» آرشیو اخبار » آسیا نقطه روشن در رکود اقتصادی جهان
آسیا نقطه روشن در رکود اقتصادی جهان

آسیا نقطه روشن در رکود اقتصادی جهان

26 مهر 1401 7

اقتصاددانان می گویند آسیا می تواند نقطه روشنی در میان رکود جهانی در سال آینده باشد. آنها می گویند که درآسیا (به ویژه آسیای جنوب شرقی) همچنان یک نقطه روشن باقی مانده است، حتی در شرایطی که به نظر می رسد اقتصاد جهانی در سال آینده وارد رکود شود.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اقتصاددانان می گویند که آسیا می تواند نقطه روشنی در میان رکود جهانی در سال آینده باشد.

آنها می گویند که در آسیا (به ویژه آسیای جنوب شرقی)، حتی در شرایطی که به نظر می رسد اقتصاد جهانی در سال آینده وارد رکود شود، همچنان یک نقطه روشن باقی مانده است.

صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته اعلام کرد که بازگشت قوی اقتصادی در آسیا در اوایل سال جاری به دلیل سه عامل مهم یعنی افزایش نرخ‌های بهره، جنگ در اوکراین و تأثیر فعالیت‌های اقتصادی ضعیف چین، شتاب خود را از دست داده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش چشم‌انداز خود با عنوان آسیا از افزایش نرخ‌ها، جنگ و کاهش سرعت اقتصادی چین به باد می‌رود، گفت با وجود این، آسیا همچنان یک نقطه نسبتاً روشن در اقتصاد جهانی رو به افول است.

صندوق بین المللی پول رشد آسیا و اقیانوسیه را 4 درصد در سال جاری و 4.3 درصد در سال 2023 پیش بینی کرده است. گرچه هر دو کمتر از میانگین 5.5 درصد در دو دهه گذشته هستند، اما با این حال، بالاتر از پیش بینی های صندوق برای اروپا و ایالات متحده هستند. صندوق بین المللی پول انتظار رشد 3.1 درصدی در سال 2022 و 0.5درصد در سال 2023 برای منطقه یورو و 1.6 درصد رشد در سال جاری و 1 درصد در سال آینده برای ایالات متحده را دارد.

تائوشا وانگ، مدیر پورتفولیوی فیدلیتی، هفته گذشته در یادداشتی گفت، به طور کلی، مسیر آسیا با بسیاری از اقتصادهای پیشرفته مانند اروپا متفاوت خواهد بود، زیرا به عنوان ”تنوع دهنده مفیدی عمل می کند که تا حدی از مبارزات پیش روی اروپا در امان است.”

وانگ گفت: «این به معنای فضای بیشتری برای سیاست‌های رشد محور در منطقه است، که با بسیاری از نقاط دیگر جهان که تورم بالا، بانک‌های مرکزی را به سخت‌تر کردن شرایط مالی مجبور می‌کند، متفاوت است».

آسیا نقطه روشن در رکود اقتصادی جهان

بهبود جدی اقتصاد آسیای جنوب شرقی

صندوق بین المللی پول گفت که آسیای جنوب شرقی احتمالاً سال قدرتمندی را در پیش خواهد داشت.

ویتنام از مرکز تلاش‌های متنوع‌سازی زنجیره تامین در حال گسترش است، در حالی که فیلیپین، اندونزی، مالزی و هند احتمالا بین 4 تا 6 درصد رشد خواهند کرد.

صندوق بین المللی پول افزود: گردشگری در کامبوج و تایلند افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش بانک دی بی اس، تاکنون صادرات کشورهای آسه آن-6 – متشکل از اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام- از شمال آسیا و بقیه منطقه بهتر بوده است. قیمت های بالاتر کالاها و اختلالات عرضه به صادرکنندگانی مانند اندونزی کمک کرد.

چوا هان تنگ و دیزی شارما، تحلیلگران DBS در یادداشتی گفتند که شاخص های مدیران خرید در اندونزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام «به طور کلی در ماه سپتامبر در منطقه گسترش بالای 50 قرار داشتند. این باعث می شود این کشورها بالاتر از کشورهایی مانند کره جنوبی و تایوان قرار بگیرند.

چشم انداز ضعیف برای آسیای جنوبی

اما در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است که چشم انداز بازارهای مرزی آسیا مانند سریلانکا و بنگلادش همچنان مبهم است.

سریلانکا همچنان بحران اقتصادی شدیدی را تجربه می‌کند، در حالی که در بنگلادش، جنگ اوکراین و قیمت‌های بالای کالاها بهبود شرایط اقتصادی بعد از همه‌گیری را تحت تأثیر قرار داده است.

صندوق بین‌المللی پول گفت: «اقتصادهای با بدهی بالا مانند مالدیو، لائوس و پاپوآ گینه‌نو و آن‌هایی که با ریسک‌های تامین مالی مجدد مواجه هستند، مانند مغولستان، با تغییر جزر و مد نیز با چالش‌هایی مواجه خواهند بود.

صندوق بین‌المللی پول در مورد چین گفت: احتمالاً امسال شاهد بهبود شرایط خواهد بود و ممکن است در سال 2022 رشدی 3.2 درصدی داشته و با فرض اینکه سیاست‌های کووید صفر آن به تدریج کاهش یابد، در سال 2023 به 4.4 درصد برسد.

با این حال، Fidelity هشدار داد که هنوز ابهامات زیادی در مورد چین وجود دارد. به عنوان مثال، بیستمین کنگره حزب (که در آخر هفته گذشته آغاز شد) می‌تواند ”منشور اطمینان بیشتر سیاست” در سال جدید باشد، در حالی که یوان چین می تواند در برابر تقویت دلار آمریکا بیشتر مبارزه کند.

منبع: سی‌ان‌بی‌سی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×