» آرشیو اخبار » آیا سولانا می‌تواند از گرداب سقوط خارج شود؟
سولانا

آیا سولانا می‌تواند از گرداب سقوط خارج شود؟

12 آذر 1401 6

نکته مثبتی که هنوز امید به آینده سولانا را زنده نگه می‌دارد، این است که تعداد توسعه دهندگان فعال آن در حال افزایش است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بدون شک سال 2022، سال چندان خوبی برای سولانا (SOL) نبوده است. رمزارزی که با وعده «قاتل اتریوم» به بازار رمزارزها قدم گذاشت، طی 12 ماه گذشته با مشکلات عملکردی زیادی مواجه شده است. اما آیا اوضاع در سال 2023 برای این آلتکوین تغییری خواهد کرد؟

رمزارز سولانا

داستان غم‌انگیز سولانا

طی سال جاری، بازار دارایی‌های دیجیتال با نوسانات شدیدی همراه بوده است. سولانا (SOL) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قیمت آن پس از هر بار قطعی شبکه، افت شدیدی را تجربه کرده است. این اتفاقات منجر به افزایش بی‌اعتمادی نسبت به این رمزارز شد. به‌هرحال، اگر شبکه کار نکند، چگونه می‌توان آن را آماده کرد تا از بزرگ‌ترین آلتکوین بازار، یعنی اتریوم بهتر عمل کند؟

تبلیغات جام جهانی قطر

اگرچه سولانا به لحاظ راه‌اندازی توکن‌های غیرمثلی (NFT) و بازی‌های مبتنی بر بلاکچین، پس از اتریوم، در جایگاه دوم ایستاده است، ولی ثابت کرده است که در صورت استفاده زیاد، ناپایدار خواهد شد. افزون بر این، متمرکز شدن یکی دیگر از برجسته‌ترین نکات منفی آن بوده است، چراکه همیشه شاهد بوده‌ایم که توسعه دهندگان، بلاکچین سولانا (SOL) را برای رفع یک باگ، از دسترس خارج کرده‌اند.

گویا این مشکل برای به دردسر انداختن این پلتفرم قراردادهای هوشمند کافی نبود، چراکه تاثیرات منفی سقوط صرافی اِف‌تی‌ایکس (FTX) و آلامدا ریسرچ (Alameda Research) به شدت بر سولانا تاثیر گذاشته است؛ چرا که شرکت‌های سم بنکمن فرید ملقب به اِس‌بی‌اف (SBF) پیشتر در رشد سولانا تأثیرگذار بوده‌اند.

اِس‌بی‌اف علاوه بر اینکه یکی از حامیان بزرگ سولانا بود، اعتقاد داشت که این رمزارز کمتر از حد واقعی ارزش‌گذاری شده است و به آلامدا اجازه داد که ۱.۲ میلیارد دلار رمزارز سولانا را خریداری کند. تا این لحظه، این شرکت تجاری ورشکسته، 48.6 میلیون واحد از این رمزارز را در اختیار دارد. این رقم 65 درصد از کل توکن‌های استیک شده و 8.75 درصد از کل موجودی سولانا را تشکیل می‌دهد.

این قرابت زیاد با یکی از بزرگترین رسوایی‌های سال 2022 در بازار رمزارزها باعث شد که این رمزارز از لیست 10 ارز برتر بازار خارج شود و سرمایه‌گذاران آن پول زیادی را از دست بدهند. ولی تا چه اندازه ممکن است وضعیت سولانا در سال 2023 تغییر کند؟

با نگاهی به تاریخچه سولانا، خواهیم فهمید که قطعی‌های مداوم شبکه آن نمی‌توانست دلیلی برای از دست دادن این میزان سرمایه باشد؛ چراکه با وجود اصلاح شدید قیمت، جایگاه خود را در میان 10 ارز برتر از نظر ارزش بازار، از دست نداده بود. بنابراین، می‌توان اینگونه استدلال کرد که حتی اگر یک آلتکوین تا زمانی که بلاکچین آن 100 درصد کاربردپذیری داشته باشد، با مشکلات زیادی روبرو شود، باز ممکن است این مشکلات کاتالیزور نزولی قدرتمندی برای سقوط آن محسوب نشوند.

نکته مثبتی که هنوز امید به آینده سولانا را زنده نگه می‌دارد، این است که تعداد توسعه دهندگان فعال آن در حال افزایش است. این واقعیت ثابت می‌کند که حتی اگر سرمایه‌گذاران نسبت به اقدامات بعدی آلامدا محتاطانه عمل کنند، این شبکه از دیگر رقبا عقب نمانده است.

یک بلاکچین سریع، با کارمزد تراکنش‌های پایین، زبان برنامه‌نویسی در دسترس برای ساخت قراردادهای هوشمند و نسبت قابل قبولی از توسعه، می‌تواند نشان دهد که هنوز می‌توان به سولانا امیدوار بود. با این حال، برای رسیدن به این هدف، این آلتکوین باید تا سال 2023، در روش‌های جدیدی در صنعت بلاکچین شرکت کرده و شبکه خود را اصلاح کند.

علاوه بر داشتن رقبای مهمی مانند کاردانو (ADA) و پولکادات (DOT)، سولانا باید تلاش کند تا سرمایه‌گذاران سال آینده بیشتر خواستار آن باشند. با سقوط NFTها، که نکته برجسته سولانا هستند، نیاز به برنامه‌ریزی مجدد، برای جلوگیری از سقوط در قبرستان رمزارزها ضروری است.

سولانا اخیراً به یک منطقه مهم توازن ریسک و بازده وارد شده است، زیرا در سال 2021 از بالاترین سطح تاریخی خود در حدود 260 دلار عبور کرد و اکنون در آخرین ماه‌های سال 2022، با قیمتی زیر 15 دلار معامله می‌شود. سولانا با مدیریت روش‌هایی که بتواند فشار وارد شده از طریق آلامدا را به حداقل برساند، می‌تواند به یک دارایی دیجیتالی با ارزش در سال 2023 تبدیل شود.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: u.today

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×