» آرشیو اخبار » همه چیز درباره استخرهای استخراج رمزارز
استخرهای استخراج رمزارز

همه چیز درباره استخرهای استخراج رمزارز

2 مهر 1401 7

به گزارش تیم ترجمه گذارنیوز، استخرهای استخراج رمزارز بر مبنای یک رویکرد صنفی، به ماینرها اجازه می‌دهند تا منابع محاسباتی خود را با هم ترکیب کنند و شانس بیشتری برای برنده شدن پاداش داشته باشند.

در روزهای اول روی کار آمدن بیت کوین (BTC)، علاقمندان به دنیای رمزارز برای تولید توکن‌های جدید بیت کوین از طریق یک فرایند محاسباتی توزیع شده به نام استخراج، تنها به یک رایانه شخصی نیاز داشتند.

با وجود این، با گذشت زمان و افزایش یافتن تعداد افرادی که به دنبال دریافت پاداش بلاک بودند، فرایند استخراج بیت کوین چالش‌برانگیزتر شد. در واقع، کوانتوم پاداش‌ها با پیشروی ماینرها هر چهار سال یکبار به نصف کاهش می‌یابد و این امر کار را برای ماینرهایی که به صورت انفرادی کار می‌کنند سخت‌تر می‌سازد. در نتیجه، آن‌ها برای دریافت پاداش به منابع محاسباتی و زمان بیشتری نیاز پیدا می‌کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

در این فرایند استخراج (که در پروتکل‌های بلاکچین و با استفاده از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) در دسترس قرار دارد) برای تکمیل ماهیت پیچیده مسائل ریاضی، به استقرار مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) نیاز است.

با افزایش دشواری الگوریتم استخراج و کاهش یافتن میزان پاداش برای استخراج یک بلاک در نتیجه گذشت زمان، تهیه تجهیزات محاسباتی شخصی برای استخراج یک بلاک غیرممکن شده است.

این موضوع به پدید آمدن استخرهای استخراج رمزارز انجامید. جایی که ماینرها یا کاربران منفرد گرد هم آمده و منابع محاسباتی خود را با هم ترکیب می‌کنند تا بتوانند شانس خود برای استخراج یک بلاک را افزایش دهند.به این ترتیب، پاداش به دست آمده از استخراج بلاک بین اعضای استخر تقسیم می‌شود.

از سال ۲۰۱۰ که استخر اسلاش پول (Slush Pool) به عنوان اولین استخر استخراج بیت کوین تشکیل شد، تاکنون استخرهای استخراج محبوب بسیاری برای رمزارزهایی چون اتر (ETH)، زی‌کش (ZEC)، بیت کوین کش (BCH)، بیت کوین اس‌وی (BSV) و غیره روی کار آمده است و کاربران می‌توانند برای عضویت در آن‌ها حق انتخاب داشته باشند.

در این استخرها، هر کاربر داشبورد مخصوص به خود را دارا است که اطلاعاتی چون وضعیت سخت‌افزار ماینینگ، نرخ هش ریت کنونی، درآمد تخمینی و سایر پارامترها را نمایش می‌دهد و به کاربران این فرصت را می‌دهد تا به طور مداوم در فرایند استخراج یک رمزارز خاص شرکت کرده و متناسب با توان محاسباتی تجهیزات خود، پاداش‌های منظم دریافت کنند.

فرایند استخراج رمزارز

استخرهای استخراج رمزارز

پیش از آنکه به چیستی استخر استخراج رمزارز و چگونگی پیوستن یک کاربر به یک استخر بپردازیم، اجازه دهید ببینیم فرایند استخراج چگونه صورت می‌پذیرد و موانع و دشواری‌های اصلی آن چه مواردی هستند.

در مرحله اول، برای هر پروتکل اثبات کار بلاکچین، فرایند استخراج توکن بومی آن، شامل حل کردن مسائل ریاضی با استفاده از قدرت محاسباتی است. پاسخ درست به این مسائل در قالب عدد هش بلاک نمایش داده می‌شود و پاداش آن به نهادی ارائه می‌شود که سریعتر آن را حل کند.

