» آرشیو اخبار » آشنایی با پنج اندیکاتور تشخیص زمان پایان بازار نزولی ارز دیجیتال
بازار ارزهای دیجیتال

آشنایی با پنج اندیکاتور تشخیص زمان پایان بازار نزولی ارز دیجیتال

29 خرداد 1401 5

به گزارش گروه ترجمه گذارنیوز و به نقل از کوین تلگراف، بازار صعودی تمام شده و زمستان بلند بازار ارز دیجیتال باعث شده معامله گران دچار ضررهای شدیدی شوند. قیمت بیت‌کوین (BTC) به سطوحی رسیده است که حتی خرس‌ها (فروشنده‌ها) هم انتظار آن را نداشتند و اکنون برای برخی از سرمایه‌گذاران سؤال پیش آمده که بیت‌کوین چگونه از این سطوح بالا خواهد آمد.
قیمت‌ها هر روز در حال کاهش است و اکنون این سؤال در ذهن همه ایجاد شده است: «بازار کی به کف خود می‌رسد و روند کاهشی تا کی ادامه خواهد داشت؟
گرچه پیش‌بینی زمان پایان بازار نزولی غیرممکن است، اما بررسی روندهای قبلی، اطلاعات خوبی از زمان پایان این فاز به ما می‌دهد.
در این بخش نگاهی می‌اندازیم به پنج اندیکاتوری که معامله‌گران برای تشخیص زمان پایان بازار نزولی استفاده می‌کنند.

صنعت ارز دیجیتال ریکاوری خود را آغاز می‌کند

یکی از نشانه‌های کلاسیک زمستان بازار، تعدیل نیروی گسترده در سراسر اکوسیستم ارز دیجیتال است که شرکت‌ها به دنبال کاهش هزینه‌های خود برای حفظ بقا در زمان رکود هستند.
تیتر خبرها در طول سال‌های 2018 و 2019 مملو از اعلامیه‌های اخراج کارکنان از سوی شرکت‌های بزرگ صنعت، از جمله شرکت‌های فناوری مانند کانسِنسیس ((ConsenSys و بیت‌مین (Bitmain) و همچنین صرافی‌های ارز دیجیتال مانند هوبی (Huobi) و کوین فلور (Coinfloor) بود.
این تعدیل نیروها از جمله کاهش 18 درصدی کارکنان صرافی کوین بیس و کاهش 10 درصدی صرافی جمینی نگران کننده است و با توجه به اینکه بازار نزولی به تازگی آغاز شده، اخراج‌ها احتمالاً به اوج خود خواهد رسید. این یعنی فعلاً زود است که به این معیار به عنوان مدرکی مبنی بر اینکه بازار نزولی در حال اتمام است، اشاره کنیم.
یک نشانه خوب از نزدیک شدن بهار ارزهای دیجیتال زمانی است که شرکت‌ها دوباره شروع به استخدام می‌کنند و پروژه‌های جدید با اعلامیه‌های جذب سرمایه راه‌اندازی می‌شوند. این‌ها نشانه‌هایی است از اینکه سرمایه‌ها در حال برگشت به اکوسیستم است و از بدترین وضعیت بازار عبور کرده‌ایم.

تبلیغات جام جهانی قطر

آیا SMA200 هفتگی بیت‌کوین به مقاومت تبدیل شده یا سطح حمایت ؟
یک روند تکنیکال که چندین بار در تاریخ بیت‌کوین انتهای بازار نزولی را نشان داده، زمانی است که قیمت به زیر میانگین متحرک ساده 200 هفته‌ای (SMA) می‌رسد و سپس به بالای آن برمی‌گردد.

تصویر 1- نمودار هفتگی BTC/USD.
همان‌طور که با فلش‌های بنفش در نمودار بالا نشان داده شده، در دفعات قبلی که قیمت بیت‌کوین به زیر SMA 200هفته‌ای (خط آبی روشن) رسید و سپس به بالای آن برگشت، بازار پس از آن روند صعودی خود را آغاز کرد.

