» آرشیو اخبار » اعتراض ایالات متحده به تصمیم کاهش عرضه اوپک
اعتراض ایالات متحده به تصمیم کاهش عرضه اوپک

اعتراض ایالات متحده به تصمیم کاهش عرضه اوپک

15 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، ایالات متحده از تصمیم اوپک برای کاهش عظیم تولید انتقاد کرد و این می تواند برای عربستان سعودی و همکاری با آمریکا نتیجه معکوس داشته باشد.

پس از آن که این گروه تولیدکننده نفت اوپک بزرگترین کاهش عرضه خود از سال 2020 را اعلام کرد، کاخ سفید با عصبانیت تصمیم اوپک را «کوته بینانه» توصیف کرد.

تحلیلگران انرژی بر این باورند که کاهش شدید تولید می‌تواند برای پادشاه اوپک، عربستان سعودی، متحد آمریکا، نتیجه معکوس داشته باشد؛ به ویژه اینکه بایدن اشاره کرد که کنگره به زودی به دنبال مهار نفوذ گروه تحت سلطه خاورمیانه بر قیمت انرژی خواهد بود.
اوپک و متحدانش، گروهی که اغلب اوپک پلاس نامیده می شود، روز چهارشنبه توافق کردند که تولید نفت را از ماه نوامبر به میزان 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این اقدام به منظور تحریک قیمت نفت خام که از 120 دلار در اوایل ژوئن به 80 دلار در هر بشکه کاهش یافته، انجام شده است.
قیمت شاخص بین‌المللی نفت خام برنت در معاملات صبح پنجشنبه در لندن با حدود 93.55 دلار در هر بشکه معامله شد.
در همین حال، معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده به 87.81 دلار رسید. ایالات متحده بارها از اوپک که روسیه را نیز در بر می گیرد، خواسته بود تا پیش از انتخابات میان دوره ای ماه آینده، برای کمک به اقتصاد جهانی و کاهش قیمت سوخت، بیشتر تولید کنند.
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن از تصمیم کوته‌بینانه اوپک برای کاهش سهمیه‌های تولید، در حالی که اقتصاد جهانی با تداوم تأثیر منفی تهاجم پوتین به اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند، ناامید شده است.
بایدن به وزارت انرژی دستور داده بود که 10 میلیون بشکه دیگر از ذخایر استراتژیک نفت در ماه آینده را آزاد و وارد چرخه مصرف کنند.
شورای امنیت ملی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که با کنگره، برای کاهش نفوذ کلی اوپک بر بازار نفت، همکاری خواهد کرد و اقدام کنگره در مورد قوانین نوپک (NOPEC) را معتبر دانست.
لایحه منع تولید و صادرات نفت یا نوپک، برای محافظت از مصرف کنندگان و کسب و کارهای ایالات متحده در برابر انفجارهای مصنوعی نفت طراحی شده است.
لایحه‌ای که در اوایل ماه مه در کمیته سنا تصویب شد، اما هنوز به قانون تبدیل نشده است این قانون می تواند کشورهای اوپک و شرکای آن را در معرض شکایت برای سازماندهی کاهش عرضه که قیمت جهانی نفت را افزایش می دهد، قرار دهد. برای اجرایی شدن، این لایحه باید قبل از امضای رئیس‌جمهور توسط کل سنا و مجلس نمایندگان تصویب شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

وزرای ارشد اوپک قبلاً از لایحه نوپک انتقاد کرده و هشدار داده بودند که قوانین ایالات متحده آشفتگی بیشتری را در بازارهای انرژی به همراه خواهد داشت.
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در وین گفت: ما به طور مستمر ثابت خواهیم کرد که اوپک اینجاست تا به عنوان یک نیروی تعدیل کننده برای ایجاد ثبات در قیمت ها بماند.
هیثم الغیس، دبیر کل اوپک، نیز از تصمیم این گروه برای تحمیل کاهش شدید تولید دفاع کرد و گفت که این ائتلاف به دنبال ایجاد امنیت وثبات در بازارهای انرژی است.
وی افزود: هر چیز قیمتی دارد. امنیت انرژی نیز بهایی دارد.

تنها سه ماه پیش، بایدن با مأموریتی وارد عربستان سعودی شد تا از یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان بخواهد تولید خود را افزایش دهد تا به کاهش قیمت بنزین کمک کند. این سفر بخشی از تلاش برای بهبود روابط دیپلماتیک با ریاض بود که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار در سال 2018، از هم پاشید.
با این حال، چند هفته بعد، اوپک تولید نفت خود را به میزان ناچیز 100 هزار بشکه در روز افزایش داد که به طور گسترده به عنوان توهین به بایدن تعبیر شد.
مایکل استفنز، یکی از مشاوران سلطنتی سعودی‌ها می‌گوید این یک تصمیم مبتنی بر بازار بوده است و انتظار دارند تقاضا در زمستان کاهش یابد و کاهش این حجم از عرضه چیزی کمتر از یک بیانیه سیاسی نیست؛ و حتی اگر بر اساس دلایل فنی و صرفاً عرضه و تقاضا باشد، ایالات متحده آن را چنین تفسیر نمی کند. و تصور این است که سعودی‌ها پایان معامله را اعلام کرده اند. دورانی که ما در آن قرار داریم به وضوح نشان می دهد که حتی اگر سعودی ها با روسیه بر سر قیمت نفت هماهنگ کنند، این به عنوان حمایت آشکار از روسیه تلقی می شود.

هرمان وانگ، سردبیر اخبار اوپک و خاورمیانه گفت که اوپک کاهش عمیق تولید را با نگاهی طولانی‌تر به سمت عبور از رکود اقتصادی بالقوه جهانی اعمال می‌کند. اما برای ایالات متحده سخت است، چون به سمت انتخابات میان دوره ای پیش می رود و آخرین چیزی که کاخ سفید می خواهد ببیند، افزایش قیمت بنزین است. هر چند که اوپک معتقد است که این یک تصمیم سیاسی نیست، ولی نمی‌توان انکار کرد که پیامدهای بالقوه ای فراتر از قیمت نفت برای این موضوع وجود دارد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در جریان سفر به شیلی گفت که واشنگتن نظرات خود را برای اعضای اوپک روشن کرده است.
بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا او به طور خاص از عربستان سعودی متحد آمریکا ناامید شده است، پاسخ داد: “ما در رابطه با عربستان سعودی منافع متعددی داریم و فکر می کنم که رئیس جمهور در طول سفر خود آنها را مطرح کرد.” بلینکن گفت که این مسائل شامل بهبود روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل، یمن و همکاری نزدیک با ریاض و تلاش برای ادامه آتش بس است. وی گفت: ما هر روز با حداکثر توان تلاش می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تامین انرژی، دوباره از هر جایی که واقعاً تقاضا را برآورده می‌کند، انجام می شود.

همچنین مطمئن شویم که انرژی در بازار وجود دارد و قیمت‌ها پایین می‌مانند.» سناتور برنی سندرز در توییتر گفت: «تصمیم اوپک برای کاهش تولید، تلاشی آشکار برای افزایش قیمت بنزین است.» وی افزود: ما باید به کارتل غیرقانونی تعیین قیمت اوپک پایان دهیم، کمک های نظامی به عربستان سعودی را حذف و به شدت به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت کنیم.

منبع: سی‌ان‌بی‌‌سی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×