» آرشیو اخبار » اروپا برای گرم شدن در زمستان باید دست به دعا بردارد
اروپا برای گرم شدن در زمستان باید دست به دعا بردارد

اروپا برای گرم شدن در زمستان باید دست به دعا بردارد

19 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اروپا برای گذراندن زمستان باید دست به دعا بردارد تا زمستانی معتدل داشته باشد و همچنین تقاضای انرژی در بین مصرف کنندگان کاهش یابد، زیرا هرگونه خرابکاری در زیرساخت ها یا حتی قطع بیشتر در عرضه روسیه و یا وارد نشدن گاز مایع، جیره بندی برق یا خاموشی را اجتناب ناپذیر می کند.

حتی اگر اروپا بتواند در زمستان امسال گرم بماند و چراغ‌ها را روشن نگه دارد، چالش بسیار بزرگ‌تری برای پر کردن انبارهای خالی در سال آینده خواهد داشت و نسبت به هدف اتحادیه اروپا برای افزایش سطح ذخایر به 80 درصد تا نوامبر سال جاری عقب خواهد بود.

با اینکه ذخیره سازی، در حال حاضر حدود 90 درصد، اعلام شده اما توقف گاز از طریق شبکه نورد استریم از روسیه به آلمان، با وجود افزایش عرضه از جاهای دیگر، شکافی عمیق ایجاد می کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

پس از تحریم های غرب در واکنش به جنگ اوکراین که در فوریه آغاز شد، روسیه به تدریج جریان گاز از طریق نورد استریم و همچنین از طریق مسیرهای دیگر را کاهش داد و نهایتا گاز از طریق نورد استریم در ماه سپتامبر به طور کامل متوقف شد.

تحلیلگران، کمبود گاز را تقریباً 15 درصد کمتر از میانگین تقاضای اروپا در زمستان می‌دانند، به این معنی که قاره مجبور است مصرف خود را کاهش دهد تا فصل زمستان و اوج تقاضا را پشت سر بگذارد.

مدیر اقتصاد انرژی در FGE، گفت: “وضعیت بسیار شکننده خواهد بود.”

وی افزود: مصرف گاز خانگی در آلمان در پایان سپتامبر به بالاترین میزان مصرف از ماه مارس رسیده و این به دلیل افزایش دوره سرما بوده است و تقاضای گاز حدود 14 درصد بالاتر از میانگین چهار ساله 2018 تا 2022 بود. این یک تهدید خواهد بود.

 آلمان بیش از همه در معرض کمبود گاز

آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گاز روسیه در قاره، بیش از همه در معرض اختلال در عرضه است و این کشور به دنبال طرحهای حمایتی برای صنایع و مصرف‌کنندگان خود است.

هر گونه امیدی مبنی بر از سرگیری محموله های شبکه نورد استریم به آلمان درماه گذشته به دلیل خرابکاری مشکوک در خط لوله از بین رفت.

پس از انفجارهایی که به نورد استریم 1 و همچنین نورد استریم 2(که هرگز عمل نکرده) آسیب رساند، کشورهای اروپایی در حا آماده باش و در حال کار بر روی افزایش امنیت زیرساخت های حیاتی هستند.

اگر مسکو تهدید خود مبنی بر تحریم شرکت انرژی اوکراینی نفت و گاز را عملی کند و یکی از آخرین مسیرهای گاز روسیه به اروپا را ببندد، اوضاع اروپا بدتر خواهد شد. قطعی‌های روسیه ممکن است بدتر شود.

اروپا واردات گاز طبیعی مایع (LNG ) خود را افزایش داده و زیرساخت های لازم برای واردات آن را گسترش داد، اما همچنان باید در بازار جهانی رقابت کند؛ جایی که اگر پدیده آب و هوایی معروف به لانینا تقاضای کشورهای آسیایی را تقویت کند، رقابت می تواند شدیدتر شده، که این امر باعث افزایش قیمت ها می شود.

از آنجایی که اروپا موفق به ایجاد سقف قیمت شده است، قیمت‌ها از اوج‌ خود در زمان حمله روسیه به اوکراین کاهش یافته است، اما قیمت عمده‌ فروشی گاز هلندی، هنوز حدود 80 درصد بالاتر از همین زمان در سال گذشته است.

