» آرشیو اخبار » آلمان با خرید سهام شرکت گازی فنلاند، آن را ملی اعلام کرد

آلمان با خرید سهام شرکت گازی فنلاند، آن را ملی اعلام کرد

30 شهریور 1401 10

آلمان واردکننده گاز Uniper (UN01.DE) را در روز چهارشنبه ملی اعلام کرد.

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، آلمان واردکننده گاز Uniper (UN01.DE) را در روز چهارشنبه ملی اعلام کرد و بریتانیا قیمت عمده‌فروشی برق و گاز را برای مشاغل محدود کرد، زیرا اروپا برای روشن نگه‌داشتن چراغ‌ها و بخاری‌ها در زمستان امسال، در میان تشدید جنگ در اوکراین، پول نقد پرداخت کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز چهارشنبه بر مشکلات اروپا ناشی از قیمت انرژی افزود و با اعلام یک بسیج نظامی جزئی، قیمت نفت و گاز را افزایش داد.

بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط اندیشکده بروگل، دولت‌های اروپایی در سال گذشته تقریباً 500 میلیارد یورو (496 میلیارد دلار) برای محافظت از شهروندان و شرکت‌ها در برابر افزایش قیمت گاز و برق اختصاص داده‌اند.
قطع گاز روسیه به اروپا، در تلافی تحریم‌های غرب علیه مسکو، به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، شرکت‌های خدمات شهری را در معرض قیمت‌های بسیار بالا قرار داده است؛ زیرا تلاش برای عرضه‌ جایگزین، باعث افزایش قبوض مصرف‌کنندگان شده است.
یونیپر یکی از بزرگ‌ترین قربانیان در میان شرکت‌های عظیم نفتی بوده است، به‌طوری‌که آلمان در آخرین گام 8 میلیارد یورو دیگر برای نجات آن اختصاص داده است. این درحالی‌ است که بریتانیا اعلام کرده که طرح جدیدش “ده‌ها میلیارد پوند” هزینه خواهد داشت. همچنین فرانسه 9.7 میلیارد یورو برای کنترل کامل شرکت EDF اختصاص خواهد داد.
کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی بریتانیا، گفت: «ما برای جلوگیری از سقوط کسب‌وکارها، محافظت از مشاغل و محدود کردن تورم وارد عمل شده‌ایم.» درحالی‌که یکی دیگر از اعضای کابینه گفت که هزینه نهایی حمایت از انرژی به افزایش قیمت‌ها بستگی دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

بیش از 20 تأمین‌کننده برق بریتانیا سقوط کرده‌اند که بسیاری از آنها از هم‌ پاشیده شده‌اند؛ زیرا سقف قیمت دولتی مانع از افزایش قیمت‌ها می‌شود.

قیمت گاز اروپا در روز چهارشنبه به 212 یورو در هر مگاوات ساعت رسید که هرچند کمتر از اوج امسال، حدود 343 یورو، بود؛ اما بیش از 200 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. قیمت نفت نیز نزدیک به 3 درصد افزایش داشت.
ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت خام در Kpler گفت: «بسیج جزئی قطعاً یک عامل صعودی است؛ زیرا خطرات جنگ طولانی در اوکراین را افزایش می‌دهد.

ملی شدن کامل یونیپر به دنبال تزریق چند میلیارد یورویی نقدینگی صورت گرفت، که ناکافی بود.
دولت آلمان باقیمانده سهام متعلق به شرکت فورتوم فنلاند (FORTUM.HE) را خریداری خواهد کرد تا 99 درصد سهام آن را در اختیار داشته باشد.

سیمون تاگلیاپیترا، یکی از همکاران ارشد بروگل، درباره لایحه کلی بحران انرژی اروپا گفت: «واضح است که این لایحه از منظر مالی عمومی پایدار نیست. دولت‌هایی که فضای مالی بیشتری دارند، ناگزیر با پیشی‌گرفتن از همسایگان خود برای منابع انرژی محدود در ماه‌های زمستان، بحران انرژی را بهتر مدیریت خواهند کرد.»

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، با اعلام حرکت یونیپر و سایر اقدامات برای کمک به آلمان برای جلوگیری از سهمیه‌بندی انرژی در زمستان امسال، گفت: “دولت … هر کاری که ممکن است انجام خواهد داد تا همیشه شرکت‌ها را در بازار پایدار نگه دارد.”
یک سخنگوی دولت گفت که این ملی‌سازی به دولت آلمان این امکان را می‌دهد که برخی دارایی‌ها در روسیه را کنترل کند و افزود که در حال بررسی این موضوع است که با آن‌ها چه کند.

آلمان بیش از دیگر کشورهای اروپایی به گاز روسیه متکی بود که عمدتاً از طریق خط لوله نورد استریم 1 تأمین می‌شد. روسیه جریان‌های عبوری از این خط لوله را متوقف کرد و مقصر را تحریم‌های غرب دانست. سیاستمداران اروپایی آن را بهانه‌ای می‌دانند و می‌گویند مسکو از انرژی به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند.

دولت آلمان قبلاً گازپروم آلمانیا، واحدی از گازپروم تحت کنترل کرملین و یکی از شرکت‌های تابعه شرکت نفت روسیه «روس نفت» (ROSN.MM) را تحت قیمومیت قرار داده است – یک ملی‌سازی واقعی. با اضافه‌کردن کمک مالی یونیپر، این صورت‌حساب به حدود 40 میلیارد یورو می‌رسد.

مدیرعامل فورتوم، مارکوس راورام، گفت که فروش سهام این شرکت در یونیپر اقدامی دردناک اما ضروری است و افزود که شرکتی که اکثریت مالکیت آن در اختیار دولت فنلاند است، حدود 6 میلیارد یورو از سرمایه‌گذاری یونیپر خود را از دست داد.

جریان گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین در روز چهارشنبه ثابت بود، درحالی‌که جریان گاز به شرق از طریق خط لوله یامال – اروپا از آلمان به لهستان متوقف شد.
در ایالات متحده، سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه پیشنهاد کردند که دولت جو بایدن، از تحریم‌های ثانویه علیه بانک‌های بین‌المللی برای تقویت برنامه‌های محدودیت قیمت نفت روسیه توسط کشورهای G7 استفاده کند.
مسکو گفته است در صورت اجرای چنین سقفی، تمام جریان نفت و گاز به غرب را قطع خواهد کرد.
این اقدام قانون‌گذاران آمریکایی، ساعاتی پیش از آن صورت گرفت که پوتین دستور تشکیل اولین بسیج روسیه از زمان جنگ جهانی دوم را صادر کرد و به غرب هشدار داد که اگر به آنچه او “باج‌خواهی هسته‌ای” می‌خواند ادامه دهد، مسکو با زرادخانه عظیم خود پاسخ خواهد داد.
چندین کشور واردات نفت خام و سوخت روسیه را ممنوع کرده‌اند، اما مسکو توانسته درآمد خود را از طریق افزایش فروش نفت خام به آسیا حفظ کند.

منبع:رویترز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×