این پاداش‌ها به شکل توکن بومی استخر ارائه می‌شوند و فرایند استخراج آن به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که هر بلاک تراکنش جدید در طی یک زمان خاص استخراج می‌شود. در مورد بیت کوین، این زمان حدود ۱۰ دقیقه است و پیچیدگی یا هش ریت آن براساس میزان توان محاسباتی شبکه تنظیم می‌شود.

هر چه توان محاسباتی بیشتر باشد، نرخ هش متناسب با آن افزایش می‌یابد و برای به دست آوردن شانس بیشتر در حل معمای ریاضی موجود در هر چرخه حتی به توان محاسباتی بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

به همین دلیل است که ماینرهای رمزارز، استفاده از کامپیوتر شخصی، استخراج با سی‌پی‌یو (CPU) را کنار گذاشته و به طور کامل به استفاده از واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) و ریگ‌های سفارشی روی آورده‌اند که با استفاده از صدها ایسیک (ASICs) رمزارز را استخراج می‌کنند.

دستگاه‌های ایسیک به تدریج تکامل پیدا کرده و از جدیدترین فناوری تراشه برای ارائه نرخ هش بیشتر استفاده می‌کنند تا شانس استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر را افزایش دهند. امروزه دستگاه‌هایی چون بیتمِین اَنت ماینر اس۱۹ پرو (Bitmain Antminer S19 Pro)، آوالان ماینر ۱۱۶۶ پرو (AvalonMiner 1166 Pro) و واتس ماینر ام۳۲ (WhatsMiner M32) با توجه به نرخ هش، مصرف انرژی، سر و صدای تولید شده و میزان سودآوری در هر روز در میان جامعه استخراج رمزارز محبوبیت بیشتری دارند.

با انتشار توکن‌های جدید در سیستم یا تایید و اضافه شدن تراکنش‌ها به دفتر کل عمومی در قالب بلاک، فرایند استخراج دشوارتر می‌شود چرا که ماینرهای بیشتری برای هر یک به رقابت می‌پردازند.

از آنجا که پاداش استخراج یک بلاک بیت کوین، ۶.۲۵ بیت کوین است، این فرایند از نظر پولی کاملا سودآر به شمار می‌رود و همین موضوع بسیاری از ماینرها را برانگیخته تا با خرید دستگاه‌های ماینر گران قیمت ایسیک، ظرفیت محاسباتی خود را افزایش دهند.

از طرفی، افرادی که ترجیح می‌دهند از ظرفیت محاسباتی موجود خود برای کسب پاداش کمتر اما ثابت استفاده کنند، ترجیح می‌دهند به یک استخر استخراج رمزارز مانند اسلاش پول، اف‌توپول (F2Pool) یا اَنت پول (AntPool) بپیوندند و تمایل دارند با ترکیب منابع از پاداش‌های مشارکتی روزانه برخوردار شوند.

مراحل فرایند استخراج رمزارز

استخرهای استخراج رمزارز

شرح نمودار:

  • انتخاب رمزارز: جستجوی رمزارزی که دارای مکانیزم اثبات کار باشد
  • خرید تجهیزات: نگاه به ایسیک‌ها یا واحدهای پردازش گرافیکی قابل استفاده برای استخراج
  • راه‌اندازی یک کیف پول: انتخاب یکی از کیف‌پول‌های دیجیتال که به وفور و به صورت رایگان موجود هستند
  • پیکربندی دستگاه استخراج: دانلود نرم‌افزار استخراج رمزارز
  • پیوستن به یک استخر: انتخاب یک استخر برای اعتبارسنجی یک بلاک و کسب پاداش

نحوه کار استخرهای استخراج رمزارز

استخر استخراج رمزارز، مجموعه‌ای از ماینرها است که به عنوان یک موجودیت با هم کار می‌کنند تا شانس خود برای استخراج یک بلاک را افزایش دهند. به نسبت توان محاسباتی انباشته شده، با موفق شدن در حل یک بلاک، پاداش آن بین اعضای استخر تقسیم می‌شود.

