» آرشیو اخبار » آیا ایران آماده برگزاری نشست وزرا است؟
ایران

آیا ایران آماده برگزاری نشست وزرا است؟

11 شهریور 1401 7

به گزارش گذارنیوز؛ کانال اعتمادآنلاین در جدیدترین خبر خود راجع به برجام، بر اساس شنیده‌‌هایی مدعی شد که ایران آماده برگزاری نشست وزرا است.

یک منبع آگاه درباره پاسخ تهران به نامه ایالات متحده که شب گذشته تسلیم انریکه مورا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات شد، به اعتمادآنلاین گفته است: در این پاسخ به صراحت اعلام شد که اگر معدود نظرات مطرح شده توسط ایران تامین شود، تهران آمادگی دارد تا هفته پیش‌رو نشست وزرا برای اعلام توافق نهایی را برگزار کند.

نظر آمریکا و اروپا درباره پاسخ ایران

دستیار سابق رابرت مالی و خبرنگاری که در وین از نزدیک در جریان مذاکرات برجام است هر دو در توئیت‌های جداگانه‌ای از پاسخ‌های ایران اعلام نارضایتی کردند.

تبلیغات جام جهانی قطر

علی واعظ، دستیار سابق رابرت مالی در توئیت خود نوشت:

توئیت استفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگاری که در وین از نزدیک در جریان مذاکرات برجام است هم نشان می‌دهد علاوه بر آمریکایی‌ها، دیپلمات‌های اروپایی هم از پاسخ‌های ایران ابراز نارضایتی کردند.

نظر آمریکا درباره پاسخ ایران

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک مقام آمریکایی مدعی شد پاسخ ایران به پیشنهاد واشنیگتن سازنده نبوده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا با تایید دریافت پاسخ ایران درباره مذاکرات احیای برجام از طریق طرف اروپایی گفت: ما پاسخ تهران را به پیشنهاد خود از سوی طرف‌های اروپایی دریافت کردیم. ما در حال مطالعه آن هستیم و از طریق طرف اروپایی پاسخ خود را به طرف مقابل اعلام خواهیم کرد. اما پاسخ ایران سازنده نیست.

این مقام آمریکایی توضیح بیشتری نسبت به آنچه پاسخ «غیرسازنده» ایران خوانده است نداد.

پیش از این علی واعظ دستیار سابق رابرت مالی در گروه بحران در توئیت خو از قریب الوقوع بودن توافق سخن گفته بود.

ایران پاسخ نامه آمریکا را داد

بامداد جمعه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا راجع به متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد.

او توضیح داد: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داد. پاسخ‌های ایران نیز پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و جمعه شب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.

کنعانی اظهار کرد: متن ارسالی دارای رویکردی «سازنده» با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

توافق نهایی برجام فقط تضمین می‌خواهد

به نقل از ایرنا، از نظر جمهوری اسلامی ایران رسیدن به توافق نهایی از مسیر تضمین‌های اطمینان‌آور و راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به نحوی که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود عبور می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، نیز عنوان کرد: ما بر رسیدن به توافق پایدار جدی هستیم، اما یکی از موضوعاتی که در تبادل پیام‌های شفاهی ما با طرف‌های مذاکره کننده مورد توجه قرار گرفته و باید در متن هم آن را نیرومندسازی کنیم این است که اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود. ثانیا برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگاه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم.

منبع: تجارت نیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×