» آرشیو اخبار » آیا بیت کوین می‌تواند از اولین بحران اقتصادی جهانی جان سالم به در ببرد؟

آیا بیت کوین می‌تواند از اولین بحران اقتصادی جهانی جان سالم به در ببرد؟

4 تیر 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیت کوین از زمان راه‌اندازی خود به عنوان پاسخی به بحران مالی جهانی سال 2008، تاکنون یک رکود اقتصادی تمام عیار را تجربه نکرده است.

بیت کوین (BTC) پاسخی به رکود جهانی سال 2008 بود. بلاکچین بیت‌ کوین روشی جدید برای انجام تراکنش بدون نیاز به یک طرف سوم مانند بانک‌ها‌، به خصوص بانک‌هایی که با هزینه بیت‌المال توسط دولت اداره می‌شوند، را به جهان ارائه کرد.

ساتوشی ناکاماتو در سال 2009 نوشت: «باید به بانک مرکزی اعتماد کنیم که از افت ارزش یک ارز جلوگیری کند، اما تاریخچه ارزهای فیات پر از مثال نقض آن است.»

تبلیغات جام جهانی قطر

ساتوشی در پیام تعبیه شده در اولین بلاک بیت کوین (جنسیس بلاک یا بلاک پیدایش) منظور خود را خلاصه کرد: «روزنامه The Times در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹ رئیس خزانه‌داری [انگلستان] در آستانه‌ی اهدای کمک مالی به بانک‌ها است.»

در حالی که فرآیند استخراج بیت کوین مثل قبل ادامه دارد و کمیابی آن باعث شده است تا سرمایه‌گذاران جذب این «طلای دیجیتال» شوند، سقوط 75 درصدی فعلی آن از اوج قیمت 69هزار دلار نوامبر 2021 نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال در مقابل عوامل کلان اقتصادی مصون نیست.

هم‌زمان، بازار ارز دیجیتال در همین بازه زمانی 2.25 تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داد و نشان داد که تقاضای سطح کلان در این فضا به شدت کاهش یافته است.

سقوط بیت کوین پس از افزایش تورم اقتصادی و آغاز سیاست‌های تهاجمی بانک‌های مرکزی به وقوع پیوست. نکته قابل توجه اینکه، فدرال رزرو در تاریخ 15 ژوئن نرخ بهره شاخص خود را 75 واحد پایه (صدم درصد) افزایش داد تا تورمی که در ماه مه به 8/4 درصد رسید، را مهار کند.

نمودار قیمت روزانه BTC/USD. منبع: TradingView

علاوه بر این، این سقوط با افزایش همبستگی بیت‌ کوین با شاخص بورس نزدک (بورس شرکت‌های فناوری) همراه شد. گفتنی است که شاخص بازار بورس آمریکا بین نوامبر 2021 و ژوئن 2022 بیش از 30 درصد کاهش یافت.

پیش بنی افزایش نرخ بهره در آینده
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در جلسه شهادت خود در مقابل کنگره خاطرنشان کرد که افزایش نرخ بهره تورم را کاهش خواهد داد، اگرچه افزود: «سرعت این تغییر نرخ همچنان به داده‌های ورودی و چشم انداز در حال تحول اقتصاد بستگی دارد.»

جروم پاول در بیانیه خود به نظرسنجی رویترز نیز اشاره کرد. در این نظرسنجی اقتصاددانان موافق بودند که فدرال رزرو در ماه ژوئیه نرخ بهره شاخص را 0/75 درصد دیگر افزایش می‌دهد و یک افزایش 0/5 درصدی دیگر در ماه سپتامبر نیز انجام خواهد شد. این بیانگر پتانسیل افت بیشتر بازار ارز دیجیتال است.

اما با توجه به هدف تورم 2 درصدی بانک مرکزی، در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد که فدرال رزرو سیاست‌های تهاجمی خود را تغییر دهد. جالب اینجاست که اختلاف بین نرخ بهره صندوق فدرال رزرو و شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اکنون به بیشترین حد خود در تاریخ رسیده است.

نرخ صندوق فدرال در مقابل تورم. منبع: ecoinometrics

بیت کوین با اولین رکود اقتصادی بالقوه روبرو است
همچنین براساس نظرسنجی که توسط فایننشال تایمز (Financial Times) از 49 کارشناس اقتصادی انجام شده است، تقریباً 70 درصد از اقتصاددانان بر این باورند که اقتصاد آمریکا به دلیل سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو، سال آینده وارد رکود خواهد شد.

گفتنی است، هنگامی که یک کشور که با رشد منفی تولید ناخالص داخلی روبرو است وارد رکود اقتصادی می‌شود، علاوه بر افزایش نرخ بیکاری، در درازمدت با کاهش تولید و کاهش فروش خرده فروشی نیز مواجه خواهد شد.

نکته قابل توجه اینکه، حدود 38 درصد از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی انتظار داشتند که رکود اقتصادی در نیمه اول سال 2023 آغاز شود، در حالی که 30 درصد پیش‌بینی می‌کردند که این اتفاق در سه ماهه سوم و چهارم سال رخ دهد. علاوه بر این، یک نظرسنجی دیگر که توسط بلومبرگ در ماه مه انجام شده است، احتمال 30 درصدی وقوع رکورد در سال آینده را نشان می‌دهد.

رکود بعدی در ایالات متحده از سال 2023 آغاز می‌شود. منبع: فایننشال تایمز

پاول همچنین در کنفرانس مطبوعاتی 22 ژوئن خود خاطرنشان کرد که رکود اقتصادی به دلیل حوادث چند ماه گذشته در سراسر جهان، قطعاً جز احتمالات است، منظور وی جنگ اوکراین و روسیه است که باعث ایجاد بحران غذایی و نفتی در سراسر جهان شده است.

این پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بیت کوین قرار است با یک بحران اقتصادی تمام عیار رو به رو شود. و این واقعیت که بیت‌ کوین در طول دوره افزایش تورم، مشابه یک دارایی امن رفتار نکرده، احتمال سقوط آن به همراه شاخص‌های بازار بورس را افزایش می‌دهد.

در همین حال، ورشکستگی پروژه 40 میلیارد دلاری ترا (Terra) و مشکلات نقدینگی بزرگ‌ترین صندوق پوششی ارز دیجیتال یعنی تری اروز کپیتال (Three Arrow Capital) نیز تقاضا را در بازار رمزارز نابود کرده است.

به عنوان مثال، اتر، دومین رمزارز بزرگ جهان پس از بیت کوین، با یک سقوط 80 درصدی اکنون به قیمت 880 دلار رسیده است.

به همین منوال، دیگر رمزارزهای برتر بازار از جمله کاردانو (ADA)، سولانا (Sol) و اولانچ (Avax) بین 85 الی 90 درصد از اوج قیمت خود سقوط کردند.

ادوارد مویا (Edward Moya)، تحلیلگر ارشد بازار در کارگزاری فارکس اوآندا (OANDA) گفت: «خانه ارز دیجیتال آتش گرفته و همه به سمت درهای خروج هجوم آورده‌اند، زیرا دیگر اعتمادی به این فضا ندارند.»

بازار نزولی بیت‌ کوین چیز جدیدی نیست

اما غالب پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بیت‌ کوین سطح 20 هزار دلاری خود را از دست خواهد داد. برای مثال لی دروگن (Leigh Drogen) مدیر ارشد فناوری شرکت استار کیلر کپیتال (Starkiller Capital) پیش‌بینی می‌کند که قیمت این ارز دیجیتال با یک سقوط 85 درصدی دیگر به 10 هزار دلار برسد.

با این حال، شواهد کمی برای سقوط کامل بیت کوین وجود دارد، به خصوص با توجه به شش بازار نزولی قبلی این رمزارز (بر مبنای اصلاح 20- درصدی مازاد آن) که هر کدام در نهایت به صعود بیت‌ کوین و عبور از رکورد قبلی قیمت منتهی شد.

نیک (Nick)، تحلیلگر شرکت منابع اطلاعاتی اکوینومتریکس (Ecoinometrics)، بر این باور است که بیت کوین مانند شاخص بازار بورس رفتار می‌کند و هنوز در میانه راه پذیرش انبوه قرار دارد.

احتمال اینکه بیت کوین در شرایط افزایش نرخ بهره دچار ریزش شود زیاد است- مانند شاخص S&P 500 که در 100 سال گذشته چندین بار کاهش یافته و مجدداً دچار افزایش شده است.

کارشناسان: «بین سال‌های 1929 و 2022 شاخص S&P500 دویست برابر شد. این چیزی شبیه به نرخ بازده سالانه 6 درصدی است […] برخی از این شرط‌بندی‌های نامتقارن مانند خرید بیت کوین (در حال حاضر) کاملاً بی‌خطر هستند.»

نمودار افت و خیزهای شاخص S&P500 در طول تاریخ. منبع: ecoinometrics

بیشتر آلت‌کوین‌ها از بین خواهند رفت
متأسفانه، این را نمی‌توان در مورد همه کوین‌های موجود در بازار ارز دیجیتال گفت. بسیاری از این ارزهای به اصطلاح الترناتیو یا «آلت‌کوین» امسال از بین رفتند. به طوری که برخی از رمزارزهای با ارزش بازار پایین بیش از 99 درصد سقوط کردند.

آلت‌کوین‌هایی که در سال 2022 با سقوط 100 درصدی روبرو شده‌اند. منبع: Messari

با این وجود، پروژه‌هایی با پذیرش سالم و کاربران واقعی می‌توانند در پی یک بحران اقتصادی جهانی به صدر برسند.

برترین کاندید تا به امروز اتریوم است، پلتفرم پیشروی قرارداد هوشمند که با دارا بودن بیش از 46 میلیارد دلار سرمایه بر بخش دیفای سلطه دارد.

اتریوم بر قراردادهای هوشمند سلطه دارد. منبع: defi llama

بلاکچین‌های دیگر، از جمله زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، سولانا (SOL)، کاردانو (ADA) و اولانچ (AVAX) نیز به عنوان گزینه‌های بعدی می‌توانند کاربران را جذب خود کرده و تقاضا برای توکن‌های خودشان را افزایش دهند.

در همین حال، آلت‌کوین‌های قدیمی‌تر مانند دوج‌کوین (DOGE) نیز شانس زیادی برای بقا دارند، به خصوص به خاطر گمانه‌زنی‌ها در مورد ادغام احتمالی این رمزارز در شبکه اجتماعی توییتر.

روی هم رفته، یک بازار نزولی تحت تأثیر عوامل کلان به احتمال زیاد در ماه‌های آینده به تمام ارزهای دیجیتال در فضای کریپتو ضرر وارد خواهد کرد.

الکساندر کانچنکو (Alexander Tkachenko)، بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم معاملاتی VNX در مصاحبه با به کوین تلگراف گفت «رمزارزهای با ارزش بازار کوچک، نقدینگی پایین و نوسانات بالا در معرض سقوط و نابودی قرار خواهند گرفت. او اضافه کرد: «اگر بیت کوین و سایر رمزارزها بخواهند به اوج خود برگردند، باید به جایگزینی خودکفا برای ارزهای فیات، به خصوص دلار آمریکا تبدیل شوند.»

مترجم: شهریار قلی پور
منبع: کوین تلگراف

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×