اپراتور استخر استخراج، فعالیت‌هایی چون ثبت کار انجام شده توسط هر عضو، مدیریت هش اعضا، اختصاص سهم پاداش به هر عضو و محول کردن جداگانه کارها به آن‌ها را مدیریت می‌کند.

در مقابل، هزینه کارمزد استخر استخراج از پاداش توزیع شده بین اعضا کسر می‌شود. سهم کارمزد براساس مکانیزم اشتراکی استخر و بسته به نحوه تقسیم پاداش در آن، محاسبه می‌شود. این محاسبات می‌تواند با روش پرداخت به ازای هر سهم یا روش کاملا غیرمتمرکز همتا به همتا (P2P) صورت بپذیرد.

تعامل بین ماینرهای انفرادی، استخرهای استخراج رمزارز و پروتکل بیت کوین

استخرهای استخراج رمزارز

در یک استخر استخراج دارای مکانیزم متناسب با سهم، ماینرها توان محاسباتی خود را به اشتراک می‌گذارند و زمانی که استخر بتواند یک بلاک را استخراج کند سهم خود را دریافت می‌کنند. پس از استخراج بلاک، اعضا به تناسب سهامی که دارند پاداش دریافت می‌کنند.

استخرهای پرداخت به ازای سهم، نسبت به استخرهای تناسبی اندکی تفاوت دارند یعنی هر یک از اعضای استخر صرف نظر از اینکه استخر در پیدا کردن یک بلاک موفق بوده یا خیر، می‌تواند سهم دریافتی خود را به صورت روزانه نقد کند.

استخرهای استخراج رمزارز همتا به همتا یک نسخه پیشرفته‌تر به شمار می‌روند که در آن کل فعالیت استخر به عنوان یک بلاکچین مجزا ادغام می‌شود تا از فریب خوردن اعضای استخر توسط اپراتور یا هر نهاد منفردی پیشگیری شود.

افراد برای انتخاب استخر استخراج مورد نظر خود باید مواردی چون توان محاسباتی مورد نیاز، هزینه برق مورد نیاز، هزینه کارمزد استخر و موعد پرداخت سود در هر استخر را مورد بررسی قرار دهند و ببیند که آیا عضویت در آن برای ایشان سودآور است یا خیر.

معمولا استخرهای مختلف استخراج رمزارز، بین ۲ تا ۴ درصد از درآمد اصلی را دریافت می‌کنند و اکثر آن‌ها برای اعضا مکانیزم پرداخت روزانه دارند و پرداخت‌ها در یک زمان از پیش تعیین شده انجام می‌شوند.

باید هزینه خرید ماینرهای اختصاصی ایسیک و هزینه معمول برق مصرفی آن به دقت بررسی شود تا متوجه شویم که آیا استخراهای استخراج رمزارز سودآور هستند یا خیر.

انواع استخرهای استخراج رمزارز و مقدمات شروع به کار در یک استخر

استخرهای استخراج رمزارز

چندین استخر معروف برای استخراج رمزارز وجود دارد که ماینرهای انفرادی می‌توانند به آن‌ها پیوسته و شروع به مشارکت کنند. بایننس (Binance)، انت پول، اف‌توپول، پول بی‌تی‌سی (Pool BTC) و اسلاش پول شناخته شده‌ترین استخرهای استخراج رمزارز هستند و از نظر کارایی زمانی و پرداخت منظم به اعضا سابقه مثال‌زدنی دارند.