Refinitiv مرکز تحقیقات گاز اروپا تخمین می زند که شمال غربی اروپا، از جمله آلمان، می تواند در زمستان امسال 18 میلیارد متر مکعب LNG بیشتر وارد کند، که واردات را در سال جاری به 52 میلیارد متر مکعب افزایش می دهد که 5.5 درصد بیشتر از سال گذشته است.

عرضه گاز خط لوله نیز از آذربایجان، شمال آفریقا و نروژ افزایش یافته است، اما بسیار پایین تر از مقدار گاز وارد شده از روسیه در سالهای قبل است.

به گفته بانک آمریکا، خطوط لوله های نورد استریم مجموعاً ظرفیتی معادل 110 میلیارد متر مکعب در سال دارند و اگر با ظرفیت کامل کار کنند، بیش از 30 درصد از کل تقاضای گاز اروپا را پوشش خواهند داد.

در حال حاضر، روسیه روزانه 86 میلیون متر مکعب را از طریق لهستان و اوکراین به شمال غرب اروپا ارسال می کند، که در مقایسه با میانگین 360 میلیون متر مکعب درسال گذشته 76 درصد کاهش داشته است.

اروپا با 155 میلیون متر مکعب کسری در روز مواجه خواهد شد!

برآوردهای تحلیلگران متفاوت است، آنها می گویند اگر عرضه در سطوح فعلی ادامه یابد، اروپا با 155 میلیون متر مکعب کسری در روز مواجه خواهد شد که بر اساس این میانگین تقاضای روزانه در شمال غرب اروپا برای سپتامبر تا مارس ازسال 2017 تا 2021 معادل 930 میلیون مترمکعب بوده است.

کشورهای اتحادیه اروپا موافقت کرده اند که تقاضا را تا 15 درصد یا در مجموع 50 میلیارد متر مکعب در زمستان امسال کاهش دهند.

اگر آنها به این چشم انداز دست یابند، باید زمستان را با استفاده ازحدود 55 میلیارد متر مکعب از ذخایر به پایان برساند. اما پر کردن به موقع این کسری برای زمستان آینده به دلیل نبود منابع روسیه که اروپا هنوز در اوایل سال جاری دریافت می کرد، پیچیده خواهد شد.

 

اروپا برای گرم شدن در زمستان باید دست به دعا بردارد

اما یک خطر این است که با کاهش منابع انرژی، تقاضای انرژی کاهش نیابد. در حال حاضر تقاضای گاز صنعتی اروپا کاهش یافته است، زیرا قیمت های بالای گاز باعث شده است که کارخانه ها، بخش های انرژی مانند آلومینیوم، فولاد و آمونیاک تولید را تعطیل کنند.

اما آژانس شبکه فدرال آلمان، که مسئول جیره بندی گاز در مواقع اضطراری عرضه خواهد بود، گفت که مصرف خانوارها برای پایدار بودن ذخایر بسیار زیاد است.

موضوع دیگر این است که نیروگاه‌های هسته‌ای قدیمی و مشکلات خنک‌ سازی رآکتورها در طول خشکسالی تابستانی، تولید انرژی اتمی فرانسه را کاهش داده است.

تحلیلگران تخمین می‌زنند که تقاضای گاز در برابر نیروهای دیگر از جمله برق، امسال می تواند 30 درصد بیشتر از گذشته باشد.

بریتانیا که قسمتی از برق خود را از اروپا وارد می کند، همچنین نسبت به قطع برق در زمستان امسال به دلیل کمبود در اروپا هشدار داده است.

وضعیت تامین انرژی راحت و بدون کمبود می تواند زمستان های زیادی  از اروپا دور باشد.

فرانسیسکو بلانچ، تحلیلگر بانک آمریکا، تخمین زد که عادی سازی قیمت گاز در اروپا ممکن است پنج تا ده سال طول بکشد.

او گفت: اروپا باید به پرداخت هزینه بنزین و دعا برای گرم شدن هوا ادامه دهد.

منبع: رویترز

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×