» آرشیو اخبار » ابتکار دولت برای حمایت از دانش‌بنیان‌
ابتکار دولت برای حمایت از دانش‌بنیان‌

ابتکار دولت برای حمایت از دانش‌بنیان‌

11 آبان 1401 5

معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: مجموع اقداماتی که توسط دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شده، نوید حمایت حداکثری دولت و مجلس شورای اسلامی را به کسانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کردند می‌دهد.

به گزارش گذارنیوز، «محمدمهدی برادران» اظهار کرد: تعاملات جدیدی که وزارت صمت با وزارت علوم و تحقیقات فناوری و معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشته است، این نوید را می‌دهد که در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» بتوانیم جهشی را که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است حاصل کنیم.

معاون وزیر صمت افزود: باید تعامل بین صنایع بزرگ با مجموعه‌های دانش‌بنیان شکل بگیرد و تقویت شود، لازمه این امر حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت صنعتی شدن و حرکت صنایع بزرگ به سمت دانش‌بنیان شدن است.

برادران گفت: این الزام توسط وزارت صمت در قالب قانون دانش‌بنیان به شرکت‌های وابسته دولتی ابلاغ شده، همچنین از شرکت‌های خصوصی در همایش‌ها و جلسات مختلف درخواست شده که همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش دهند تا از ظرفیت‌های قانونی این همکاری به ویژه معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند.

تبلیغات جام جهانی قطر

وی اضافه کرد: با انجام این اقدامات و با توجه به اینکه قانون‌گذار معافیت‌های مالیاتی خوبی را برای صنایعی که با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری می‌کنند در نظر گرفته، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال شاهد افزایش قراردادهای مشترک در این حوزه باشیم.

معاون وزیرصمت تصریح کرد: زمانی می‌توان تولید را افزایش داد و ماشین‌آلات را تکمیل کرد که قطعاتی که اکنون در اختیار نداریم، در کنار قطعات تولید داخل در اختیار داشته باشیم‌. پیش از این معافیت واردات ماشین‌آلات کاملاً صفر شده بود، اما مالیات زیادی برای واردات قطعات در نظر گرفته شده بود.

معافیت‌های مالیاتی برای خریداران محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون وزیر صمت گفت: اکنون به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که در حوزه ماشین‌آلاتی که داخل کشور تولید می‌شود، مجوز واردات صادر نشده و همزمان قطعاتی که در کشور تولید نداشته و صنعتگران برای ساخت ماشین‌آلات، به آن نیاز دارند، تعرفه وارداتی کمتر و در حدود یک درصد داشته باشد تا اقداماتی که در شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ماشین‌سازی انجام می‌شود، توجیه اقتصادی بیشتری داشته باشد.

برادران اضافه کرد: از ابتدای سال، تیم‌های مشترک در حوزه دانش‌بنیان شکل گرفت و قانون سامانه جامع تجارت نیز مبنای فعالیت‌های تولیدی و تجارت قرار داده شد. امروز نوعی خودباوری در کشور ایجاد شده که نیازمند اقدامات تکمیلی و حمایت‌های قانونی از کالاهای دانش‌بنیان است.

وی تصریح کرد: دولت معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید کنند و با آن‌ها پروژه مشترک داشته باشند، اعطا می‌کند. مجموع اقداماتی که توسط دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شده نوید حمایت حداکثری دولت و مجلس شورای اسلامی را به کسانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کردند می‌دهد.

تولید باید اولویت اول کشور باشد

معاون وزیر صمت گفت: دولت، مجلس و حتی دستگاه قضائی بسیج شده‌اند تا تولید اولویت اول کشور باشد، همچنین جهش در تولیدات دانش‌بنیان رقم بخورد. اکنون کالاهای تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان کاملاً قابلیت رقابت با کشورهای خارجی را دارد؛ البته در حوزه تولید انبوه این کالاها نیازمند سرمایه‌گذاری، تأمین سرمایه در گردش و ایجاد برخی پیوندها بین دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های تولیدی و تجاری بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم‌.

منبع: ایمنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×