در حقیقت، اسلاش پول از زمان شروع به کار خود بیش از ۱.۳ میلیون بیت کوین را استخراج کرده، بیش از ۱۵ هزار ماینر منفرد در آن عضو هستند و به طور کلی نرخ هش آن ۵-۸ درصد از کل شبکه بیت کوین را به خود اختصاص داده است.

ماینرهای انفرادی به جای شرکت در یک استخر استخراج بیت کوین می‌توانند به پلتفرم‌های استخراجی که برای سایر رمزارزها همچون لایت‌کوین (LTC)، بیت کوین گلد (BTG)، مونرو (XMR)، اتر (ETH)، اتریوم کلاسیک (ETC) و غیره ایجاد شده‌اند بپیوندند.

در میان استخرهای استخراج اتریوم می‌توان از اترماین (Ethermine)، تو ماینرز (2Miners)، اف‌توپول، نانوپول (Nanopool) و الیزا (Eliza) نام برد که جزء انتخاب‌های معتبر برای کاربران هستند. هر یک از این استخرها نرخ هش شبکه متفاوتی دارند و از صدها تا هزاران ماینر تشکیل شده‌اند.

در حین انتخاب رمزارز برای استخراج باید به مواردی چون ثبات قیمت، نرخ هش مورد نیاز برای کسب مداوم پاداش و کسر هزینه کارمزد پلتفرم‌های ماینینگ از درآمد کل توجه داشت.

ماینرهای منفرد، جدای از ثبت نام برای پلتفرم استخراج رمزارز، باید سخت‌افزار استخراج (به شکل یک یا چند ماینر ایسیک)، نرم‌افزار استخراج نصب شده و یک کیف پول رمزنگاری امن برای ذخیره پاداش و سایر دارایی‌های دیجیتال به منظور انجام تراکنش را داشته باشند.

هر چه سرمایه بیشتری در دستگاه‌ها یا تجهیزات استخراج پیشرفته سرمایه‌گذاری شود، شانس کسب پاداش‌های بالاتر افزایش می‌یابد، مشروط به اینکه کل سخت‌افزار به هدف استخراج رمزارز اختصاص داده شود.

علاوه بر این، اتصال به اینترنت پرسرعت و تامین بدون وقفه برق برای انجام هر چه سریع‌تر وظایف محوله از سوی اپراتور استخر ضروری است.

مزایا و معایب استخرهای استخراج رمزارز

استخرهای استخراج رمزارز

استخرهای استخراج رمزارز حتی به ماینرهای کوچک‌تر این امکان را می‌دهند که از منابع محاسباتی خود برای کسب درآمد منظم استفاده کنند، آن هم بدون اینکه نیازی به سرمایه‌گذاری هنگفت (چندین میلیون دلار) برای توسعه یک دستگاه استخراج اختصاصی وجود داشته باشد.

پرداخت‌های دوره‌ای، قابلیت مشاهده واضح و بی‌درنگ پاداش و بهره‌مندی از مدیریت حرفه‌ای یک اپراتور استخر هم از دیگر مزایایی است که با پیوستن به یک استخر استخراج رمزارز از آن بهره‌مند خواهید شد.

با وجود این، همه استخرهای استخراج رمزارز ایمن نیستند، برای مثال استخر پولین (Poolin) اخیرا اعلام کرده که به دلیل نگرانی درباره نقدینگی، برداشت بیت کوین و اتر توسط کاربران را به حالت تعلیق در می‌آورد. علاوه بر این، با توجه به اینکه استخرهای استخراج رمزارز با کسر کارمزد استخر از پاداش‌های کسب شده درآمد به دست می‌آورند، درآمد واقعی هر یک از اعضای استخر به طور قابل توجهی کمتر از چیزی است که ممکن بود در صورت کار انفرادی به دست بیاورد.

عیب دیگر استخرها این است که تجهیزات مورد نیاز برای پیگیری و انجام وظایف محوله در استخر می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد و با توجه به هزینه برق یا اینترنت، سود کمی را عاید کاربر کند.

مترجم: ف غفاری

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×