» آرشیو اخبار » آغاز فروش 5000 یورو در صرافی‌ها و 5 بانک منتخب
یورو

آغاز فروش 5000 یورو در صرافی‌ها و 5 بانک منتخب

8 بهمن 1401 9

از امروز (8 بهمن 1401) علاوه بر صرافی‌های مجاز، شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و صادرات نیز به فروش ارز در سقف ۵ هزاریورو اقدام خواهند کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد، تیم بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ‌سازی‌ خود ادامه خواهد داد.

به گزارش گذارنیوز، از امروز (8 بهمن 1401) علاوه بر صرافی‌های مجاز، شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و صادرات نیز به فروش ارز در سقف ۵ هزار یورو اقدام خواهند کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد که بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ‌سازی‌ خود ادامه خواهد داد.

شرایط دریافت ارز از بانک های منتخب

بانک مرکزی اعلام کرد، در راستای تسهیل تأمین تقاضای ارز به‌ صورت اسکناس در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)»، شعب انتخابی بانک‌های ذکر شده با شرایط زیر نسبت به فروش ارز به صورت اسکناس اقدام می‌نمایند:

  • در بخشنامه بانک مرکزی تأکید شده است که ارز سهمیه‌ای به صورت سالانه یک بار به هر فردی ارائه می‌شود. بنابراین به متقاضیانی که از سهمیه 2000 دلاری امسال خود استفاده کرده‌اند، دلار/یورو سهمیه ای تعلق نمی‌گیرد.
  • فروش ارز (اسکناس) به متقاضیان، حداکثر به مبلغ 5000 یورو یا معادل آن به دلار به نرخ اعلامی در پایگاه مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران تحت عنوان «آخرین نرخ» مجاز است.
  • فروش ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)» صرفاً به اشخاص حقیقی ایرانی بالای 18 سال و اشخاص حقوقی مقیم (به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها) امکان‌پذیر است.
  • تأمین ارز از محل منابع داخلی آن بانک، بازار متشکل معاملات ارزی و اسکناس خریداری شده بابت «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)» مجاز است.
  • فروش ارز از تاریخ 1401/11/08 تا اطلاع ثانوی با ارائه کارت ملی اشخاص حقیقی‏/کارت بازرگانی اشخاص حقوقی و کارت ملی نماینده اشخاص حقوقی متقاضی امکان‌پذیر است. شناسایی مشتری باید حسب ضوابط ابلاغی بانک صورت پذیرد و علاوه بر ضوابط مذکور، فروش ارز صرفاً از طریق پرداخت معادل ریالی با کارت بانکی یا از طریق حساب بانکی به نام متقاضی و استعلام شماره تلفن همراه به نام متقاضی امکان‌پذیر است.
  • بانک مکلف است قبل از فروش ارز، نسبت به ثبت مشخصات متقاضی (شماره ملی) در «سامانه نظارت ارز (سنا)» تحت عنوان «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)» اقدام نموده و پس از اخذ تأییدیه از سامانه سنا، نسبت به فروش ارز به متقاضی اقدام کند.

عرضه یورو و دلار در صرافی و بانک

یورو دلار

تبلیغات جام جهانی قطر

روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی (محمد رضا فرزین) تأکید کرد که بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ‌سازی‌ خود ادامه خواهد داد. از زمان تغییرات مدیریتی در بانک مرکزی روند صعودی قیمت ارز در بازار آزاد به‌طور نسبی کاهش یافته، با این حال در هفته گذشته قیمت ارز برای نزول بیشتر مقاومت می‌کرد. این موضوع باعث شد فرزین در این‌باره اعلام موضع کند و مداخله خود را در بازار ارز تأیید نماید. هنوز مشخص نیست آیا افزایش عرضه می‌تواند جریان عرضه و تقاضا را در بازار آزاد متعادل کند یا خیر. اما تجربه یک هفته گذشته نشان می‌دهد که حجم تقاضا برای خرید در بازار آزاد زیاد است.

یورو فرزین

بانک مرکزی در تلاش است از طریق افزایش عرضه، بازار را متعادل کند و تخصیص ارز از طریق بانک‌ها در کنار صرافی‌ها نیز به همین دلیل انجام می‌شود. مسعود توکلی (کارشناس ارزی) در این باره گفت، رفع محدودیت از صرافی و خرید و فروش ارز به جریان ارزی کشور کمک بزرگی می‌کند و بازار را شکل می‌دهد. قبلاً صرافان خرید و فروش ارز را با یک سری محدودیت‌ها انجام می‌دادند، اما اکنون این محدودیت‌ها رفع شده و دامنه فعالیت صرافان بهبود یافته است.

یحیی آل‌اسحاق (رئیس اتاق ایران و عراق) نیز در این‌باره گفت، تقاضای واقعی ارز سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است و باید این نیاز تامین شود. زمانی که مسئولان کشور اعلام می‌کنند نرخ تورم ۴۰ درصد است، افراد راه‌های مختلفی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود انتخاب می‌کنند که آسان‌ترین آن خرید ارزهای یورو و دلار است، بنابراین تقاضایی نیز برای ارز حول همین محور صورت می‌گیرد. به‌گفته او ۲ تا ۳ برابر حجم واقعی، برای ارز تقاضا وجود دارد.

خرید پنج هزار یورو به‌عنوان فرصتی برای متقاضیان ارز سهمیه‌ای، مهمترین عامل اقتصادی تاثیرگذار بر بازار در هفته پیش‌رو، خواهد بود.

حذف سامانه نوبت‌دهی بازار متشکل ارز

سامانه نوبت‌دهی آنلاین خرید ارز سهمیه‌ای حدود هفت ماه پیش ایجاد شد. در آن زمان هدف از ایجاد سامانه متشکل ارزی ممانعت از ایجاد صف‌های طولانی و زمان انتظار متقاضیان بود. با این حال تجربه نشان داد که سامانه نوبت‌دهی آنلاین نمی‌تواند از پس وظایف خود بربیاید و در واقع، به‌خاطر نبود هماهنگی در عملکرد نیرو‌هایی که باید نظم و ترتیب سامانه را رقم می‌زدند، بازدهی آن افت نمود.

افزایش سهمیه و حذف سامانه دریافت نوبت اینترنتی، ممکن است دوباره به تشکیل صف جلوی صرافی‌ها منجر شود، به‌همین دلیل بانک مرکزی به پنج بانک دولتی اجازه داده به‌منظور رشد سرعت عرضه اسکناس و توزیع ارز (یورو و دلار) بین متقاضیان آماده شوند.

برای دریافت آخرین اطلاعات مربوط به بازارهای مالی، کلیک نمایید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×