برگشت قدرتمند قیمت بیت‌کوین به بالای قیمت تحقق یافته (مجموع قیمت خرید تمام بیت‌کوین‌ها) که با خط سبز در نمودار بالا نشان داده شده نیز می‌تواند به عنوان تأییدیه اینکه روند بازار مثبت شده، تلقی شود.

RSI در پیش‌بینی کف قیمت عالی عمل می‌کند

یکی دیگر از شاخص‌های تکنیکالی که می‌تواند زمان به انتها رسیدن روند نزولی را به ما بگوید، شاخص قدرت نسبی (RSI) است.
به طور دقیق، در بازارهای نزولی قبلی زمانی که بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح خود رسید، RSIوارد ناحیه اشباع فروش شد و به زیر عدد 16 سقوط کرد.

تصویر 2- نمودار 1 روزه BTC/USDT. منبع: TradingView
بر اساس دو موردی که در بالا با دایره‌های نارنجی مشخص شده، تا زمانی که RSI به بالای 70 و به ناحیه اشباع خرید نرسد، کف قیمت بیت‌کوین تائید می‌شود و نشان می‌دهد که تقاضا بار دیگر به بازار برگشته است.

نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته

نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته (MVRV) برای تشخیص زمان‌هایی که قیمت بیت‌کوین از «قیمت منصفانه» آن بسیار فاصله گرفته (یا خیلی پایین‌تر یا خیلی بالاتر است) استفاده می‌شود.

تصویر 3- MVRV Z-score. منبع: LookIntoBitcoin
خط آبی در نمودار بالا نشان‌دهنده ارزش فعلی بازار بیت‌کوین است، خط نارنجی نشان‌دهنده قیمت تحقق یافته و خط قرمز امتیاز Z است که یک «انحراف استاندارد است که اختلاف بین ارزش بازار و ارزش تحقق یافته بیت‌کوین را نشان می‌دهد.»
همان‌طور که در نمودار قابل مشاهده است، بازارهای نزولی قبلی با امتیاز Z زیر 0/1 مصادف بودند که با مربع سبز رنگ کف نمودار مشخص شده است. شروع روندهای صعودی جدید زمانی تائید شد که این معیار به بالای نمره 0/1 افزایش پیدا کرد.
بر اساس عملکرد تاریخی امتیاز Z، این معیار نشان می‌دهد که روند نزولی بیت‌کوین در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت و پس از آن قیمت برای مدتی طولانی به طور محدود نوسان خواهد کرد.

ضریب میانگین متحرک دوساله

آخرین معیاری که می‌تواند انتهای بازار نزولی را به ما نشان دهد، ضریب میانگین متحرک دو ساله است. این معیار میانگین متحرک دوساله و پنج برابر میانگین متحرک دوساله (MA) قیمت بیت‌کوین را دنبال می‌کند.

تصویر 4- ضریب میانگین متحرک دوساله. منبع: LookIntoBitcoin

طبق نمودار، هر زمان که قیمت BTC به زیر میانگین متحرک دوساله (MA2)‌می‌رسید، بازار وارد یک روند نزولی می‌شد، اما هنگامی که قیمت به بالای MA2 افزایش پیدا می‌کرد، بیت‌کوین وارد روند صعودی می‌شد.
در مقابل، افزایش قیمت به بالای ضریب پنجِ میانگین متحرک دوساله، نشان‌دهنده اوج بازار صعودی و زمان مناسب برای برداشت سود بود.

معامله‌گران می‌توانند از این معیار (خط سبز رنگ پایینی) به عنوان زمان مناسب برای انباشت بیت‌کوین استفاده کنند، یا می‌توانند منتظر بمانند تا قیمت BTC از خط سبز بالایی عبور کند تا در سقف قیمت اقدام به فروش کنند.
با این همه، باید به یاد داشته باشید که هیچ اندیکاتوری بی‌نقص نیست و همیشه خطر افت بیشتر قیمت وجود دارد.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×