» ارز دیجیتال » مدیر عامل کراکن: اثبات ذخایر بایننس بدون مفهوم بدهی بی‌معنی است
اثبات

مدیر عامل کراکن: اثبات ذخایر بایننس بدون مفهوم بدهی بی‌معنی است

5 آذر 1401 4

سقوط صرافی کریپتو FTX اهمیت اثبات ذخایر (proof of reserves) را در اجتناب از موقعیت‌هایی که شامل سوءاستفاده از وجوه کاربران می‌شد، آشکار کرد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز؛ سقوط صرافی کریپتو FTX اهمیت اثبات ذخایر (proof of reserves) را در اجتناب از موقعیت‌هایی که شامل سوءاستفاده از وجوه کاربران می‌شد، آشکار کرد. در حالی که صرافی‌ها به طور فعال شروع به اشتراک گذاری آدرس‌های کیف پول برای اثبات وجود وجوه کاربران کرده‌اند، چندین کارآفرین از جمله جسی پاول (Jesse Powell)، مدیر عامل کراکن (Kraken) که یکی از بنیانگذاران این صرافی نیز به حساب می‌آید، این عمل را “بی‌معنی و بی هدف” خواند، زیرا صرافی‌ها شامل بدهی‌ها (liabilities) نمی‌شوند.

به گفته پاول، حسابرسی کامل اثبات ذخیره باید شامل مجموع بدهی‌های مشتری، شواهد رمزنگاری قابل تأیید توسط کاربر مبنی بر اینکه هر حساب در مجموع در آن گنجانده شده است و امضاهایی که کنترل متولی بر کیف پول‌ها را اثبات می‌کند، باشد. در حالی که اثبات ذخیره کراکن امکان تأیید دارایی‌ها در برابر بدهی‌های شرکت را فراهم می‌کند، پاول همچنان از سایر بازیکنانی که از گنجاندن حساب‌های دارای مانده منفی غافل شده‌اند، صحبت می‌کند.

پاول در گذشته از کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) به دلیل به اشتراک گذاشتن مدارک ناقص ذخایر نام برده بود، زیرا فاقد «اثبات رمزنگاری موجودی مشتری و کنترل کیف پول» بود. وی بار دیگر تاکید کرد که اندوخته‌ها لیست کیف پول نیستند، بلکه دارایی‌ها منهای بدهی‌ها هستند.

تبلیغات جام جهانی قطر

سیستم اثبات ذخیره بایننس که اخیراً منتشر شده است به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را با استفاده از درخت مرکل (Merkle) تأیید کنند. با این حال، پاول نارضایتی خود را به اشتراک گذاشت، زیرا سیستم شامل حساب‌های دارای مانده منفی نبود و اظهار داشت:

“هدف اصلی این است که بفهمیم آیا یک صرافی بیشتر از آنچه که به مشتریان بدهکار است، رمزارزهای بیشتری در اختیار دارد یا خیر. قرار دادن هش روی شناسه ردیف بدون هر چیز دیگری بی ارزش است.”

از سوی دیگر، تعداد کمی از اعضای جامعه نیاز پاول به یک حسابرس یا آدیتور قابل اعتماد را رد کردند. در ادامه این اتهام، مدیر عامل بایننس، چانگپنگ ژائو (Changpeng Zhao)، با به اشتراک گذاشتن برنامه‌های آتی بایننس که شامل حسابرسان شخص ثالث برای بررسی نتایج اثبات ذخیره صرافی می‌شود را رد کرد.

اثبات ذخایر

همچنین پاسخ ژائو به نگرانی‌های مطرح شده توسط مدیرعامل کراکن از حمایت مثبت جامعه برخوردار شد.
در 19 نوامبر (28 آبان)، ژائو تأیید کرد که کار بر روی ایجاد یک صرافی متمرکز ایمن (CEX) را آغاز کرده است، ایده ای که توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیانگذار اتریوم، مطرح شد.

در این مثال، بهترین سناریو، ساخت سیستمی است که به صرافی‌های ارزهای دیجیتال اجازه نمی‌دهد که وجوه سپرده‌گذار را بدون رضایت برداشت کنند.

یادداشت مترجم: بدهی یا liabilities، وجوه یا بدهی‌هایی هستند که یک تجارت یا بیزینس به طلبکاران شخص ثالث بدهکار است. یادداشت‌های پرداختنی و بدهی‌های بانکی می‌توانند بخشی از حساب‌های پرداختنی باشند.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×