هزینه های گندم و سایر کالاها تأثیر می گذارد. قیمت ها همچنین منعکس کننده تأثیر بلایای طبیعی مانند خشکسالی های کشنده و بیماری هایی مانند آنفولانزای پرندگان است که عرضه تخم مرغ و بوقلمون را محدود کرده است.
بعلاوه، زمان می برد تا تغییراتی مانند کاهش قیمت مواد اولیه به مصرف کنندگان برسد. این بدان معناست که رهایی از افزایش قیمت‌های مواد غذایی می‌تواند باعث کاهش در سایر مناطق شود. مصرف کنندگان ممکن است بتوانند در اقلام دیگر مانند لباس یا بنزین صرفه جویی کنند، اما در مورد غذا اینچنین نیست. با این حال، خریداران به طور فزاینده ای تغییراتی را در رژیم غذایی و عادات خرید خود ایجاد می کنند تا بتوانند با افزایش هزینه ها کنار بیایند.
مردم از خرید برخی مواد غذایی صرف نظر می کنند. بر اساس گزارش هفته جاری IRI، یک شرکت تحقیقات بازار، فروش شام و خوراکی های منجمد در ماه آگوست نسبت به سال قبل حدود 11 درصد کاهش داشته است. حجم خرید کوکی ها و آبمیوه های یخچالی به ترتیب نزدیک به 9 درصد و حدود 8 درصد کاهش یافت. به ویژه خانواده های کم درآمد از اقلامی مانند آبمیوه، تنقلات و آب نبات صرف نظر می کنند. اخیرا Applebee’s و IHOP افزایش مشتریان با درآمد بالاتر را گزارش کرده اند و تایسون (TSN) متوجه تقاضای بالاتر برای مرغ شده است زیرا خریداران، استیک های گران قیمت کمتری می خرند.

چه چیزی گران شد

قیمت‌های تعدیل‌شده فصلی اکثر اقلام مواد غذایی از ژوئیه تا آگوست افزایش یافت، اما برخی موارد برجسته وجود داشت. مارگارین با 7.3 درصد بیشترین افزایش را داشت. تخم مرغ 2.9 درصد گران تر و شکر 2.4 درصد گران تر شد، در حالی که آرد و نان 2.2 درصد افزایش یافت. قیمت میوه های کنسرو شده 3.4 درصد افزایش داشتند در حالی که سبزیجات تازه 1.2 درصد گران تر شدند. قیمت هات داگ 4.9 درصد گران تر شد، در حالی که ژامبون 1.3 درصد و بوقلمون 2.2 درصد افزایش یافت. با این حال، برخی از قیمت های گوشت با کاهش روبرو شدند. بیکن 0.5٪ و قیمت گوشت خوک کباب، استیک و دنده 1.9٪ کاهش یافت. قیمت برخی از میوه ها نیز تعدیل شد، به عنوان مثال سیب 2.3 درصد ارزان تر شد.

منبع: سی‌ان‌ان

تبلیغات جام جهانی قطر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×